~12~

408 20 0
                                    

"Erk,tak salah pun kalau aku nak pakai." Kata hayfa.

"Tapi tadi tak silap aku dengar ada orang tu kata aku tak nak pakai gelang tu." Kata sara.

"Biaq pi lah dia nak pakai,sudah jom pi luar tu depa dah nak makan kita duk gaduh kat sini." Kata bella.

Bella terus mengorak langkah keluar mereka bertiga mengikuti langkah bella.

Keluar saja dari pintu hayfa memandang semua yang sedang sibuk di luar mengambil makanan,menjaga ayam yang sedang di bakar.

Sedang sibuk dia pandang semua orang di situ dia perasan ada seorang lelaki di kerusi tepi pondok sedang memerhati dia.

Dia pandang ke arah lelaki itu dan ya dia lelaki yang dia menyampah sekali kalau dia balik.

Bukan dia tidak tahu baru-baru ini dia pujuk mamanya untuk memaksa ummi kawinkan mereka.

"Hayfa awat termenung kat situ mai sini ambik makanan ni." Panggil umminya.

Hayfa mengorak langkah ke sebelah umminya ambil lauk yang sudah siap di bakar.

"Hayfa cantik sungguh gelang hang bila beli?" Tanya makngahnya.

"Oh,ni herm baru ja lagi orang bagi." Jawab hayfa.

"Uish,sapa dia yang bagi tu hayfa. Bagitahu ummi mahai gelang ni." Tanya umminya pula.

"Kawan hayfa lah ummi." Ragu-ragu hayfa nak jawab.

"Mak lang kalau mak lang nak lagi mudah faham ni lah bakal menantu mak lang yang bagi" sambung lia.

Hayfa terus pandang lia yang duduk di sebelahnya tangan hayfa pun laju saja mencubit peha lia.

Aduii!

Semua pendang ke arah lia termasuk lah mereka berempat yang sedang bakar ayam.

"Awat ni lia?" Tanya mama lia.

"Tak dak apa semut gigit kaki." Jawab lia.

"Hayfa betul ka apa lia kata kalau betul bawak mai jumpa ummi walid. Umuq hang pun bukannya kecik lagi dah boleh kawin." Kata umminya.

"Nanti lah ummi hayfa dengan dia kawan ja." Jawab hayfa.

Ummi dan walid yang mendengar kata anak bongsunya itu hanya mengeleng kepala. Tak tahu lah bila nak merasa dapat menantu.

"Haiman,adik hang tu pakai gelang yang hawwas bagi tu ka?" Tanya faiz.

"Mana hang tahu hawwas bagi gelang?" Tanya haiman.

"Aku tahu lah sebab semalam sebelum dia balik kl dia bagi kat anak buah dia dua orang gelang emas sorang satu. Lepas tu aku nampak dalam bilik dia ada lagi satu kotak aku tanya lah sapa punya dia kata secret." Jelas faiz.

"Ha,tu yang hawwas bagi. Tadi dia minta pendapat boleh ka kalau dia nak pakai sebab dia dengan hawwas bukannya ada hubungan cuma sekadar kenal sebab excident itu saja." Kata haiman pula.

"Ya,kita nampak macam tu tapi kau sendiri kena tahu hawwas bukan seorang yang mudah bagi barang dekat orang." Balas naim pula.

Khairul dan faiz menjatuhkan kepala.

Hayfa sedap menikmati makanan tiba-tiba.

Prang!

Pinggan kaca jatuh. Terkejut hayfa dia terus pandang ke arah bunyi itu.

Dia pandang saja ke arah bunyi itu,hayfa terus tergamam di sebabkan haiman tampar zack.

"Hang kalau rasa nak makan aku punya tampaq lagi sekali hang buat lagi kerja bodo tu!" Tengking haiman.

KAPTAIN ITU SUAMI AKU {OG}Where stories live. Discover now