~24~

424 19 0
                                    

"Sayang...thank you sebab terima lamaran habib dan terima habib sebagai suami sayang." Ucap hawwas sambil main cincin di jari aku.

"Sama-sama...terima kasih juga sudah jadikan hayfa sebahagian dari hidup habib." Aku sandar di badan hawwas. Aku terfikir bila masa akan datang ujian yang akan melanda aku dan hawwas akan hadapi dan harungi bersama. Mampukah aku?

"Sayang ingatkan perempuan je selalu lambat siap rupanya laki pun lambat ye?" Ucap aku yang sedang duduk di atas katil sambil memandang hawwas siap.

"Ya...sebab habib bagi awak siap dulu." Aku bangun dari duduk. Hawwas pun sudah siap,kami perlu check out sebelum tengah hari jadi aku dan hawwas decided untuk balik rumah mak mertua aku.

"Habib? Boleh sayang nak tanya sesuatu?" Aku membuka bicara memandangkan dari tadi sunyi saja.

"Siapa perempuan yang dekat restoran tempoh hari?" Aku dari jumpa mereka tempah hari aku sudah fikir yang mereka pasangan tapi kalau mereka pasangan kenapa hawwas merisik aku.

"Sayang masih ingat ye. Dia tu kawan sekerja habib, maya nama dia." Aku dengar jawapan dari hawwas aku menganggukan kepala. Percaya saja lah nak cemburu bukan kita lamar dia tapi hawwas sendiri lamar aku.

"Assalamualaikum." Aku dan hawwas masuk kedalam rumah. Masuk saja rumah aku memandang sekeliling rumah maktok hawwas.

Tersusun kemas barang-barang antik. "Lah! Hawwas ka. Mari dapur depa ramai ni ha dekat dapur." Tegur mak su hawwas.

Aku agak segan di sebabkan aku tak pernah jumpa dengan semua ahli keluarga hawwas. Masa tunang pun tidak semua yang hadir. Semalam pula kami berdua sibuk melayan tetamu.

"Ini ka menantu hang dahlia. Cantiknya, mari kita makan tengah hari sekali." Makcik hawwas menarik tangan aku dia bawak aku duduk di sebelah maktok hawwas. Nasib kerusi sebelah aku kosong hawwas duduk di sebelah aku.

"Amboi...sekarang hawwas di pinggirkan. Tak pa lah nak merajuk." Mengada betul suami aku ni. Bukan aku tidak perasan dari aku langkah saja kaki ke dapur ada manusia yang pandang tajam ke aku.

"Haii! Kakak hayfa! Kita berjumpa lagi." Aku mencari mana suara nyaring yang sebut nama aku. Tanpa aku sedar sudah ada di sebelah aku dua ketul budak.

"Suka lah kita sebab jumpa kakak hayfa lagi." Ucap mia.

"Betul,kami ingatkan lepas je hantar bunga tu kami tak jumpa dah kakak tapi tak sangka kita akan selalu jumpa lepas ni." Aku memandang mereka berdua petah betul berkata-kata.

"Ya...kita jumpa lagi tapi kenapa semalam kakak tak nampak pun kamu berdua."

"Ada ja cuma mana lah kakak nak nampak kami asyik dengan pak ngah je." Terkedu aku dengar mereka jawab begitu.

"Sayang, makan dulu nanti borak lagi. Rara dan mia makan tu bubu dah buh nasi untuk hampa." Tegur hawwas. Aku tersenyum malu.

"Abanh hawwas boleh tolong ambilkan lauk tu jauh lah." Aku yang dengar suara gedik itu terus pandang hawwas. Aku malas nak pandang perempuan yang suka gatal dengan suami orang.

"Hayfa kerja dekat mana?" Tanya pak cik hawwas.

"Hayfa kerja dekat kuala lumpur." Aku sudah tidak boleh duduk diam. Mana tidaknya aku sorang saja duduk di ruang tamu. Hawwas tidak tahu kemana dia suruh aku duduk di ruang tamu berbual dengan keluarganya.

"Kalau macam tu nanti mudah lah kamu dengan hawwas. Hawwas pun ada rumah dekat sana." Ucap encik hisham.

"Sayang malam nanti depa kata nak buat bbq. Jom pergi beli barang. Boleh kita dating sambil beli barang." Ucap hawwas lalu mengeyitkan mata.

KAPTAIN ITU SUAMI AKU {OG}Where stories live. Discover now