Bab 3-Lagi?!

234 13 0
                                    


El keluar seorang diri untuk membeli hadiah untuk Elhan. Dia tahu anaknya sudah lama memerhatikan permainan Lego Avengers itu. Elhan seorang budak yang ber-IQ tinggi walaupun hanya berusia 4 tahun.

Elhan tidak pernah memberitahu El jika dia menginginkan sesuatu kerana dia tidak mahu menyusahkan uminya. Comel. Dia tidak suka boros walaupun dia teringin akan sesuatu.

--

Aku berjalan di RL-mall itu...mencari kedai Lego yang ada. Sebaik saja sampai, aku bertanya kepada pekerja di situ.

"Adik...kat mana ada lego Avengers?" tanyaku.

"Ouh kejap eh akak! Meh ikut saya." jawab pekerja itu. Mereka berjalan ke arah lego-lego Avengers yang terletak rapi di atas rak.

"Akak pilihlah yang mana akak nak! Kalau ada apa-apa panggil jer saya." kata pekerja itu tersenyum.

"Baik terima kasih, adik." jawabku. Aku senyum tipis.

El membeli lego Avengers yang terbaru ini. Tak sabar dia nak surprisekan Elhan. Elhan amat gemar membina lego. Bilik anaknya dipenuhi dengan lego-lego yang sukar untuk dibina. Selalunya, Elvira yang akan menolong Elhan menyiapkan lego-lego tersebut. Jika, El sibuk dengan kerjanya...Elhan akan mengajak uncle Es kesayangannya untuk membina lego-lego itu.

Sebaik saja El keluar daripada kedai itu, dia terlanggar seseorang lagi!

"Ish kau ni memang suka langgar orang eh?!" kata Hatta. Sinis. Sejak pertama kali dia bertemu dengan El...hatinya sentiasa berdegup kencang. Bahkan sekarang!

"Diam ah! Kau lagi! Tak jadi nak minta maaf!" Aku memusingkan bola mataku. Menyampah!

"Nasib baik tak jatuh lego aku!" marahku.

"Dah besar pun main lego?!" Hatta ketawa kecil. Comel!

"Nih barang aku dah rosak! Siapa nak bayar?!" kata Hatta. Mereka berdua menunduk tengok lampu yang pecah itu.

'Alamak! Barang mamat ni jatuh pulak?! Habis nanti dia ungkit!' kata hatiku

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

'Alamak! Barang mamat ni jatuh pulak?! Habis nanti dia ungkit!' kata hatiku.

"Sorry lah! Nah aku bayar!" Aku menghulurkan duit.

"Kau ingat senang nak buat?!" marah Hatta. Ish mak cik nih ikut suka hati dia jer nak bayar!

"Aduh lepastu kau nak aku buat apa?!" Aku jawab malas.

"Bagi aku nombor phone kau!" Hatta senyum senget. Dia pelik dengan dirinya yang mula tertarik dengan wanita di hadapannya ini.

Buat dah mamat nih! El memberi nombor phonenya kepada lelaki itu. Dia menyimpan nombor itu sebagai Elvira. Malas dia nak gaduh.

"Hmmm...I see! Nama kau Elvira rupanya!" kata Hatta.

"Nama aku Hat-" belum sempat dia menghabiskan kata. El sudah berlalu pergi. Dia senyum senget. Interesting.

--

"Hannnn! Umi dah balik!" jeritku. Elhan yang dengar uminya sudah balik berlari tergesa-gesa. Sampai saja di hadapan uminya. Dia terus memeluk uminya erat. Rindu betul. Comel!

"Umi! Pergi ane adi!" Elhan mencebik. El yang melihat reaksi anaknya ketawa perlahan.

"Umi pergi beli hadiah la untuk cupcake umi nih!" panggilan 'cupcake' untuk anaknya itu tidak pernah lekang dari bibirnya.

"Tadaaaa! Nah untuk Han!" Aku mengeluarkan hadiah yang dibeli olehku tadi.

Elhan teruja dengan hadiah yang dibeli oleh uminya itu. Sudah lama dia memerhatikan Lego Avengers itu.

"Umi! Jom kita buat sama-sama!" Elhan teruja. Laju Elhan berlari pergi ke biliknya. Tangan El ditarik oleh anak lelakinya. Dia hanya tertawa dan menggelengkan kepalanya melihat tingkah laku anaknya itu.

Secret Partner (C)Where stories live. Discover now