" Mummy, thank you so much sudi bawa Yaya jalan-jalan hari ini. Yaya happy sangat-sangat "
Tengku Sarah pamer senyum senang ke arah Puteri Safiyyah yang khusyuk makan ais krim di sebelahnya.
Hari ini mereka berdua telah meluangkan masa berdua pergi ke shopping mall, taman tema permainan demi memenuhi kehendak little bear itu sebelum naik sekolah.
Semestinya dengan keizinan Megat Syafiq. Macam-macam pesanan yang diberikan oleh suaminya itu. Bimbang mereka berdua tidak pandai membawa diri.
Meskipun badannya rasa lenguh dan lesu sedikit hari ini, dia gagahkan juga diri untuk bersiap demi anaknya itu.
" Kenapa Yaya happy sangat-sangat? "
Tengku Sarah cuba mengorek apa yang dirasakan oleh anaknya itu.
" Yaya rasa happy sebab finally boleh rasa macam mana perasaannya ada seorang ibu. Sebelum ini, Yaya mampu tengok je mummy. Yaya cemburu sangat-sangat bila tengok kawan-kawan lain hug mummy diaorang. Setiap hari Yaya berdoa agar Allah bagi Yaya seorang wanita yang mampu jadi mummy Yaya " Puteri Safiyyah meluahkan apa yang dia rasa sebelum kehadiran Tengku Sarah dalam hidupnya.
" Bila adanya mummy,Yaya rasa macam hidup semula. Semuanya sempurna bagi Yaya. Tak ada apa lagi yang Yaya perlukan selain keluarga yang lengkap. Terima kasih mummy sebab sudi jadi mummy Yaya dan layan Yaya macam anak sendiri " tutur Puteri Safiyyah dengan senyuman manis.
Tengku Sarah mengemam bibir menahan sebak. Terusik hati wanitanya apabila mendengar kata-kata Puteri Safiyyah.
Tengku Sarah menghentikan keretanya di bahu jalan.
Tubuh Puteri Safiyyah di sebelah dirangkul lalu dipeluk erat.
" Yaya anak mummy. Yaya anak mummy dunia akhirat. Mummy tak pernah anggap Yaya anak tiri mummy. Terima kasih juga sebab sudi terima mummy dalam hidup Yaya "
Tengku Sarah melabuhkan ciuman pada dahi Puteri Safiyyah. Lama.
" Tenang hati Yaya lepas ni. Kalau Yaya pergi pun, sekurang-kurangnya Yaya pergi dalam keadaan bahagia sebab impian Yaya nak ada keluarga lengkap sudah pun ditunaikan oleh Allah. Yaya sayang mummy, nanti Yaya nak pergi jumpa Allah dalam dakapan mummy " ujar Puteri Safiyyah.
Tersentak Tengku Sarah mendengar kata-kata Puteri Safiyyah. Pelukan dileraikan.
" Anak mummy cakap apa ni? Tak ada sesiapa yang pergi. Kita masih banyak perkara lagi nak buat sama-sama " ujar Tengku Sarah dengan nada yang agak tinggi sedikit. Terkejut jantungnya mendengar kata-kata anaknya itu.
" Yaya cakap je mummy tapi mummy kan selalu cakap dengan Yaya, setiap yang hidup pasti akan mati. Jadi tak salah pun kan kalau Yaya cakap macam tu? Mummy ni jangan take serious sangat " ujar Puteri Safiyyah seraya tersenyum kecil.
" Ya memang betul setiap yang hidup pasti akan mati, tapi mummy minta Allah lindung dan jaga anak mummy dan daddy ni supaya kita boleh mencipta lebih banyak kenangan di masa akan datang. Jadi, jangan cakap macam tu lagi ya " kurang senang mendengar kata-kata yang keluar dari mulut Puteri Safiyyah.
Puteri Safiyyah kembali memeluk mummynya. Pipi Tengku Sarah dikucup lembut.
" Baik mummy. Yaya sayang mummy dunia akhirat " tutur Puteri Safiyyah seraya meleraikan pelukan.
Air mata yang mengalir di pipi Tengku Sarah diseka perlahan.
" Mummy, jangan nangis. Kalau daddy nampak muka mummy nangis, daddy lari "
Tengku Sarah mengerutkan keningnya mendengar kata-kata Puteri Safiyyah.
" Kenapa pula daddy nak lari? "
YOU ARE READING
SOLE MIO [C]
RomanceWarning ❗️ •Typo dan penanda wacana bersepah sebab tak edit lagi. Baca lah dulu yang versi typo ya. Maaf. •Please lower your expectation sebab plot cerita ini agak membosankan dan cliche 😘 •Bagi yang confuse dengan watak and certain scene dlm ceri...