ادعوا لاخواتنا في فلسطين 🇵🇸.....
في صباح اليوم التالي...
الحاج رشوان بتفكير: سبيني يومين ياام فرح وانا هجيب لك كل حاجه عنه.
سلوى بفرحه: ربنا يخليكي لينا ياحج.
الحاج رشوان بإبتسامة: علي ايه ياام فرح انتي مرات الغالي الله يرحمه وفرح زي بنتي والله كنت اتمني تكون مرات ابني بس النصيب.
سلوى بفرحه: فرح بنتك برضو ياحج رشوان وانا بصراحه حاسه ان فرح قلبها ميال للشاب ده وشكله محترم وابن ناس.
الحج رشوان بإبتسامة: وانا شفته قبل كده وكنت من جوايا بتمني انه يكون من نصيب فرح والحمد الله ربنا ماخيب ظني.
وبعد يومين...
الحج رشوان للسلوي: الشاب بسم الله ماشاء اخلاق وحسب ونسب والدته والده ميتين وعايش لحاله وبيشتغل مهندس كبير في شركه مع ابن عمه وبصراحه ياام فرح الواد مايترفض لو فرح موافقه يبقي خير البر عاجله ويجي يقرا الفاتحه ويلبس الشبكه.
سلوى بفرحه: يبقي ياحج راشوان انت تكلمه، انت راجلنا برضو وكبير حتنا وفرح بنتك .
الحج رشوان بجديه: لازم الاول اسمع الكلام ده منها ياام فرح ده جواز مش لعب عيال.
سلوي بسرعه: عين العقل ياحج.
الحج رشوان بجديه: انا هقوم دلوقتي اشوف ميه فرح وارد عليه واللي فيه الخير يقدمه ربنا.
في فيلا العامري...
حسام بقلق: انا مش عارف هم اتاخروا في الرد ليه بقالهم اسبوع ومفيش اي خبر تفتكر يازين انهم رفضوا الجواز.
زين بجديه: الله اعلم ياحسام وفجا يرن هاتف حسام برقم مجهول فيتردد قليل ثم يفتح المكالمه ليتفاجا بالحج رشوان يحدد معاد معه ليقابله ويخبره بموافقه فرح.. لينهي حسام المكالمه وقد ايقن موافقه فرح واهلها ويكاد يطير من السعاده فقد حدد معاد معه بعد اسبوع لقرايه الفاتحه.
زين بفرحه: الف مبروك ياحسام اخيرا هتجوز.
حسام بفرحه: الله يبارك فيك يازين وعقبالك.
زين بابتسامه مصطنعه : ان شاء الله، قوم يالله فرح امي .
يرحل حسام مسرعا ليزف الخبر لانجي والدة زين فهي كاولدته فقد اعتنت به بعد رحيل والديه وكم تمنت جواز حسام.
ليجلس زين بمفرده يفكر بما شغلت تفكيره وهل يريد منها الجواز ام الموضوع مجرد سد خانه فهي تشبه نرمين لحد كبير لكن شكلا فقط فهي مستحيل ان تكون مثلها، فتارة يفكر في الارتباط بها وتاره اخري يحاول نسينها فهي ليست نرمين ولن تكون مثلها، ليزيح تلك الافكار من دماغه ويتصل علي عدي كعادة كل يوم ليطمئن عليها وبعد انتهاء المكالمه يتنهد زين فهو حاول كثير ان يبعدها عن تفكيره ولكن كل محاولاته باتت بالفشل لتظل تلك العلاقه هكذا فخوخه لاتعلم شيء عن زين ولا تعرف مراده منها وزين دايما يحاول وضع خوخه مكان نرمين في قلبه لكن هل يمكن يمكن نسيان حب بحب اخر.
أنت تقرأ
كيف احب شبيهتها ❤️🩹؟...
General Fictionباللغة العاميه.. ماذا يحدث عندما تموت من تحبها، هل ينتهي الحب؟.. نعم لن يموت الحب بموت شريك الحياة، بل سيحيا وسيبقى في وجدان الطرف الآخر ما دام أنه قد أحبه بصدق وعاش معه بضمير يقظ، بل سيتوج الحب بالإخلاص، نعم فما أجمل الإخلاص بعد رحيل الأحبة، فهو...