Bab 11:Parti di bandar runes

9 0 0
                                    


Setelah menyelesaikan pelbagai masalah di Bandar Runes, penduduk bandar merasa sangat terhutang budi kepada Majesty Lord Blaster. Mereka memutuskan untuk mengadakan majlis keramaian sebagai tanda penghargaan pada malam itu. Majesty bersetuju untuk menghadiri majlis tersebut, dan Datuk Bandar segera mengaturkan tempat tinggal sementara bagi Majesty dan Voidknight.

Seorang pembantu Datuk Bandar membawa mereka ke sebuah rumah tumpangan berdekatan pintu gerbang bandar. Majesty berehat sebentar di sana, sementara Voidknight pergi berjumpa dengan ahli Council of Origin untuk melaporkan perkembangan mengenai misi yang telah diberi oleh Majesty sebelum ini.

Pada waktu petang, Majesty, yang mula bosan di rumah tumpangannya, memutuskan untuk keluar bersiar-siar di sekitar bandar. Setibanya di luar, dia segera dikerumuni oleh penduduk yang gembira dan ingin mengucapkan terima kasih atas bantuan yang diberikannya. Hadiah berupa makanan, pakaian, dan pelbagai barangan mulai diberikan kepadanya.

Namun, terlalu banyak hadiah yang diterimanya sehingga Majesty tidak mampu membawa semua itu. Seorang peternak yang baik hati menawarkan kereta sorongnya untuk membawa kesemua hadiah, dan seorang lelaki gagah menawarkan diri untuk menarik kereta sorong tersebut.

Melihat kemurahan hati penduduk Runes, Majesty hanya mampu tersenyum dan mengeluh panjang menerima kesemua hadiah itu. Dia meneruskan perjalanannya hingga tiba di sebuah taman, di mana dia terlihat sekumpulan kanak-kanak sedang bermain kejar-kejar.

Secara tiba-tiba, pandangannya terhenti pada seseorang di antara mereka—Maiden White. Dia sedang bermain dengan kanak-kanak itu, senyumannya penuh keikhlasan dan keceriaan. Majesty yang pada mulanya ingin menegur Maiden, tiba-tiba merasa ragu-ragu dan hanya berdiri memerhati dari jauh, terkaku melihat keindahan serta ketenangan dalam diri wanita tersebut.

Sedang dia asyik memerhati, seorang nenek menegur dari belakang, mengejutkannya hingga dia terlanggar kereta sorong yang penuh dengan hadiah. Bunyi bising itu menarik perhatian Maiden White, yang segera menoleh dan melihat Majesty di situ. Dengan beberapa orang kanak-kanak mengikutinya, Maiden menghampiri Majesty.

"Apa yang awak buat di sini, Majesty Lord Blaster?" tanya Maiden dengan nada tegas tetapi sopan.

Majesty tergagap, mencari kata-kata yang tepat untuk menjelaskan kedatangannya. Sebelum dia sempat menjawab, nenek tadi berkata dengan senyuman, "Lelaki muda ini telah menyelamatkan bandar kita, jadi saya ingin memberikan hadiah kepadanya sebagai tanda terima kasih. Nah, ambillah epal ini, anak muda."

Majesty menerima epal dari nenek itu dengan rasa syukur, kemudian dengan penuh keberanian berkata, "Maiden White, malam ini akan ada majlis keramaian di dewan bandar. Saya ingin menjemput awak untuk hadir bersama kami."

Maiden tersenyum sedikit dan berkata, "Baiklah, saya akan datang."

Hati Majesty melonjak kegembiraan, tidak sabar menantikan majlis malam itu. Sewaktu dia bersedia untuk pergi, dia melihat seorang kanak-kanak memandang ke arah kereta sorongnya, jelas kelaparan. Majesty segera membenarkan kanak-kanak itu mengambil apa sahaja makanan yang mereka suka.

Kanak-kanak itu dengan penuh kegembiraan mengambil makanan, mengucapkan terima kasih. Setelah itu, Maiden White mengucapkan selamat tinggal, diikuti oleh kanak-kanak yang turut berterima kasih sebelum mereka semua pulang.

Melihat Maiden pergi, Majesty merasa lega tetapi dalam masa yang sama sedikit malu. Nenek tadi tersenyum sambil berkata, "Ah, cinta muda. Jangan risau, anak muda. Saya juga macam itu dulu."

Majesty tersipu-sipu mendengar kata-kata nenek itu. Dia segera menggunakan Pedang Dimensi untuk menyimpan kereta sorong dan semua hadiahnya ke dalam ruang dimensi khas pedangnya. Dia mengucapkan terima kasih kepada nenek dan lelaki gagah itu, sebelum kembali ke rumah tumpangannya untuk bersiap-siap bagi majlis malam nanti.

Rahsia di sebalik dunia: Majestic Dan Kisah PemulanyaWhere stories live. Discover now