Ramai penghuni asrama yg pulang ke rumah keluarga masing-masing.Aliff pula mengikuti Nizam pulang ke rumahnya.Kiraan terkini penghuni asrama lelaki hanya 24 org sahaja yg memilih utk tidak pulang.Ini bermakna 75 penghuni lagi memilih utk pulang ke kampung masing-masing atau menumpang rumah kawan-kawan mereka.
Setelah memapahku masuk ke dalam bilik,Faiz memaklumkan bahawa dia juga akan pulang sebentar lagi.Ini bermakna hanya tinggal aku,Shafiq dan Ashraf sahaja di dalam bilik.Pelajar tingkatan 5 juga hampir keseluruhanya pulang ke kampung masing-masing termasuk Shukor.Hal ini membuatkan penghuni asrama yg lain merasai sedikit kebebasan dengan ketiadaannya.
Aku meraba kakiku dan merasakan bengkak ditempat yg sama sebelum ini.Hendak ke hospital Cik Zul tidak bertugas,aku perlu menunggu hari Selasa jika mahu pergi.Berbaki 2 hari lagi dari skrg.Ashraf ada menawarkan utk mengurut kakiku,tapi aku menolak dengan baik selepas beberapa minit dia mengurutku kerana bertambah sakit.
Utk meredakan kesakitanku utk sementara,Shafiq dan Ashraf menyapu kakiku yg bengkak dengan ubat gamat,kemudian membalutnya dengan bandage.Kemudian datang Azman,rakan satu betchku memaklumkan pada hari Isnin pagi,pelajar Ting 5 yg tinggal mahu membawa penghuni asrama ke kolam mandi awam di Rembau.Lantas aku termenung,aku mahu pergi tapi bagaimana mahu ke sana dalam keadaan kakiku begini.Aku berdoa agar bengkak di kaki ku lekas surut dan sembuh.
Disebabkan ketiadaan Syukor dan pelajar tingkatan 5 yg lain,kehidupan kami di asrama begitu bebas.Kami boleh mandi pada bila-bila masa sesuka hati,dan kami boleh menunaikan solat di dalam dorm,bukan secara berjemaah seperti biasa dilakukan di surau.Pelajar tingkatan 5 yg lain juga seolah tidak mengendahkan kami,masing-masing dengan aktiviti sendiri.
Pada jam 10.30PM ketika aku berseorangan di dalam bilik,aku didatangi Ammar.Dia bertanya tentang keadaanku terkini.Aku memberitahunya tentang kakiku yang bengkak ditempat yg sama sebelum ini.
AMMAR : Adik ni sejak dah elok hari tu terus sombong,takde dah nak tegur abg.
Tengok skrg kan dah sakit balik.AKU : Bukan sombong bang,tapi sibuk dengan kelas dan latihan bolasepak.Lagipun tahun ni abg SPM,saya taknak lah kacau abg,sebab dulu abg bgth kalau ada pape masalah baru bgth abg.
AMMAR : Oh maknanya bila dah susah baru nak cari abg la? Tak baik tau macam tu,tengok Tuhan dah balas kaki sakit balik.
AKU : Bukan tu maksud saya ,sorry la kalau buat abg marah.Yela kot,mungkin ni balasan utk saya,kataku kesal.
AMMAR : Kitorang hari Isnin nak bawak budak asrama pergi ke kolam Rembau tu,tapi adik tak boleh ikut la sbb kaki mcm tu,nanti hari Selasa ni ikut Cik Zul pergi hospital ye.
AKU : Alaaa bang,saya nak ikut jugak.Tak pernah lagi saya pergi situ.Boleh la bang.
AMMAR : Kaki dah elok baru boleh pergi,ni kaki pun bengkak,ubat pun tak makan,mcmana nak elok dik.
AKU : Kat bilik rawatan takde ubat ke yg abg Husaini tinggalkan,kalau ada boleh je saya makan ubat tu.Mana tau Isnin ni dah okay,boleh la saya ikut sekali,rayuku kepada Ammar.
AMMAR : Nanti abg check la kalau ada,tapi abg tak janji.Tapi dengan satu syarat.
AKU : Syarat apa bang?
AMMAR : Kalau ubat tu ada lagi,adik kena rehat kat bilik rawatan sampai kaki adik elok.Lagipun abg takut kalau jadi effect apa-apa sbb abg tak tau sangat pasal ubat ni.At least kalau jadi pape senang la abg tengok adik kat bilik rawatan tu.Pasal makan minum adik jangan risau,nanti abg suruh budak lain tapaukan.
AKU : Hmm okay la bang,saya setuju.Asalkan saya boleh ikut ke kolam tu.Tapi bang takkan sampai hari Isnin saya tak boleh keluar dari bilik rawatan tu? Sekurangnya bagi la saya ambik angin sikit kat koridor depan tu.
AMMAR : Boleh je adik nak lepak kat depan tu,tapi jangan naik bilik dan jangan tidur kat bilik lain selain dari bilik rawatan sampai kaki adik elok.
Abg nak turun bawah dulu check first aid,kalau ubat tu ada abg panggil turun."Okay bang,jawabku sambil berlalu pergi.
Ketika Ammar menuruni tangga,dia mula bersorak sendirian.Sekali lagi dia dapat menikmati tubuh Wafi.
YOU ARE READING
ASRAMA 2006
RomanceMENGISAHKAN PENGALAMANKU PADA TAHUN KEDUA DI ASRAMA DI SEBUAH SEKOLAH DI N9. PADA TAHUN INI AKU SERING DIJADIKAN SASARAN OLEH BEBERAPA ORANG SENIORKU YANG BERPEWATAKAN LEMBUT. BERDASARKAN KISAH BENAR.