~27~

434 14 0
                                    

"Ada lagi ke barang yang belum ambil sayang?" Tanya hawwas sambil menolak troli. Aku membuat gaya memikir apa lagi yang belum ambil.

"Rasa macam dah cukup lagi pun kita berdua je." Jawab aku.

Sementara menunggu hawwas mengambil resit aku makan aiskrim terlebih dahulu di tepi kaunter pembayar.

"Comel adik abang. Boleh saya nak berkenalan?" Tanya perkerja lelaki cashier itu.

"What you say? That's not my sister but my wife." Ucap hawwas. Dia tekankan perakataan wife supaya lelaki cashier tu tahu yang hayfa isteri dia bukan adik dia.

"Oh,sorry bang." Ucap lelaki cashier itu.

"Habib okay? Kenapa habib macam nak makan orang?" Aku pelik dan mahu tahu apa yang lelaki cashier cakap dengan hawwas sampai hawwas dari gula terus jadi cuka.

"Habib rasa macam nak makan sayang." Jawab hawwas terus dia tarik tangan aku untuk berada di sebelahnya.

"Apa! Nak makan sayang? Mana boleh nanti siapa nak jadi isteri habib kalau habib potong-potong sayang." Ucap aku dengan nada agak kuat tapi hanya kami berdua saja yang dengar.

Hawwas jeling aku lalu dia ambil aiskrim di tangan aku dan dia suap ke dalam mulutnya. Aku terdiam dengan kelakuan hawwas tadi.

"Habis aiskrim sayang habib makan." Ucap aku dengan nada sedih.

"Tu aiskrim banyak-banyak sapa nak makan?" Tanya hawwas. Aku lupa yang aku ada ambil beberapa aiskrim untuk stok di rumah.

Balik dari market tadi terus hawwas dan aku bahagi tugas untuk mempercepatkan kerja. Hawwas kemas pakai dan aku perlu masak.

Sedang leka aku mengaul sup ayam yang hampir masak itu aku terasa ada tangan melingkar di pinggang aku.

"Sedapnya." Ucap hawwas lalu dia menyium pipi aku.

"Habib jangan kacau boleh. Pergi tunggu di depan." Ucap aku.

"Kenapa jari sayang merah?" Tanya hawwas. Hawwas cuba untuk mengelak dari kata-kata hayfa.

"Masa sayang masak ikan tadi minyak terperecik." Jawab aku. Aku pun tidak terasa bila hawwas tegur baru perasan.

"Lain kali hati-hati. Now biar habib tolong angkatkan sup tu." Ucap hawwas.

Aku biarkan hawwas angkat sup ayam.Aku mengemas sikit-sikit di dapur lalu aku ke meja makan untuk menikmati makanan bersama suami tercinta.

"Sayang esok kita pergi wedding kawan habib dekat hotel Grand Haven." Ucap Hawwas.

"Kalau macam tu sayang pergi gosok baju. Habib nak pakai baju warna apa?" Aku turun dari katil mahu ke wordrobe untuk mengambil baju aku dan hawwas untuk di gosok.

Hawwas pilih suit berwarna dark green. Aku sudah buntu mahu pakai baju apa. Aku baru teringat yang aku pernah beli dress masa dinner tahun lepas.

"Wow! Tak sangka kita boleh matching ye sayang." Usik hawwas.

"Ni baju dinner tahun lepas. Tak sangka boleh sama warna dengan baju habib. Betullah jodoh tak kemana." Ucap aku lalu aku mengeyit mata.

Hawwas terpaku seketika. Aku sejenis manusia yang tak suka orang kacau time aku buat kerja. Nasib hawwas ni suami aku kalau tidak sudah kena marah dengan aku.

"Habib jangan tenung sayang macam tu better habib pergi rehat." Ucap aku. Itu saja jalan terakhir untuk dia tidak mengacau aku buat kerja.

Dia cium pipi aku lalu dia terus keluar dari bilik wordrobe. Aku tersenyum macam kerang busuk lepas dapat ciuman dari hawwas.

KAPTAIN ITU SUAMI AKU {OG}Where stories live. Discover now