Syafiq antara orang yang paling awal tiba di asrama pada hari ini.Selepas dia dan Cikgu Wafi menikmati hidangan tengahari selepas check out dari hotel, dia terus dihantar pulang ke asrama.
Bagaimanapun Cikgu Wafi keluar kembali kerana dia berkata dia mempunyai urusan lain.Tidak tahu berapa banyak yang cikgunya itu menghabiskan wang untuk mereka berdua sepanjang minggu ini.Dia sebenarnya bersetuju untuk mengikuti cikgunya kerana ditawarkan untuk membantu cikgunya itu membuat pekerjaan di luar.Tetapi sehingga pulang tadi,tiada apa pun pekerjaan yang dia lakukan.Sepanjang cuti tersebut,mereka berdua hanya keluar berjalan jalan sahaja.
Tetapi Cikgu Wafi mengotakan janjinya untuk membantu dirinya mengulangkaji pelajaran bersama.
Dia berasa beruntung kerana mendapat panduan daripada gurunya yang pernah bergelar best student di sekolah ini.Banyak trick pembelajaran yang diturunkan kepadanya.Syafiq juga berasa amat selamat bersama Cikgu Wafi.Otaknya langsung tidak berserabut,bahkan ada sahaja kata-kata Cikgu Wafi yang mencuit hatinya.Pada sebelah malam pula mereka berdua akan tidur di atas katil yang sama dan sebelum tidur pasti dia akan mengucup tangan cikgunya itu.
Bahkan dia sendiri tidak kisah apabila Cikgu Wafi mencium dahi dan pipinya. Dia seolah merasai kasih sayang daripada seorang abang.Dia juga memeluk cikgunya itu semasa hendak tidur,dan Cikgu Wafi seolah tidak kisah dengan perbuatannya itu.
"Oii,apa kau menung tu", tegur Zuhal kepada Syafiq yang sedang termenung ketika itu.
"Takde apa lah.Kau ni buat aku terkejut je." Ternyata teguran Zuhal itu mematikan lamunannya tadi.
Syafiq sebentar tadi mengigati memori ketika dia mengikuti cikgunya bercuti di sebuah hotel di Melaka semasa dia berada dalam Ting 3 tahun lepas.Itulah kali terakhir dia dapat merasakan kemesraan dengan cikgunya itu.
Selepas PMR berakhir dia kembali ke rumah ibu dan ayahnya secara bergilir gilir.Ada juga dia membuat panggilan dan menghantar pesanan melalui whatsapp kepada cikgunya itu,tetapi langsung tidak di balas.Perkara itu mendatangkan sedikit perasaan resah terhadap dirinya.Seringkali juga dia tertanya kepada dirinya sendiri adakah dia ada melakukan kesalahan kepada cikgunya itu.
Sudah seminggu dia berada di sini,dia langsung tidak berpeluang untuk merapati wardennya itu.Tambahan pula Cikgu Wafi seolah olah mahu melarikan diri daripadanya.Ada sahaja cikgunya itu memberikan alasan untuk mengelak bersembang dengan Syafiq dengan lebih lama.
Pada tahun ini dia akan menetap satu dorm dengan Ruzaidi,ketua pelajar dan asrama pada tahun ini.Dia dengan Ruzaidi sememangnya memiliki hubungan yang baik,apatah lagi mereka pernah dalam 1 bilik ketika Ruzaidi dalam Tingkatan 2.
Dia sememangnya tidak mempunyai masalah dengan Ruzaidi.Apatah lagi seniornya itu merupakan seorang yang baik.Tetapi sama seperti penghuni asrama yang lain,dia tidak begitu senang dengan Fendi dan kawan-kawannya yang lain yang suka menganggu mereka terutamanya pelajar junior.
Sikap mereka yang terlalu bermaharajelela di asrama ini membuatkan beberapa orang pelajar Ting 1 ketakutan dan menyatakan hasrat untuk berpindah ke sekolah yang lain.Dia tidak pasti sama ada Cikgu Amin selaku ketua warden di sini menyedari perkara itu ataupun tidak.
Dalam masa yang sama juga dia agak terkilan dengan cara Cikgu Wafi menangani situasi di asrama ketika ini.
Dia pernah mendengar yang Ruzaidi ada mengadu tentang kelakuan Fendi kepada Cikgu Wafi,tetapi dia hanya mendiamkan diri dan tidak berbuat apa-apa.
YOU ARE READING
GURU 2018
RomanceAKU MENGANTIKAN CIKGU AMIN SELAKU KETUA WARDEN DI ASRAMA SELEPAS TERJADI BEBERAPA PERKARA YANG TIDAK DIINGINI. JUGA MELIBATKAN PERKENALANKU DENGAN SYAFIQ DAN AKIFF. DIINSPIRASIKAN DARI KISAH BENAR.