Pa.. Ma.. Kalau Lia cakap ni jangan marah ye.. Jari jemari Aulia semestinya akan bermain sesama sendiri kalau dia sedang resah.
Dato' Hafidz dan Datin Intan berpandangan sesama sendiri.
Lia nak cakap apa? Soal Dato' Hafidz.
Lia ingat Lia dah taknak sambung belajarlah pa. Aulia menundukkan kepalanya ke bawah.
Tapi kenapa tak nak belajar.. Lagi satu sem je. Sayang Lia,kalau tak nak teruskan. Kata Dato' Hafidz.
Lia minta maaf kalau dah kecewakan papa dengan mama. Tapi Lia rasa ini yang terbaik untuk Lia. Kalau Lia masuk sem akhir pun, apa yang Lia belajar sebelum ni Lia langsung tak ingat pa. Jadi dari Lia buang masa ada baiknya Lia cari kerja. Ada juga yang Lia boleh buat atau belajar nanti. Kata Aulia perlahan.
Kalau tak habis belajar macam mana Lia nak ambil alih company daddy Lia? Soal Dato Hafidz. Matanya memandang setiap inci muka Aulia.
Papa jagalah company arwah daddy tu. Lia nak kerja biasa biasa je. Lia boleh mulakan dari bawah. Jadi cleaner pun okay apa pa.. Yang penting, halal.. Harta arwah daddy tu Lia rasa, Lia nak beri pada yang layak dan memerlukan. Lia masih muda, Lia mampu usaha sendiri pa. Lia masih ada kudrat untuk Lia usahakan. Ramai lagi yang tak mampu.. Jadi kita tolonglah pada yang tak mampu.. Kata Aulia lagi.. Dia mendongakkan sedikit kepalanya memandang ke arah kedua dua orang yang banyak berjasa kepadanya.
Lia.. Papa setuju dengan Lia bab bagi pada yang memerlukan. Tapi papa tak setuju untuk Lia beri semua.. Itu hak Lia yang arwah daddy Lia dah tinggalkan.. Company tu.. Tak rasa sayangke? Usaha arwah daddy tu Lia.. Dato' Hafidz mengeluh perlahan. Dia tidak marah dengan Aulia. Tetapi dia mengharapkan Aulia dapat menjaga dan meneruskan legacy hasil usaha arwah kawannya itu.
Tapi Lia takut Lia tak mampu pa.. Lia tak pandai.. Lia takut Lia akan buat silap kalau Lia yang pegang.. Lia tak nak hancurkan segala usaha arwah daddy.. Lia ingat lagi.. Arwah daddy sampai tiada masa dengan kami.. Hanya untuk menyenangkan kami sekeluarga.
Jadi Lia harap, kalau hancur pun bukan di tangan Lia. Bukanlah Lia nak orang lain yang hancurkan. Lia taknak semua ni berlaku. Tapi Lia takut pa.. Takut untuk hancurkan amanah arwah daddy.. Jadi Lia rasa papa yang lebih layak untuk company tu. Kata Aulia.
Okay kalau Lia taknak sambung belajar takpe.. Papa faham kalau Lia kata Lia dah tak ingat apa yang Lia belajar. Tapi seandainya ingatan Lia dah kembali semula,papa harap sangat Lia akan sambung belajar balik dan take over your daddy company. Okay Lia?. Papa akan serahkan pada Lia bila Lia betul betul dah sedia. Kata Dato' Hafidz lembut.
Okay papa.. Aulia tersenyum manis menampakkan lesung pipinya yang dalam di pipi kirinya.
°°°°°°°°°°°°
Papa bagitahu abang Lia dah tak nak sambung belajar.. Kenapa? Harraz memandang Aulia yang monyok.
Kalau Lia cakap abang jangan marah tau.. Aulia mengelip ngelipkan matanya beberapa kali.
Harraz segera meraup muka dan menganggukkan kepalanya. Geram dia dengan perlakuan Aulia yang seakan menggodanya.
Cuba abang bagitahu Lia.. Kalau abang dekat tempat Lia abang rasa tak apa yang Lia rasa? Soal Aulia.
Abang tak faham... Lia rasa apa? Cuba Lia terangkan betul betul sampai abang faham and then abang bolehlah bagi jawapan. Kata Harraz.
Lia kan dah tak ingat apa yang jadi.. So itu bermaksud Lia tak boleh ingat apa yang Lia belajar. Jadi kalau abang dekat tempat Lia. Abang rasa boleh ke abang sambung belajar kalau abang tak ingat apa apa langsung? Aulia melepaskan keluhan.
Okay.. Abang faham.. Jadi Aulia nak kerja? Harraz merenung wajah Aulia yang bersih dari sebarang cela.
Abang ada ke kerja kosong nak bagi Lia? Lia tersengeh menampakkan giginya.
Adaaaa.. Meleret suara Harraz.
Kerja apa bang? Lia nak kerja dengan abanglah. Harraz melihat Aulia sepertinya teruja.
Jadi isteri abang.. Lepas ni Lia jaga makan minum abang dan besarkan anak nak kita.. Itu je kerja Lia.. Lia nak?? Aulia membulatkan matanya lalu di cubit lengan Harraz sehingga Harraz mengaduh sakit.
Sakit sayang....
Main main lagi.. Padan muka.. Aulia memuncungkan bibirnya.
Tak adalah.. Abang baru je beli rumah.. Tapi rumah tu kosong tak ada apa apa lagi.. Jadi apa kata Lia tolong abang.. Hiaskan rumah tu untuk abang.. Boleh? Harraz merenung Aulia dengan kasih dan sayang.
Boleh!! Jawab Aulia laju. Aulia segera mengalihkan pandangannya dari menatap mata Harraz. Entah kenapa tiba tiba jantungnya berdegup laju.
Okay. Lepas Zuhur nanti Lia ikut abang ya.. Kita pergi tengok kawasan sekejap.. Sebaik Harraz habiskan ayatnya, dia bangun dan berlalu ke ruang tamu. Tak boleh dia berduaan dengan Aulia. Dia takut dia tidak dapat menahan diri dari memeluk Aulia.
YOU ARE READING
1. Selama Itukah Derita©️
RomanceSampai mati aku benci kau- Aulia Qaisara Abang minta maaf sayang - Harraz Mikhaeil Derita? Ya.. Hidup aku memang hanya untuk derita. -1st ❤️ baby dari ilham i yang suka berangan :p -harap reader suka jalan cerita ni. -story ni kemungkinan slow up...