Bab 10:Majesty dan masalah bandar runes

17 1 0
                                    


Majesty terkaku apabila Maiden Maria White tiba-tiba muncul tepat di hadapannya dan melancarkan serangan. Dia hampir terhantuk, tetapi dengan refleks pantas, Majesty berjaya mengelak, pedangnya hanya beberapa inci dari wajahnya. Terkejut dengan kemahiran Maiden, Majesty menyesal memandang rendah kepadanya dan segera menyedari bahawa dia tidak boleh bermain-main dalam pertarungan ini.

Dengan segera, Mata Superior Iris diaktifkan, memberikan Majesty kelebihan dalam mengesan gerakan lawannya. Namun, sesuatu yang tidak disangka berlaku—meskipun kelebihan visualnya, gerakan Maiden White yang lincah dan teknik pedang rapiernya menyukarkan Majesty untuk membaca serangannya. Dia tidak biasa melawan pedang yang secepat itu, membuatnya terpaksa berundur untuk mencari strategi yang lebih baik.

Maiden White, menyedari Majesty yang menjarakkan diri, mengambil kesempatan. Dia meluncur ke arahnya dengan kelajuan luar biasa, menendang kaki Majesty hingga dia terjatuh. Sebelum Majesty dapat bangkit, pedang rapiernya sudah diacukan tepat di lehernya.

"Saya sarankan awak mengaku kalah," kata Maiden dengan nada lembut tetapi penuh ketegasan.

Majesty, yang tidak mempunyai pilihan, menghembus nafas berat dan mengangkat tangannya. "Saya mengaku kalah," katanya dengan nada rendah.

Suasana di sekeliling senyap. Semua yang menyaksikan, termasuk Voidknight, terkejut. Bagaimana mungkin Majesty Lord Blaster, wira yang menewaskan Darknest Agung, tewas dengan mudah oleh seorang wanita yang hampir tidak dikenali?

Maiden White menyimpan pedangnya kembali ke dalam sarung dan bersedia untuk berlalu pergi. Namun, Majesty menghentikannya.

"Tunggu, Maiden Maria White!" panggil Majesty, bangkit dari tanah. "Kau telah mengalahkan aku. Apa ganjaran yang kau mahu sebagai balasan?"

Maiden White berpaling, matanya bersinar tajam. "Esok," jawabnya ringkas, "kita akan bertarung sekali lagi, Majesty Lord Blaster."

Majesty mengangguk setuju. Dia tahu kekalahan ini bukan pengakhiran, tetapi permulaan.

Selepas pertarungan, Majesty kembali kepada urusannya. Di Dewan Bandar, dia bertemu dengan Datuk Bandar dan ahli Council of Origin yang dapat hadir. Mereka membincangkan isu yang mendesak berkaitan ekonomi Bandar Runes, yang kian merosot.

Ketua Pelombong melaporkan bahawa sejak Projek Oligen dihentikan, batu magik dan sumber hasil bumi semakin berkurangan. Salah seorang petani juga melaporkan bahawa tanah-tanah yang dahulunya subur kini mula mengering, menyukarkan mereka untuk bercucuk tanam.

"Ini semua pasti disebabkan oleh sihir yang ditinggalkan oleh Darknest," Majesty berkata dengan penuh keyakinan. "Dia pasti telah menggunakan sihir untuk mengawal tempat ini, menyebarkan propaganda bagi mengekalkan pengaruhnya. Sekarang setelah dia tewas, pengaruh itu mula hilang, tetapi kesannya kekal."

Majesty bimbang rakyatnya akan mula merindukan pemerintahan Darknest jika keadaan ini berterusan. Dia memutuskan untuk turun padang dan menyelesaikan masalah ini sendiri.

"Datuk Bandar," katanya, "bawa saya ke tempat di mana masalah ini paling serius. Saya akan lakukan apa yang perlu."

Datuk Bandar membawa Majesty dan Voidknight ke sebuah lombong batu magik. Para pelombong yang melihat ketibaan Majesty segera mendekatinya, merayu untuk pertolongan. Datuk Bandar menenangkan mereka, memastikan bahawa Majesty datang untuk menyelesaikan masalah mereka.

"Tuanku," kata salah seorang pelombong, "berhati-hatilah. Di dalam lombong ini, makhluk-makhluk mula bersarang, dan mereka sangat berbahaya."

Majesty mengangguk. "Terima kasih atas amaran itu. Aku akan berhati-hati."

Rahsia di sebalik dunia: Majestic Dan Kisah PemulanyaWhere stories live. Discover now