Shazuan sehingga hari ini masih tidak sedar tentang apa yang dilakukan oleh Amir kepadanya beberapa bulan yang lepas.Situasi ini menguatkan lagi hajat Amir untuk menikmatinya sekali lagi selepas ini.
Seusai tamat mengikuti kursus pertanian di Pejabat FAMA,Khairul dan Shauki diberi mandat untuk menjayakan kebun sayur di Dusun Sahabat.Jika sebelum ini peraih dan pemborong yang datang ke sini membeli ikan,selepas ini bolehlah mereka membeli sayur sayuran dan buah buahan yang ditanam di sini.
Sebagai permulaan,50 batang anak pokok Durian Musang telah ditanam di sini.Perkembangan Dusun Sahabat cukup mengembirakan En Firdaus.Dia tidak menyangka kawasan tanah yang terbiar itu berjaya dimajukan oleh Wafi dan beberapa orang kawannya yang lain termasuk Shazuan.Dusun Sahabat kini bukan sahaja menjadi tumpuan kerana keindahan sungai dan air terjunnya,malah menjadi pilihan utama penduduk di sekitar ini untuk melangsungkan perkahwinan atau membuat majlis keramaian di sini disebabkan kemudahan dewan yang tersedia.
Selain itu juga,permintaan dari sekolah dan institut latihan awan dan swasta cukup memberangsangkan.Mereka berlumba lumba untuk menempah dan menggunakan dewan kuliah dan penginapan untuk program atau kursus anjuran mereka.Jika dahulu Dusun Sahabat hanya meriah ketika hujung minggu dan musim cuti persekolahan, kini hampir tiap hari Dusun Sahabat dikunjungi oleh para pengunjung.
"Abang Wafi kamu apa khabar Shazuan?", tanya En Firdaus kepadanya ketika mereka bertemu di pejabat Dusun Sahabat.
"Dia macam tu lah En Firdaus.Tapi sekarang kami pun dah jarang jumpa sebab dia sibuk mengajar dan jadi warden dekat sekolah lama kami", Jawab Shazuan.
"Kamu tak tawarkan dia gaji yang tinggi ke Shazuan untuk dia terus berkhidmat dekat sini?", Soal En Firdaus lagi.
"Sudah En Firdaus.Tapi En Firdaus faham sendiri jelah pendirian dia macamana.Tapi gaji dia masih lagi saya bayar macam biasa walaupun dia bising cakap tak payah", Jelas Shazuan lagi.
"Jasa dia kat sini jangan kamu lupakan. Tanpa idea gila dia ni Dusun Sahabat tak akan wujud hari ni." Pesan En Firdaus lagi.
Khairul termenung di katilnya ketika ini.Sebentar tadi mamanya ada menghubunginya untuk pulang dan terus bekerja di sini.Tetapi peluang kerja di sana sangat terhad meskipun dia mempunyai segulung Diploma.
Apa yang mampu dia lakukan di sana? Takkan dia mahu mengikuti pamannya bekerja di ladang sawit sahaja?Jika itu pilihan yang ada lebih baik dia terus bekerja sahaja di sini,tambahan pula gaji yang diterimanya agak lumayan juga.Puas dia memikirkan bagaimana hendak memberitahu dan menerangkan kepada mama dan ahli keluarganya yang lain.
Tidak seperti dahulu,Khairul kini mempunyai bilik sendiri di dalam rumah rehat ini.Jika dahulu dia akan berkongsi bilik dengan Shauki,kini tidak lagi.Dia menikmati ruang privasi di dalam biliknya sendiri,cuma agak ralat dia tidak boleh lagi mencuci mata seperti dahulu.
Masih dia ingat lagi ketika dia mengikuti kursus pertanian anjuran FAMA di Port Dickson.Dia tidur di dalam bilik yang sama dengan Shauki.
Angin di sana bukanlah seperti di sini,meskipun cuaca terik kepanasan itu tidak dirasai sangat kerana angin bertiup begitu kencang di sini.Berlainan pula dengan nasib yang dia dan Shauki tempuhi di sana.Sudahlah bilik yang disediakan tidak mempunyai aircond,malang lagi buat mereka apabila bilik mereka terasa sangat bahang meskipun pada waktu malam.
Shauki yang berperangai gila-gila itu tanpa segan silu memakai spender sahaja sepanjang berada di dalam bilik.Khairul yang terpegun melihat bulge Shauki itu hanya merenung dan mencuci mata sahaja.Ikutkan hati ingin sahaja dia meramas batang kawannya itu ketika tidur,tetapi malangnya Shauki tidak dapat tidur dengan nyenyak sepanjang berada di sana.
YOU ARE READING
GURU 2018
RomanceAKU MENGANTIKAN CIKGU AMIN SELAKU KETUA WARDEN DI ASRAMA SELEPAS TERJADI BEBERAPA PERKARA YANG TIDAK DIINGINI. JUGA MELIBATKAN PERKENALANKU DENGAN SYAFIQ DAN AKIFF. DIINSPIRASIKAN DARI KISAH BENAR.