2

249 16 0
                                    

Buka saja mata, pandangan Athalia disapa oleh dua orang lelaki, seorang berbaju putih yang Athalia dapat kenal pasti itu ialah doktor. Namun yang lagi satu ni, dia tak kenal. Kepalanya di pegang, sakit. Dahi nya yang sudah ditampal kain kasa di pegang perlahan.

"Jangan risau, encik. Dia cuma pengsan dan tiada apa yang serius kecuali luka kecil pada dahi." ujar doktor lelaki. Doktor itu menoleh ke arah Athalia perasan ada pergerakan dari katil.

"Ha tu, dia dah sedar."

Terus dua lelaki itu menghampiri Athalia yang terbaring di atas katil. Ya, Athalia di hospital tapi dia masih memproses apa yang berlaku. Mana orang gila yang kejar dia tadi? Siapa yang bawa dia datang sini? Kereta dia macam mana sekarang ni?

"Saya keluar dulu la ya kalau macam tu. Apa-apa boleh panggil nurse dekat luar ya."

Doktor itu berlalu pergi meninggalkan aku dengan lelaki asing berkemeja biru dan slack hitam di dalam bilik. Lelaki itu berjalan menghampiri Athalia sedang kan Athalia masih bengong terbaring memandang figura lelaki tadi.

"Kau okay? Ada sakit kat mana-mana ka?" tanya nya.

Athalia mengganggu perlahan. "Saya okay. Awak ke yang bawak saya datang sini?"

"Ya, aku yang bawak kau datang sini.."

"Oh.. Terima kasih."

Lelaki itu skadar mengganggu dan terus duduk di sofa berhadapan dengan katil Athalia. Suasana bertukar menjadi henning seketika. Kekok pulak bila berduaan dalam satu bilik macam ni. Athalia cuba mencari topik untuk dibualkan.

'Pikir la Atha.. Pikir..'

Haa.. Kereta!

Baru saja Athalia nak buka mulut, lelaki itu lebih pantas berbicara.

"Ni aku nak tanya kau, kau dah tak sayang nyawa ka main kejar-kejar dekat tengah jalan itu. Nasib aku sempat break, kalau tak? Berselumbung dah kau sekarang ni." katanya senada.

Tercengang Athalia.

'Amboi. Aku pulak salah!'

"Heh! Awak ingat saya gila ka nak main dekat tengah jalan tu. Nak buat macam mana dah saya gelabah kena kejar dengan orang gila, saya lari la. Awak taktahu apa-apa jangan nak tuduh saya macam-macam eh." Athalia menjeling lelaki tadi. Suka suki kau ja nak kata aku main jalan.

'Kalau aku tak kena kejar dengan orang gila tu, takda nya aku nak lari macam biawak ke tengah jalan tu.'

"HAHHAHAHAHAHA!"

Dia gelak kan aku? SERIOUSLY?! Athalia mencerlung mata ke arah lelaki itu.

"Orang gila je pun, tu pun nak takut." katanya, masih dengan gelakan nya.

"Hey! Awak jangan nak gelak eh. Kalau awak jadi saya pun awak akan lari bila dia buat macam tu." dengan sebal Athalia mengungkap. Masih geram dengan lelaki tu.

"Apa yang dia buat kat kau sampai kau celapak lari ke tengah jalan?"

Athalia kemam bibir, takkan la nak bagi tahu yang orang gila tu..

Hishh malu aih!

Athalia naik memandang lelaki itu yang sedang menunggu jawapan dari nya,

"Dia nak kencing tapi dia gi bukak seluar dia depan saya. Memang saya lari la. Dah la tu siap pegang kaki saya."

Kedengaran suara lelaki itu makin sakan gelak. Gelak sambil memegang perut nya. Tangan naik menyeka air mata yang turut keluar.

Aduhai sakit perut gelak.

Qays Iskandar: Her Guardian Where stories live. Discover now