USAI tamat kuliah Dr. Alya, Noah mengemas buku-buku dan barangannya, bersedia untuk keluar. Terhenti langkahnya apabila pandangan menyapa Aufyaa yang juga sedang mengemas barang di tempat duduk belakang dewan kuliah itu.
Beg kuliahnya dibawa ke belakang tubuh menggalas, dia menyusun langkah mendekati Aufyaa.
"Hai Aufyaa," tegurnya.
Panggung kepala, Aufyaa sekadar mengukir senyum nipis ke arah jejaka itu. Tangannya lincah memasukkan buku-buku rujukan ke dalam beg dan dia bangkit dari duduk untuk beredar.
"Eh, kejaplah. Nak ke mana laju-laju sangat? Kita bukan ada kelas lepas ni." Laluan Aufyaa dihalang Noah.
"Saya nak balik terus," jawab Aufyaa acuh tak acuh.
"Awal lagi. Pergi makan nak? Saya belanja," pelawa Noah bersama senyuman manis. Berharap Aufyaa untuk bersetuju.
"Tak apa, Noah. Saya nak balik je nak rehat," Aufyaa berdalih. Dia melintasi Noah untuk keluar dari kelas itu.
"Saya cuma nak balas jasa awak tolong saya siapkan part saya semalam. Salah ke?"
"It's okay. Saya ikhlas," balas Aufyaa ala kadar.
"Are you avoiding me, Aufyaa?" Suara garau itu mematikan langkah Aufyaa. Perlahan dia pusing tubuh menghadap lelaki itu. Wajah yang menguntum senyum manis tadi sudah hilang. Berganti dengan wajah tegang.
"I'm not," balas Aufyaa perlahan.
Noah tersenyum senget. Langkah dibawa setapak demi setapak menghampiri Aufyaa. "Why? Dia jealous ke saya rapat dengan awak? Dia marah pasal semalam?"
Entah kenapa, terasa lain aura Noah hari ini. Nada rendah suara garau itu membuatkan dia telan liur sendiri.
"Mana ada... saya memang nak balik je nak rehat. Rasa tak sihat badan," Aufyaa berdalih.
"Awak dah pernah tanya ke belum suami awak tu? Apa sebenarnya kerja dia? Awak tahu ke dia dengan kawan-kawan dia buat apa selama ni?" soal Noah tiba-tiba.
Berlapis-lapis dahi Aufyaa cuba mencerna pertanyaan Noah. "Apa maksud awak?"
Noah semakin menghampiri, merapatkan jurang jarak mereka sebelum dia berbisik keras. "I've told you before, and I'll tell you again. Suami awak tu... pembunuh, Aufyaa. Dia dengan kawan-kawan dia semua pembunuh."
"Stop it, Noah! Saya ingat awak dah minta maaf, awak akan berubah. Rupanya sama je!" Terus dibuka langkah meninggalkan lelaki itu.
Redup pandangan Noah menghantar sepi pemergian Aufyaa. Nafas dihela panjang.
Belum sempat dia turut melangkah keluar dari dewan itu, bagai ditolak angin kencang, pintu dewan terhempas kuat dan tertutup rapat.
Tersentak kecil Noah. Sekelilingnya diperhati. Empat pintu dewan kuliah itu semuanya tertutup dengan sendiri. Dia cuba untuk membuka, ternyata dia sudah terkunci didalam.
Seakan dapat menghidu apa yang sedang berlaku, Noah hanya beriak bersahaja.
"You don't seem so surprised," sapa satu suara garau.
Noah menarik senyum sinis. Perlahan dia menoleh ke arah sumber suara di belakangnya. Kelibat hitam yang menuruni satu demi satu anak tangga auditorium tersebut semakin jelas apabila cahaya terang dewan itu mula terbias kearahnya.
"You're so predictable, Aiman Zarith," balas Noah.
Ketawa kecil Zarith sebelum wajahnya berubah dingin. Hentikan langkah ditengah-tengah dewan, mata ambernya menikam tepat-tepat ke dalam anak mata biru milik Noah.
YOU ARE READING
ZARITH'S: HER COMMANDO [OG]
RomanceAiman Zarith x Aufyaa Imani [𓂀 ʙʟᴀᴄᴋ ᴅᴇᴍᴏɴ ꜱᴇʀɪᴇꜱ ɪɪ 𓂀] ‼️WARNING‼️ - Might contain sensitive issues. Read on your own risks. Sinopsis: Aiman Zarith merupakan seorang anggota pasukan khas Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang dikenali sebagai VAT69...