Setibanya di Lumut, Ariq melangkah laju menuju ke pejabat Tuan Syafiq. Perjalanannya yang panjang tidak menghalang dirinya. Setibanya di bilik pejabat Tuan Syafiq, kelihatan lelaki itu sudah menunggunya, duduk tenang dengan senyuman kecil di bibir.
"Tuan." ucap Ariq, berdiri tegak sambil memberi hormat.
"Tak perlu formal sangat, Ariq. Santai saja." balas Tuan Syafiq sambil tangannya mengisyaratkan supaya Ariq duduk.
"Baik, Tuan." Ariq mengambil tempat di hadapan Tuan Syafiq.
"Saya rasa kamu mesti dah tahu kenapa kamu dipanggil kan?" tanya Tuan Syafiq, senyumannya tidak berubah, namun ada sesuatu dalam matanya yang menandakan perbincangan mereka ini bukan hal biasa.
Ariq mengangguk, matanya meliar seketika, memerhati sekitar bilik sebelum menjawab.
"Pada mulanya saya ingat Tuan panggil satu skuad, tapi bila tengok saya seorang saja di sini, rasanya saya dah boleh teka sebabnya."
"Bijak. Sebenarnya saya panggil ni sebab pihak atasan dah dapat tahu siapa sebenarnya yang jadi mata-mata musuh kita." kata Tuan Syafiq sambil menarik keluar sebuah fail dari laci mejanya, sebelum menyerahkannya kepada Ariq.
Ariq mengambil fail tersebut dengan tangan yang tiba-tiba terasa berat. Dia membuka fail itu dan mula membaca satu persatu dokumen di dalamnya. Wajahnya berubah, kejutan terpancar di setiap riak wajahnya.
"Tuan, saya tak rasa dia..."
Tuan Syafiq memandang Ariq dengan pandangan tajam namun tenang.
"Kan? Saya sendiri pun tak sangka."
"Zakwan?" Ariq menyebut nama itu dengan nada tidak percaya, wajahnya jelas terganggu.
******
Qasrina memberi salam dengan lembut sambil menekan loceng di pintu. Tidak lama kemudian, pintu terbuka, memperlihatkan wajah Datin Ummi Safiah yang sedang tersenyum. Tanpa menunggu lebih lama, Qasrina segera menayangkan senyum lebarnya.
"Ummiii!" sapanya ceria, lalu memeluk Datin Safiah erat-erat di hadapan pintu.
Datin Safiah membalas pelukan Qasrina dengan penuh kasih sayang, wajahnya ceria tak berbelah bahagi.
"Rinaaa... Lamanya tak jumpa Rina. Sihat sayang?" tanya Datin Safiah dengan nada lembut, sambil melepaskan pelukan. Rasa rindu terhadap menantu tak jadinya jelas tergambar di wajahnya.
Qasrina tersenyum kecil, mengangguk.
"Mesti lah sihat ummi."
"Baguslah! Jom masuk, kita sembang kat dalam." ajak Datin Safiah, memegang lembut tangan Qasrina sambil membawanya masuk. Mereka berjalan beriringan ke ruang tamu, dan Datin Safiah memastikan Qasrina selesa duduk di sofa sebelum mengambil tempat di sebelahnya.
"Mak Som! Tolong buatkan air teh untuk tetamu istimewa kita!" suara lantang Datin Safiah bergema, memberikan arahan kepada orang gajinya.
"Eh, susah-susah ja bagi air Ummi." balas Qasrina sambil tersenyum nipis, rasa tak enak mengganggu hati.
"Mana ada susah." kata Datin Safiah lembut, sebelum memandang Qasrina lama. Tangan halusnya mengusap bahu Qasrina dengan penuh kasih.
"Kalau lah Qasrina jadi menantu Ummi, mesti panggilan 'ummi' tu dah tukar jadi 'mama' kan?"
Qasrina hanya tersenyum.
"Halah, nak buat macam mana, Rina dengan Yad tak ada jodoh." jawab Qasrina, cuba menghilangkan kesunyian yang terbit di antara mereka.
Datin Safiah mengangguk perlahan, namun wajahnya tetap menunjukkan rasa terkilan. Namun, Qasrina segera menyambung
"Tapi mungkin jodoh Yad dengan PA baru dia?"
YOU ARE READING
Istana Pemberian Tuhan [OG]
Ficción GeneralQasrina Mikayla, seorang gadis biasa yang menyukai seseorang bertahun lamanya. Berapa lama? rasanya sudah 20 tahun lebih gadis itu menyukainya. Move on? Tak pernah terdetik langsung di hati gadis tersebut untuk move on. Dia amat menyukainya tapi Tuh...