Bab 25:Pengakuan cinta yang ditolak dan Penyelesaian yang Tidak Terduga

4 0 0
                                    


Suatu hari, ketika Ikaros Zero dan Ikaros Force baru pulang dari sekolah, mereka mengikuti ayahanda mereka, Majesty, yang baru saja selesai menghadiri mesyuarat. Mereka berjalan-jalan di sekitar istana, menikmati suasana yang damai.

Dalam pengembaraan kecil mereka, Zero dan Force melihat seorang pembantu rumah yang mereka kenal, Elara, kelihatan gelisah dan sedih ketika sedang mencuci tingkap di salah satu koridor istana.

"Nampaknya ada sesuatu yang tidak kena dengan Elara," bisik Zero kepada Force.

"Ya, mungkin kita boleh bertanya dan cuba membantu," jawab Force, yang juga menyedari kegelisahan Elara.

Mereka segera memberitahu ayahanda mereka bahawa mereka mahu bermain di sekitar istana. Majesty tersenyum lembut, membelai kepala kedua-dua anaknya, dan mengizinkan mereka bermain selagi mereka tidak membuat sepah atau mengganggu orang lain.

 Sementara itu, Majesty berjalan dan melihat suasana sekitar istananya. Dia berhenti di depan potret besar mendiang isterinya di arkib negara. Dia melihat seorang pembantu rumah membersihkan potret itu dengan penuh hati-hati. Sebuah senyuman tipis terukir di wajahnya, mengenang kenangan bersama wanita yang sangat dicintainya.

Kembari kepada pengembaran kecil Zero dan Force, mereka berdua berlari menghampiri Elara, yang kini sedang mengelap tingkap dengan perlahan, namun kelihatan tidak fokus. Kehadiran Zero dan Force secara tiba-tiba mengejutkan Elara, yang kelihatan terkejut melihat mereka.

"Putera Ikaros Zero dan Ikaros Force, ada apa tuanku berkunjung ke sini?" tanya Elara dengan senyuman yang sedikit gugup.

"Elara, apa yang terjadi? Awak kelihatan bimbang," tanya Zero dengan nada prihatin.

"Oh, Putera Zero dan Putera Force... saya tak tahu bagaimana mahu menjelaskan. Perkara ini terlalu berat di hati saya," kata Elara sambil mengelap air mata yang mengalir di pipinya.

"Tenanglah, Elara. Kami di sini untuk membantu. Apa yang membuatmu merasa sedih?" tanya Force dengan lembut.

Elara menarik nafas panjang sebelum mengakui perasaannya. "Sebenarnya... saya jatuh cinta pada Raja Majesty. Saya tahu ini tak patut, tetapi saya tidak dapat mengawal perasaan ini. Saya rasa saya harus memberitahu Baginda, tetapi saya takut dia akan menolak saya atau mungkin akan memecat saya sebagai pembantu istana," kata Elara sambil wajahnya berubah merah malu.

Zero dan Force saling bertukar pandangan. Mereka berdua memahami betapa rumitnya situasi ini, namun mereka juga tahu Elara sedang berhadapan dengan sesuatu yang sulit.

"Elara, mungkin awak perlu ingat bahawa ayahanda kami masih sangat mencintai mendiang ibu kami, Maiden White. Mungkin dia belum bersedia untuk menerima perasaan cinta baru buat masa ini," kata Zero, memberi peringatan lembut kepada Elara.

"Tetapi... hati saya mengatakan saya harus memberitahunya. Saya tidak boleh terus menyembunyikan perasaan ini lagi," jawab Elara dengan nada tertekan.

"Mungkin, sebelum awak memberitahunya, berikan diri awak masa untuk berfikir. Masa boleh menjadi penyembuh yang baik. Fokus dulu pada kerja dan beri diri awak masa untuk bertenang," cadang Force, dengan nada yang penuh pengertian.

Elara mengangguk, namun masih kelihatan ragu-ragu. Zero dan Force merasa simpati terhadap keadaan Elara, tetapi mereka tahu ini adalah situasi yang memerlukan perhatian hati-hati.

Secara tiba-tiba, Majesty muncul dari belakang dan mendekati mereka. "Apa yang kamu berdua lakukan di sini?" tanya Majesty dengan nada lembut tetapi penuh perhatian.

Melihat Majesty, Elara segera mengalihkan pandangannya, mukanya merah padam, dan dengan cepat mengundurkan diri. Majesty yang bingung bertanya, "Adakah pembantu tadi mengganggu kalian?"

Rahsia di sebalik dunia: Majestic Dan Kisah PemulanyaWhere stories live. Discover now