PANGGILAN

1K 19 0
                                    

Jam telah menunjukkan pukul 10pm.Hanya aku dan Shafiq sahaja di dalam bilik.Dia sibuk mengulangkaji pelajaran dan menyiapkan kerja sekolah diberikan cikgu kami pada hari ini.Aku pula hanya berbaring di katil,hendak lelap tidak dapat kerana kakiku dalam keadaan kesakitan.Mungkin aku perlu pasrah sahaja dengan nasibku yg sangat malang pada hari ini.

Secara tiba-tiba Syukor memasuki bilikku.Katanya utk melihat keadaanku.Dia turut mengucapkan terima kasih kpd Syafiq kerana sudi menemani ku.

Syukor : Kau ada dapat MC tak dari klinik tadi?

Aku : Ada bang,dapat 3 hari

Syukor : Kau ada call parents kau untuk ambik kau tak? Mc je la dekat rumah.

Aku : Takde bang,lagipun rumah sy kat Kajang.Saya pun taknak menyusahkan mak ayah saya.Lagipun susah bang ayah saya nak amik cuti,kompem dia busy dengan kerja dia.

Syukor : Kalau mcm tu takpe,tapi kau tak boleh stay dalam bilik masa kelas dengan waktu prep.Aku nak kau rehat dekat surau.Takut nanti ada barang hilang kau kena tuduh lagi.

Aku : Bang tolonglah bagi kelonggaran kat saya bang utk duduk je kat bilik ni,saya janji bang saya takkan buat apa-apa.Aku merayu kpd Shukor.

Shukor : Nanti aku tanyakan dekat Husaini pasal dorm rawatan boleh guna atau tak,kalau boleh guna kau boleh rehat kat situ.Kalau tak boleh,kau mmg kena rehat dekat surau.

Dorm rawatan terletak di tingkat bawah asrama.Asalnya dorm itu merupakan sebuah stor utk meletakkan barang kebersihan.Pada penghujung tahun lepas stor itu dinaik taraf menjadi bilik rawatan.Setakat ini aku belum menjejakkan kaki di situ.

Aku berharap bilik rawatan tersedia dan boleh digunakan olehku pada esok.Bukan apa,aku tidak mahu berehat di surau kerana tidak selesa utk ku melelapkan mata.Tambahan pula aku terpaksa utk berjalan menengkot utk ke sana.Kerana itu aku berharap dorm rawatan tersedia utk ku esok.

Penghuni asrama sudah pulang ke bilik masing-masing.Nizam mengejekku cacat dengan keadaan kakiku yg membengkak.Sungguh geram rasanya.
Sedang kami berbual datang seorang junior kami yg bernama Iqbal,

"Bang,abg Husaini suruh abg turun bilik rawatan skrg jugak.Dia suruh bawak sekali baju dan kelengkapan utk mandi", kata Iqbal.

"Fuyyoo , Husaini ajak kau mandi",ejek Nizam sambil diselangi dengan bunyi ketawa dari yg lain.

ASRAMA 2006Where stories live. Discover now