Bab 49:kejatuhan empayar bulan sabit

4 0 0
                                    


Berpuluh-puluh tahun selepas peristiwa jeremy belia,raja oz telah memerintah empayarnya dengan baik tapi selepas kematiannya,pemerintahannya diganti oleh cucunya bernama tut belia dan tut memerintah empayar itu dengan teruk dan mengakibatkan pembunuhan beramai-ramai puak sages kerana mereka membantah raja tut untuk memburu roh purba yang lain dan menjadikan mereka sebagai senjata.

Hal ini mengakibatkan puak sages pupus sama seperti puak evermore sebelum ini.Bukan itu saja,raja tut mencari pasal dengan kerajaan api dengan mencipta sistem perlabuhan baru dan mula memasuki wilayah kerajaan api tanpa kebenaran malah menghantar puak babarian untuk merosakan wilayah api sehinggakan raja blaster hampir berperang dengan empayar bulan sabit.

Namun semasa tahun pemerintahannya ke-7 raja tut dijatuhkan tahtanya dan dibunuh lalu digantikan oleh kakaknya bernama victoria belia.

Victoria juga sama seperti adiknya dan mula membenarkan puak cyprus memasuki empayarnya tanpa kebenaran kerajaan api kerana puak cyprus dijaga oleh kerajaan api sejak tamatnya perang besar ke-2 malah puak cyprus turut membawa masuk puak soldrise iaitu puak ciptaan mereka dari DNA puak blaster dan depoo untuk menjadi tentera super upahan dan ratu victoria mengupah mereka memburu roh purba dan mengurung mereka dalam badan kesatria setianya supaya mereka boleh menjadi senjata seperti jeremy belia dahulu.

50 tahun telah berlalu dan pada tahun terakhir pemerintahan empayar bulan sabit iaitu semasa raja belia terakhir bernama raja adam belia berada diambang kekacauan kerana empayarnya diserang oleh para pemberontakan dan para bangsawan yang semakin meluas dan empayar itu semakin kehilangan pengaruhnya tapi dengan sistem penjaga roh yang diasaskan ratu vitoria sebelum ini raja adam membuat keputusan untuk mencipta senjata roh purba baru iaitu dengan memasukan roh purba ke-6 ke dalam badan anak seorang jeneral ternama.

Hal ini membuatkan jeneral itu memberontak dan menganas di seluruh istana dan membunuh raja adam belia dan semua bangsawan belia termasuklah ahli puak belia yang lain malah altersan yang merupakan rakan lama majesty lord blaster akhirnya mati dibunuh setelah ratusan tahun berkhidmat bagi keluarga majesty.

jeneral itu membawa anak-anaknya ke tempat yang selamat dan dengan kematian raja adam belia pemberontakan tamat dengan cepat dan berakhirnya puak belia menandakan keruntuhan empayar bulan sabit,meninggalkan hanya jeneral itu dan kedua anaknya sebagai ahli puak belia yang terakhir.

Jeneral itu menjelajah jauh sehingga ke kawasan yang pengaruh empayar sudah tak wujud.kisah kejatuhan empayar itu akan dikenang sejarah terutamanya orang yang bertanggungjawab dalam kejatuhan empayar tersebut.Nama jeneral itu adalah shogun belia(lelaki terkuat di dunia).

Begitu banyak tahun telah berlalu sejak runtuhnya Empayar Bulan Sabit. Para penjuru dunia mengenang zaman kejayaannya dengan penuh kenangan. Kini, puing-puing istana megah dan keruntuhan kota yang pernah ramai sanjungi kini menjadi saksi bisu dari masa lalu yang gemilang.

Setelah kejatuhan empayar, setiap wilayah menjadi bebas dengan kepemimpinan rakyat mereka sendiri. Kerajaan-kerajaan kecil muncul dalam wilayah lama empayar bulan sabit, dan kuasa empayar yang pernah begitu besar kini terpecah menjadi berbagai negara yang berdiri sendiri.

Sementara itu, kerajaan-kerajaan kecil yang baru berdiri mencuba membangun masa depan mereka dengan lebih bijaksana. Mereka belajar dari kesalahan yang pernah dilakukan oleh Empayar Bulan Sabit dan berusaha menciptakan dunia yang lebih adil dan harmoni.

Empayar Bulan Sabit yang pernah begitu megah dan kuat kini tinggal menjadi kisah legenda. Walaupun telah runtuh, kenangan akan kejayaan dan kepahlawanan tetap hidup di hati para penjuru dunia. Dan di hujung cerita ini, kita menyedari bahawa kejatuhan suatu empayar bukan akhir dari segalanya, tetapi awal dari babak baru dalam perjalanan sejarah dunia yang terus berlanjut.

Walaupun empayar telah runtuh, bekas-bekas kuasanya menyemarakkan semangat kebebasan di kalangan rakyat yang telah lama ditindas. Pelbagai bangsa dan puak-puak mula bekerjasama untuk membina dunia baru yang lebih adil dan seimbang.

Keperitan dan pengorbanan Jeremy Belia, Blaster Alexandrite, Depoo Sky, dan Nebula Cronical dikenang sebagai sumber inspirasi. Kisah pahlawan-pahlawan ini melintasi generasi dan menjadi titik tolak bagi perubahan positif. Warisan mereka bukan hanya dalam bentuk pengorbanan, tetapi juga dalam pengajaran untuk tidak mengulangi kesalahan masa lalu.

Di tengah-tengah keruntuhan empayar, muncul tokoh-tokoh baru yang berusaha memulihkan keseimbangan dunia. Mereka mengambil iktibar dari kejatuhan Empayar Bulan Sabit dan berjanji untuk tidak membiarkan kuasa korupsi dan keputusan zalim memerintah.

Walaupun kejatuhan empayar membawa kesedihan dan penderitaan, ia juga membuka pintu untuk era baru kebangkitan. Rakyat, yang sebelum ini ditekan, kini mendapat peluang untuk membentuk nasib mereka sendiri. Pada akhirnya, kekuatan sejati terletak pada tangan rakyat jelata yang bersatu untuk kebaikan bersama.

Lewatlah sudah zaman kegemilangan Empayar Bulan Sabit, dan kini dunia menapak ke hadapan dengan penuh harapan dan ketabahan. Tidak ketinggalan, kisah-kisah pahlawan dan pemberontakan menjadi sebahagian daripada warisan yang membentuk identiti baru dunia yang muda dan bebas.

Bahagian empat tamat.

Tamat.

Rahsia di sebalik dunia: Majestic Dan Kisah PemulanyaWhere stories live. Discover now