"Vina!" jeritku lalu bangun daripada tidur."Sayang...are you okay?" tanya Hatta. Dia mengelap air mata isterinya yang sudah luruh membasahi pipi itu.
"Hat!" aku memeluk erat tubuh suamiku.
"It's okay, little sky...just cry...I'm here, love..." kata Hatta lembut. Dia mengusap lembut rambutku.
Aku membenamkan mukaku pada dada bidangnya. Kami terlelap begitu sahaja.
Keesokkannya...
"Love...makan sikit please..." pujuk Hatta. Dia semakin risau tengok keadaan isterinya yang sudah 3 hari tak makan.
...
Hatta mengeluh. Apabila tiada jawapan daripada isterinya. Alex Xavier, Taufiq Rafael dan Han Syahri juga turut risau akan Elvira. Mereka juga turut mengunjungi Elvira. Keadaan Elvira membuatkan mereka buntu.
"El...makan la sikit..." pujuk Alex.
"El...aku dah belikan makan favourite kau ni...chicken chop!" kata Syahri.
"Elvira...jangan la macam ni please..." kata Rafael.
...
Sekali lagi, tiada jawapan...
"Korang pergi la dulu...nanti apa-apa aku roger korang..." kata Hatta. Mereka hanya mengangguk risau.
"Little sky...makan please...orang rindu dekat sayang..." Hatta memeluk isterinya.
Dia cuba menyuap bubur kepada Elvira. Alangkah gembiranya Hatta apabila Elvira makan bubur itu.
"That's my wife! I love you! Eat more please..." Hatta mengucup dahi isterinya lalu menyuap lagi. Elvira hanya menurut.
--
"Love...orang pergi office kejap tau.." kata Hatta lembut.
Aku hanya mengangguk.
Memori 6 tahun lepas menghantui diriku.
"ARGHHHH! SEMUA NI SALAH KAU EL!" aku menumbuk dinding sehingga tanganku berdarah.
"ARGHHH! KALAU BUKAN SEBAB AKU MESTI VINA MASIH HIDUP!" jeritku lagi.
Aku terhenti apabila melihat bayangan diriku pada cermin. Tiba-tiba, bayangan wajah ayah kandungku muncul dengan senyuman menjengkelkan.
"ARGHHH! JANTAN TAK GUNA! PERGI MAMPOS!" jerkahku.
Cermin itu menjadi sasaran amarahku. Serta-merta cermin itu pecah. Beberapa serpihan kaca terbang melukakan wajahku.
Idea gila mula terbit dalam fikiranku. Aku mengambil serpihan kaca itu lalu menoreh tanganku. Darah keluar hanya sedikit kerana torehan yang tidak terlalu dalam. Elvira memberhentikan dirinya sendiri.
'Jangan El! Stop! Jangan buat benda bodoh lagi!' suara dalam kepalanya memberhentikan dirinya.
'Buat El! Do it! Semua yang jadi semua salah kau!' sayu lagi suara menyuruhnya.
Setiap kali dia ingin menoreh tangannya dengan lebih dalam dia terhenti.
'Jangan El! Ingat Allah El!' kata suara itu.
'Do it! El just do it! Jangan dengar suara bodoh itu! Do it!' suara itu mendesak dirinya.
Elvira mula menoreh tangannya lebih dalam namun diberhentikan oleh seseorang. Tangannya ditarik kuat oleh lelaki itu.
"El! Sayang! Jangan buat macam ni please!" Hatta menarik serpihan kaca itu daripada tangan isterinya. Air matanya luruh dengan deras membasahi pipinya.
Dia mengusap pipi isterinya. Dia memeluk erat tubuh kecil isterinya.
"Lepaslah aku nak mati!" marahku sambil menolak badan tegap Hatta berharap agar Hatta melepaskan dirinya daripada pelukan.
"Shhh...it's okay little sky..." kata Hatta lalu mengeratkan lagi pelukannya. El yg menumbuk dada bidang Hatta terhenti dan membalas pelukannya lalu menangis dengan kencang.
Hatta berzikir dan berselawat di tepi telinga isterinya.
"Jangan buat macam ni lagi sayang...it hurt me seeing you like this..." kata Hatta. Dia menangis teresak-esak.
"You're my sky, El. Without you I'll die...I'll be lonely...I'm nothing without you, love..." tutur Hatta. Dia mengucup dahi isterinya lalu menyandarkan dahi mereka berdua.
Mata hijaunya menatap ke dalam mata hijau kebiruan milik Elvira.
--
"Are you okay, my sky?" kata Hatta lembut.
Aku hanya menggelengkan kepala. Aku meluahkan perasaanku malah memberitahu kisah silamku kepada Hatta.
YOU ARE READING
Secret Partner (C)
RomanceHatta Izyat Fauqi bin Emran Ahmad Fauqi seorang yang beku. Bekerja sebagai Board of Directors di syarikat HIF Enterprises. Seorang yang tidak mempunyai minat dalam hal berkaitan cinta. Berubah apabila kehilangan seseorang yang dia sayang. Penguat hi...