Setelah sarapan pagi di rumah, Kim keluar dengan hasrat ingin mengunjungi HomeFood.
Sesampai saja di sana, kehadirannya disambut oleh tukang masak Aunty Tim.
"Jadi Kim nak berhenti kerja lah ni?" Kim mengangguk setelah menolong Aunty Tim mengangkut stok barang yang baru sampai.
"Um. Jarak kedai ni dari rumah baru saya jauh sangat. Lagipun ayah tak benarkan saya pergi kerja lagi. Peperiksaan pun dah nak dekat..," Aunty Tim mengangguk setuju dengan kata-kata Kim.
"Betul juga. Kim pun dah nak ujian. Kalau sibuk bekerja je bila ada masa nak belajar kan?"
Kim senyum, dia mungkin akan rindu dengan aunty Tim lepas ni.
"Haih... Terima kasihlah Kim tolong aunty angkat semua barang ni."
"Takde masalah pun, aunty. Lepas ni, kalau aunty perlukan bantuan boleh call saya," aunty Tim senyum segan sambil menepuk belakang punggung Kim.
"Tak payah susah-susah... Kim dah banyak tolong aunty."
Merasakan phone bergetar di poket seluar, Kim pun meminta ruang untuk menjawab panggilan.
"Sekejap aunty," Kim pun keluar dari kedai HomeFood setelah mengeluarkan phone dari poket seluarnya.
Terpapar nombor ayah Kim di layar phonenya.
"Hello, ayah.."
(Kim di rumah? Ayah balik harini tapi tak dapat nak tunai janji bawa ibu Kim dengan Kitty balik.)
Km mengukir senyum tawa.
(Ayah berusaha pujuk ibu Kim tapi dia tetap nak tinggal di kampung.)
"Kim dah cakap, ayah takkan dapat pujuk ibu.."
Kim berjalan di sekitar deretan kedai.
"Ayah tak perlu risau. Nanti Kim pergi jenguk ibu hujung minggu ni.. Ayah pun kalau ada masa boleh balik kampung jenguk ibu dengan Kitty."
(Um. Kim sekarang di rumah?)
Kim melempar pandangan ke sekeliling. Dia menghentikan langkah tepat di penghentian bas.
"Kim dekat pasaraya."
(Cuaca sekarang tak menentu. Kalau keluar rumah, jangan lupa bawa payung..)
Senyuman di wajah Kim tak luntur tapi bertambah lebar.
Adakah disebabkan keprihatinan ini, ibunya jatuh cinta dengan ayahnya sampai sanggup menunggu bertahun-tahun lamanya?
(Kim boleh minta abang Kim hantarkan lain kali..)
"Um," tepat waktu, bas sampai di perhentian bas dimana Kim sedang berteduh di bawah cahaya matahari.
"Eum, ayah. Bas dah sampai. Kim tutup call dulu."
(Hati-hati di jalan.)
"Ayah juga," Kim menutup panggilannya lalu melangkah menaiki bas.
.
KIM pov|
Wah, duduk di rumah orang kaya memang buat aku naik malas.
"Hah, bosan. Aku patut minta ayah belikan PS5 lepas ni.."
Sekejap!
Aku yang menyandarkan tubuh di kepala sofa yang empuk dan mahal ni pun duduk tegak.
Aku patut minta lebih dari PS5!
Ceklek
Aku membalikkan badan menghadap ke arah pintu rumah. Munculnya sosok seorang abang angkat aku yang baru balik dari kerja.
YOU ARE READING
Beauty Influencer
Romance"Sorry, face is everything." Ken Wachira berjaya menjadi seorang Influencer yang kacak, manis, terkenal dan boleh dikatakan cantik! Lelaki berwajah cantik ini pernah mempunyai sisi gelap yang memalukan sebelum menjadi seorang Influencer. Dia direjec...