Sesampainya Jake dan Raeyon Di rumah,Jake mengunci pintu.Raeyon Yang bermain bersama mainannya Di Sofa Jake Tatap.Keluhan berat dilepaskan.Selepas kejadian tersebut,Jake terus bertekad untuk tidak lagi meninggalkan Raeyon keseorangan Di taman permainan itu.Seram.Raeyon didekati.Jake duduk mencangkung sambil menguak rambutnya Ke belakang.Raeyon melihat ayahnya yang masih menatapnya.Budak kecil itu hanya senyum sambil menutup matanya lalu sambung bermain.Jake meraup wajahnya.Lelaki itu bersuara.
"Raeyon"
Raeyon hanya bergumam.Jake sambung ayatnya.Lelaki itu senyum kecil.
"Perempuan tadi tu,kamu kenal Dia?"
Raeyon hanya menggeleng.
"Perempuan tadi tu,kamu tau Dia siapa?"
"Dekat mana dia tinggal?"
"Alamat rumah Dia apa?"
"Nama dia siapa?"
"Umur dia berapa?"
"Tau?"
Raeyon menggeleng dalam kebingungan.Budak kecil itu pun sebenarnya tidak kenal siapa perempuan tadi.Tetapi baginya,perempuan itu tadi sungguh menyeronokkan apabila main bersamanya.Jake mengangguk tanda faham.
"Jadi"
"Apa pesan papa yang pernah papa bagitau kat kamu?"
Raeyon melihat ayahnya lalu melihat ke atas,mencuba untuk memikir pesanan apa yang selalu Jake beritahu padanya.Akhirnya budak kecil itu tau juga.
"Papa selalu pesan"
"Buat baik berpada pada,buat jahat jangan sekali"
Betul,memang betul itu.Kita seharusnya buat baik kepada Semua orang yang memerlukan.Tetapi kita Tidak boleh membuat jahat kepadanya.Buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat.Jawapan Raeyon itu memang betul Tetapi itu bukanlah jawapan Yang Jake Ingin dengar.Dia cuba uji minda anaknya sekali lagi.
"Raeyon,Cuba kamu fikir lagi betul betul.Pesan papa yang berkaitan dengan luar rumah.Macam dekat taman,jalan raya Dan macam macam tempat lagilah.Ha,apa?"
Raeyon berfikir lagi,kali ni budak kecil itu berfikir dengan serius.Raeyon membuka matanya lalu senyum.Jari telunjuk dikeluarkan.Jake sudah tertunggu tunggu,jawapan apa yang Raeyon berikan padanya.
"Papa selalu pesan"
"Selalu tengok kiri kanan sebelum melintas jalan raya"
Ya betul memang betul semua itu.Tetapi tetap salah bagi Jake.Jake menggaruk kepalanya.Dia ingin mengupas lagi pemikiran Raeyon.
"Okay Raeyon dengar"
Raeyon mengangguk.
"Pesanan yang berkenaan dengan manusia.Manusia Yang Raeyon Tak kenal,tiba tiba tegur Raeyon.Apa yang Raeyon kena buat,sama ada lari atau layan orang tu.Ni Raeyon Tak kenal ni,Jadi apa Raeyon patut buat.Ha fikir"
Raeyon berfikir lagi.Fikir fikir fikir,akhirnya Raeyon dapat jawapan.
"Oh ya,papa selalu pesan jangan bercakap dengan orang Yang kita Tak kenal"
Jari dipetik.Puas mendengar jawapan anaknya sendiri.
"Ha Jadi,perempuan tadi tu kenapa kamu layan?"
Raeyon terdiam.Budak kecil itu ketawa kekok sambil mengusap usap badan mainannya.Jake menggelengkan kepalanya.
"Dah,lain kali hati hati.Papa risau tau tadi,tiba tiba Raeyon hilang"
Raeyon tertawa lagi.
"Maaf papa"
YOU ARE READING
BE MY WIFE! - SIM JAEYUN
FanficSepasang suami isteri Yang mempunyai seorang anak lelaki,bercerai selepas isterinya membuat perkara yang sungguh menyakitkan hati.4 tahun sudah berlalu lelaki bernama Sim Jaeyun atau dikenali sebagai Jake,menjadi ayah tunggal yang menjaga anaknya se...