Move On

51 5 2
                                    

Aku dibawa ke sebuah bakeri yang terkenal dengan pembuatan kuih dan kek yang enak.

Ramai anak muda pilih bakeri ni untuk lepak makan. Harga makanan dekat sini pun boleh tahan murah.

Hidangan dua potong kek cheese dan coklat menarik perhatian aku yang lapar ni. Wuhuu, cheese dia...

Bukan main meleleh.

"Jemput makan," dengan sopan, aku menyuap sesudu potongan kecil kek cheese.

Hmm!!!

"Sedap?" aku mengangguk.

"Sedap!"

Aku makan lagi. Sedap sangat!!

Seketika, aku teringat akan ayah Kim yang duduk bertentangan dengan aku sekarang ni. Dengan perlahan, aku mendongak.

Dia mengukir senyum semanis kek cheese yang aku makan sekarang.

"Ken suka benda manis?" dia menyoal sambil senyum bertaut kening.

"Um," aku senyum malu.

"Kalau Ken nak lagi, bagitau saya. Saya boleh order lagi," aku menggeleng cepat.

"Eum, tak perlu! Ni dah cukup.."

"Ken," aku kembali menatap ayah Kim.

Dia mengerut alisnya.

"Maaf. Muka Ken nampak familiar sangat. Boleh saya tahu, apa nama Ken?"

"Uh..." aku sebenarnya tak nak orang tahu identiti keluarga aku tapi ni...

"Wachira Bongkhalong."

Dia tersenyum tawa buat aku duduk tak senang.

"Ah, sekarang saya tau kenapa Ken nampak familiar sangat.. Apa khabar ibu Ken? Sihat?" aku kedip mata berulang kali.

"Ibu saya?"

"Ibu Ken dulu sama sekolah dengan saya. Masa zaman sekolah dulu, ayah dengan ibu Ken pasangan yang paling famous dekat sekolah. Ibu Ken tak pernah cerita ke dulu?"

Aku ketawa geli hati. Rupanya, ibu dengan ayah memang bercinta sejak sekolah lagi.

"Tak pernah langsung... Tapi encik Chatri memang kawan dekat dengan ibu saya ke?"

"Umm, tak dekat sangat tapi satu kelas.. Ayah Ken pula kawan kepada abang saya. Dulu, ayah Ken banyak orang minat tapi dia tak pernah berpaling nak suka dekat siapa-siapa selain ibu Ken.."

Aku diam sambil mengukir senyum tawa mendengar ayah Kim bercerita.

"Yuthakon Bongkhalong, ayah Ken bukan?" aku mengangguk.

"Umm.. Ibu terlalu banyak berahsia dengan saya," ayah Kim ketawa buat aku terpana seketika. Wah, usia ayah Kim ni sebenarnya berapa hah?

Kenapa nampak muda sangat?

"Kalau encik Chatri lapang, boleh singgah jenguk keluarga kami," dengan senyum aku mengalu-alukan ayah Kim untuk datang ke rumah kami.

"Um, okey. Tapi Ken kena bagi location, boleh?"

"Boleh je," kami tukar nombor telefon.

Dan, aku kembali makan kek lagi.

"Ken, Kim apa khabar sekarang?"

Mendengar pertanyaan itu, membuat aku tak jadi nak suap kek ke dalam mulut.

Aku menemui wajah ayah Kim.

"Dia sihat."

Ayah Kim menunduk.

"Saya harap Kim tak benci sangat dengan saya."

Beauty Influencer Where stories live. Discover now