Bab 3:Peluang yang terburu-buru

11 1 0
                                    

Majesty menunggu dalam bentuk ghost form di ruang pertemuan, menyaksikan para bangsawan yang juga sedang menantikan ketibaan Darknest Agung. Dia mendengarkan perbualan mereka yang penuh dengan kebusukan moral seperti menjual manusia sebagai hamba, mengenakan cukai yang melampau ke atas rakyat, dan menculik wanita untuk dijadikan gundik. Semua ini dilakukan tanpa rasa malu atau penyesalan.

Dari perbualan itu, Majesty juga mengetahui sesuatu yang mengejutkan: Darknest Agung telah mencipta sistem bangsawan 500 tahun lalu sebagai balasan atas bantuan mereka dalam mengendalikan manusia lain. Tetapi meskipun para bangsawan ini berkuasa, ada beberapa di antara mereka yang berkomplot untuk menjatuhkan Darknest suatu hari nanti.

Tak lama kemudian, ketua kultus Dragonic Bane masuk ke dalam dewan bersama dua pegawainya, mengumumkan ketibaan Darknest Agung. Semua bangsawan terdiam seketika, termasuk Majesty, kerana ini kali pertama dia dapat melihat musuh utamanya.

Pintu besar dewan dibuka, dan Darknest Agung muncul. Majesty terkejut melihat sosok yang hidup selama ratusan tahun itu masih kelihatan seperti seorang pemuda biasa. Wajahnya penuh karisma, dan jubah ungu yang dipakainya memancarkan aura kuasa yang menggetarkan. Tidak hairanlah mengapa tiada siapa yang berani menentangnya secara terang-terangan.

Para bangsawan segera berdiri dan memberi hormat kepada Darknest, namun seorang bangsawan dengan angkuh menolak untuk berbuat demikian. Dragonic Bane, dengan tatapan dingin, bertanya mengapa dia enggan menghormati Darknest. Dengan sombong, bangsawan itu menjawab, "Kenapa saya perlu menghormati ahli sihir abadi yang tidak pernah menguruskan kerajaannya sendiri? Kami, para bangsawan, yang bekerja keras menjaga manusia yang selalu mengadu tentang hidup mereka."

Darknest tersenyum tipis dan mendekati bangsawan itu. "Berdiri," perintahnya lembut, tetapi bangsawan itu tetap duduk dan malah mengugut bahawa dia mampu mengalahkan Darknest dalam perlawanan.

Semua di dalam dewan terkejut mendengar kata-kata berani itu. Darknest tertawa—tawa yang sangat keras sehingga membuat bangsawan itu ketakutan. "Jika satu gelakanku sudah membuatmu gemetar," kata Darknest dengan senyuman, "apa yang akan terjadi jika aku menentangmu dengan hanya satu jari?"

Bangsawan itu tiba-tiba melutut, menggigil ketakutan, memohon ampun. Tanpa berkata apa-apa lagi, Darknest kembali duduk di kerusinya. Para bangsawan yang lain menolong bangsawan itu kembali ke tempat duduknya, wajah mereka penuh ketakutan.

Dragonic Bane kemudian menjelaskan tujuan pertemuan ini. Darknest ingin mengucapkan terima kasih kepada mereka kerana kerjasama mereka dalam meneruskan Projek Oligen. Selepas ucapan ringkas itu, hidangan disajikan, dan para bangsawan mula makan dalam suasana yang penuh ketegangan.

Namun, setelah selesai makan, ketika para bangsawan meminta izin untuk pulang, Darknest menolak dan memerintahkan mereka duduk kembali. Ketegangan di dewan memuncak ketika pintu dibuka, dan sekumpulan pengawal bersama Robo Wars menyerbu masuk, mengacukan senjata ke arah para bangsawan.

"Apakah ini?" tanya salah seorang bangsawan dengan ketakutan.

Darknest Agung menjawab dengan tenang, "Tujuan sebenar aku menjemput kalian bukan untuk berterima kasih, tetapi untuk mengumumkan pembubaran sistem bangsawan." Dia menjelaskan bahawa asal usul sistem itu bertujuan untuk melihat apakah manusia mampu memerintah dunia dengan baik. Namun, setelah ratusan tahun, dia mendapati bahawa para bangsawan telah menjadi korup, tamak, dan gagal memikul tanggungjawab mereka.

Para bangsawan cuba membela diri, tetapi usaha mereka sia-sia. "Aku telah menghantar Robo Wars untuk memusnahkan rumah dan keluarga kamu semua. Sekarang, kamu semua mempunyai dua pilihan: mati bersama keluarga awak atau hidup sebagai sampah masyarakat, lebih hina daripada hamba."

Rahsia di sebalik dunia: Majestic Dan Kisah PemulanyaWhere stories live. Discover now