Bab 7

183 12 4
                                    

"Aku suka kau.." Qasrina menunduk bawah. Malu untuk bersemuka dengan Fayyad sekarang.

"Aku tahu"

"Kau..tahu?"

Fayyad mengangguk.

"Aku tak da la bodoh sangat sampai tak tahu yang kau tu suka atau tak suka aku..Even orang lain pun boleh tahu lah"

Fayyad terus memandang gadis dihadapannya itu. Memikir ayat yang sesuai untuk dikatakan.

"Tapi Qasrina..Kadang daripada menunggu seseorang tu menerima cinta kita, ada baiknya kita menerima orang yang mencintai kita..macam Ariq"

"Aku akan gunakan ayat kau balik..Kenapa kau tak nak terima cinta aku daripada kau menunggu seseorang yg belum pasti lagi?"

Fayyad terdiam. Ayatnya itu tidak berkesan bagi seorang gadis yang bernama Qasrina Mikayla!

"Apa yang kurangnya aku Fayyad? Aku membesar sama sama dengan kau, teman kau dari kecik sampai sekarang, tak cukup lagi ke? tak cukup lagi ke bukti yang aku ni bebetul suka dekat kau Fayyad.."

Kini giliran Qasrina pula memulai bicara. Dia hanya perlu jawapan dari lelaki itu sahaja.

Fayyad menghembus nafas. Terasa tekak dan bibirnya kering.

'kau tu cukup ja Rina..tapi bukan dengan aku..' Fayyad memandang Qasrina. Dia tergelak kecil. Tak boleh guna cara lembut kita guna cara kasar.

"Kau tak pandai masak Rina"

"huh?"

"Aku nak perempuan yang pro pandai masak macam chef terkemuka Rina! Baru perfect untuk dijadikan sebagai seorang isteri ha ni kau? Masak maggi je tau, kau nak bagi aku botak ke apa makan maggi hari hari?"

Qasrina tergamam. Jujurlah dia memang tak pandai masak. Dia selalu ja belajar masak tapi masakkan tu yang tak suka dekat dia, asyik tak sedap ja.

"Tapi benda tu boleh belajar Yad! Aku boleh belajar dengan mama kau"

Fayyad menggeleng.

"Tak boleh. Aku memang nak perempuan yang betul betul boleh memasak untuk aku pagi tengahhari petang malam. So tu kurangnya kau, kau tak boleh memasak"

"Alasan yang tak masuk akal la Yad!"

Fayyad menjongket bahunya.

"So? semua orang ada kriteria dia sendiri kan? kau yang tanya aku apa kurangnya kau, so aku jujur je la"

Qasrina mengetap bibirnya. Geram! Takkan dengan alasan itu ja lelaki ni terus menolaknya? Tak masuk akal kan?

"Lain la kalau Ariq, Ariq memang tak kisah kau pandai masak ke tak, lagi pun dia bukannya selalu ada dekat rumah pun nanti, so takdanya la dia makan masakkan kau yang tak sedap tu hari hari. Ini kalau kau yang jadi isteri aku? Hari hari kau masak masakkan tak sedap kau tu lepas tu setiap hari aku kena pergi jamban dulu sebelum ke office. Eeee tak nak aku""

Qasrina merengus geram. Geram dengan perangai Fayyad harini. Selalunya lelaki itu akan mengalah dengannya atau akan softspoken dengannya tapi harini?

"Ariq mana?"

"Aii dah rindu tunang ke?"

Qasrina menjeling Fayyad. Fayyad hanya tergelak. Entah kenapa dia suka melihat muka Qasrina sekarang. Kalau dia tahu bertapa seronoknya mengusik perempuan macam ni dah lama dia counter balik si Qasrina itu.

"Aku serius ni Fayyad!"

"Member dah balik lumut lah..Kau jangan risau sangat, lagi 2 bulan member balik la pastu kahwin dengan kau"

Sekali lagi Fayyad tergelak.

"Eeeee geramnga aku dengan kau"  Qasrina menghentak kaki terlebih dahulu sebelum keluar dari pejabatnya.

Fayyad tersenyum dan tergelak kecil.

"For the first time aku dapat kalah kan perempuan"

******

"Haihh baru dua hari dekat sini dah rindu tunang ke??"

Lamunan Ariq terhenti apabila seseorang menepuk bahunya dari belakang. Ariq tersengih.

"Halah biarlah.. lagipun aku rindu tunang aku bukannya rindu tunang orang lain" Dia ketawa.

"Ha kau dah dapat ke cendol yang kau nak tu?" soal Ariq.

"Sudah" kawannya senyum sambil menunjukkan cendolnya yang di dalam plastik itu

"Tolong!!! Tolongg!!"

Kepala Ariq dan kawannya toleh ke arah jeritan tu. Jeritan tu dari arah sebuah lorong, dengan pantas, Ariq berlari ke arah lorong tersebut. Terlihat seorang gadis cuba menarik handbagnya dri seorang lelaki yang cuba meragutnya. Dengan kehadiran mereka berdua, lelaki tersebut menolak perempuan itu sehingga jatuh lalu melarikan diri.

"Awak tak apa apa ke?" Ariq melutut dihadapan perempuan tersebut, risau kalauperempuan itu mengalami sebarang kecederaan.

"erhh..Saya rasa..kaki saya terseliuh sikit" Perempuan itu melihat Ariq, dia menyisirkan rambutnya ke sisi telinganya.

"Kalau macam tu saya ngan kawan saya bawak awak ke klinik dulu la,kita check dulu okay?"

Perempuan itu hanya senyum dan mengangguk. Ariq cuba menolong perempuan itu bangun.

"Sofea"

"hm?"

"My name" Perempuan yang digelari Sofea itu tersenyum. Dia meletakkan sebelah tangannya di bahu Ariq untuk memudahkan Ariq menolongnya bangun dan berjalan.

"Ariq and ni Zakwan" Ariq balas senyumannya sambil mengenalkan dirinya dan menunjukkan kawannya Zakwan.

"nah your handbag" Zakwan memberikan handbag Sofea semula yg terjatuh ke dalam longkang yg berdekatan akibat pergelutan tadi.

"Thank you, kalau tak da korang berdua mungkin saya dah diragut tadi"

"Sokay cik Sofea, lagi pun kitorang memang berdekatan dekat sini beli cendol, dengar orang menjerit itu yang kitorang terus datang untuk tolong"

"Oh my goddd my heroo" Sofea menutup mulutnya dengan gaya terharu.

Ariq hanya tergelak kecil.

"Alahhh benda kecik ja..kan Zakwan?" Ariq melihat Zakwan, Zakwan hanya mengangguk.

"Lepas ni cik Sofea, jangan la lalu dekat lorong macam ni sorang sorang..risau lah" Zakwan mula membuka bicara.

"hmm kalau macam tu Ariq la teman saya lepas ni boleh?" Sofea memandang Ariq dengan senyuman lebar yang diberi.

Ariq membetulkan tekaknya terlebih dahulu.

"Ekhmm itu saya rasa tak boleh kot..saya pun sibuk dengan kerja saya..haa"

"Alaaaa..awak kerja apa?"

Ariq memandang Zakwan. Zakwan memandang Ariq.

"Kitorang tentera laut ja.." Ariq tersenyum mihat Zakwan yang tolong menjawabkan soalannya.

"Wahhhh tentera laut laaa! saya suka! lagi lagi awak Ariq, lepas awak selamatkan saya, awak nampak macho!" Sofea melihat Ariq dan tersenyum ke arahnya. Ariq yang perasan hal itu dia hanya mampu memandang Zakwan. Jujur dia terkelu sebenarnya !

___________

Happy Reading guys! 

Tbc

Istana Pemberian Tuhan  [OG]Where stories live. Discover now