Scandal

46 4 4
                                    

Suara burung yang bercicit tanpa henti membangunkan Ken yang pertama kali tidur di atas katil bersaiz single.

Kelopak matanya buka perlahan diikuti dengan bebola matanya yang bergerak melihat ke sekeliling bilik.

Dia sedikit memusingkan badan ke samping, menjenguk Kim yang tidur di bawah. Sosok Kim yang dicari sudah tiada di dalam bilik. Tilam kekabu dan selimut di atas lantai telah dilipat dan disusun di sisi katil dengan kemas.

Kim dah bangun?

Perlahan, Ken membangunkan tubuh malasnya dari berbaring di katil saiz single. Tengkuknya pun bergerak ke sisi katil di mana ada tingkap yang dibuka luas dengan membawa cahaya matahari pagi. Masih silau lagi.

Ken memejamkan matanya sekejap. Cahaya yang memancar tepat ke mata membuatkannya terasa silau.

Pukul berapa sekarang? Kenapa angin kampung sejuk sangat?

Dengan tenaga awal pagi yang diisi dari malam sampai ke siang, Ken pun melipat selimut membungkus badannya sepanjang malam.

Setelah itu, dia merentang-rentangkan badannya yang terasa sedikit pegal.

Dengan langkah malas, Ken bangun lalu keluar menuju ke bilik air dengan membawa berus gigi dan ubat gigi dengan disertai pencuci muka.

Tak sampai lima minit, Ken telah selesai siapkan diri di awal pagi.

Perutnya berkeroncong. Awal pagi lagi dah lapar.

Ada orang ke dekat dapur? Rumah tiba-tiba je sunyi.

Ken pun membawa perutnya yang berkeroncong menuju ke dapur. Tiba-tiba, sebuah suara pergelutan dari arah belakang dapur menyapa indera pendengarannya.

Ken sedikit menjenguk dari dapur. Niatnya ingin tahu pergelutan apa yang terjadi antara Kim dengan mak Ja namun dia tidak berani untuk datang mendekat. Dia memilih untuk bersembunyi di sebalik dinding yang memisahkan ruang tamu dengan dapur.

"Ni je?" Ken dengan jelas melihat Kim menghulurkan sejumlah wang yang besar kepada mak Ja.

"Tu je yang Kim ada. Gunalah duit ni dulu. Nanti Kim kirim bila dah sampai bandar."

"Kalau banyak ni yang Kim bagi, mana cukup nak tampung makan minum mak Ja? Ni bukannya cukup nak jaga ibu kamu tu!"

Kim mengeluarkan dompet dan memeriksa saku wang yang jelas kosong.

"Takde duit? Mak dah cakapkan, tak payah nak sekolah, cari kerja jauh-jauh dekat bandar tu! Kalau kerja susah-susah bagi mak duit banyak ni je buat apa?!"

Suara ibu saudara Kim benar-benar mengusik dan menggores hati Ken yang mendengarnya. Walaupun bukan dia yang ditengking namun ayat yang dikeluarkan benar-benar membuatkan Ken berasa kasihan terhadap Kim.

Kalau semuanya Kim yang tanggung, mana adil!

"Duit Kim yang mak ambik masa dekat hospital haritu mana?"

Ken bertaut kening. Hospital?

"Mak dah guna buat bayar hutang suami mak."

"Sampai bila mak nak biarkan suami mak tu pergi berjudi makan duit Kim? Kim bagi duit dekat mak untuk jaga ibu, jaga Kitty. Bukannya pergi jaga orang yang malas nak sara mak, sara diri sendiri."

"Kim!" seruan nama yang menandakan teguran daripada ibu saudaranya langsung tak buat Kim terkesan. Dia balas dengan senyum ringan.

"Kalau duit yang Kim bagi tu pun tak cukup, jangan minta lagi. Minta dekat suami mak. Dia yang pergi berjudi takkan satu kali pun tak pernah menang?"

Beauty Influencer Where stories live. Discover now