HARI SUKAN

742 13 0
                                    

Hari ini merupakan hari sukan,satu acara wajib yg diadakan setiap tahun di mana mana sekolah.Ramai juga ibubapa yg hadir memberikan dorongan dan semangat kepada anak anak mereka.Hari sukan sekolahku ini diadakan pada hari Sabtu,sengaja pihak sekolah memilih pada tarikh tersebut kerana semua pelajar dibenarkan balik selepas tamat acara ini.Tambahan pula pada hari Isnin merupakan cuti umum di Negeri Sembilan.

Aku mewakili Rumah Biru dalam acara larian 200M dan 4X100.Sebenarnya aku tidak berniat utk mewakili sebarang acara,tetapi kerana mahu mendapat mata merit dalam kokorikulum,akan terpaksa.Tidak mengapa jika kalah,asalkan ada merit.Dalam larian olahraga 200M aku berada di dalam kedudukan 3 terbaik, manakala utk acara 4X100m aku mendapat tempat pertama.

Penutup kejohanan ini pastilah perlawanan akhir bolasepak di antara Rumah Biru dan Rumah Hijau.Antara bintang sekolah yg mewakili rumah biru adalah aku,Hafriz dan Faiz.Manakala utk rumah hijau dibintangi oleh Nizam,Shazuan dan Zaki.Perlawanan akan diadakan pada jam 11.30AM ini.Sementara itu kami mendengar taklimat akhir daripada jurulatih pasukan masing-masing.

Ammar berasa kesunyian sejak dia kehilangan kawan baiknya,Husaini.Sudah berulang kali dia menasihatkan Husaini agar tidak melakukan perkara itu terutamanya kepada pelajar tingkatan 1.Pernah juga Husaini mengajak Ammar melepaskan nafsu ke atas Danial,tetapi Ammar berasa tidak sedap hati dan dia menolak pelawaan tersebut.

Bulan lalu Danial telah dihantar ke hospital oleh Cik Zul kerana mengalana buasir.Husaini terus terang mengakui sebenarnya dia telah berulang kali meliwat Danial sehinggalah Danial jatuh sakit.Husaini telah berjanji tidak akan mengulangi perkara itu kepada Danial,dengan syarat Danial harus menutup mulut.Tetapi janjinya itu terus dilanggar membuatkan Danial tidak lagi mampu bertahan dan memceritakan perkara sebenar kepada ibubapanya dan pihak pengurusan sekolah.

Ammar hanya memerhati sahaja acara sukan tersebut dari tepi padang.Matanya melirik pada benjolan batang peserta yg menyertai acara larian.Sudah pasti nama Wafi dalam senarai kepalanya.Dia sangat menginginkan utk memegang dan merasai kepaduan batang Wafi.Kali terakhir dia dapat merasainya adalah beberapa bulan yg lalu.Spender kelabu milik Wafi yg dicurinya sering dijadikan modal ketika melancap,tetapi lama kelamaan bau jantan dan kesan benjolan pada spender tersebut beransur hilang.

Perlawanan akhir membabitkan pasukan rumah biru dan hijau bermula,utk memastikan perlawanan ini menjadi lebih adil,pengadil dari sekolah lain ditugaskan utk mengadili perlawanan ini.Hafriz yg menerima lorongan cantik dari sepasukannya menyudahkan peluang itu kepada satu jaringan permulaan.Rumah Hijau mendahului pada separuh masa pertama.Asakan bertubi tubi datang dari rumah biru pada separuh masa kedua,tetapi kecekapan penjaga gol rumah hijau,Shahfit membuatkan mereka kekal bertahan dengan 1 gol.Zaki yg bermain di posisi sayap melakukan hantaran lintang yg menarik yg terus menuju ke kepala Wafi dan akhirnya gol penyamaaan yg dicari tiba melalui tandukanku yg menerjah ke dalam gawang.Ketika aku membawa bola masuk ke dalam kotak penalti,tidak semena mena aku diterjah keras oleh Thaqif,pertahanan pasukan hijau.Aku berguling kesakitan kerana terjahan yg diberikan tepat di tempat yg sama kecederaan yg aku alami dahulu.Aku dipapah dan dikeluarkan dan digantikan oleh Faizul,Zaki menyudahkan jaringan penalti tersebut dan membawa rumah biru meraih pingat emas acara bola sepak.

Rumah hijau menjadi johan keseluruhan utk edisi rumah sukan pada tahun ini.Rumah biru di kedudukan kedua,aku tidak kisah asalkan pasukanku membawa pulang ibu segala pingat.

Di tepi padang pula Ammar memandang Wafi dengan penuh senyuman.

ASRAMA 2006Where stories live. Discover now