“Aih, penat dah ke? Baru lari tiga pusingan,” ujar Zryan sambil menghulurkan air mineral sejuk yang baru dibeli olehnya.
Tanpa membalas, aku terus menyambar botol mineral itu dan meneguk hingga separuh. Fuh, hampir nazak!
“Tiga pusingan apanya kalau kau lari dua pusingan tapi anggap satu!” marah aku. Sebab nak kejar Zryanlah yang buatkan aku lebih lelah.
Zryan ketawa. “Pendek sangatlah trek satu pusingan dia,” balasnya kemudian mengambil tempat di sisi aku.
Awal-awal pagi lagi Zryan sudah terpacak di hadapan rumah aku untuk mengajak aku beriadah. Tapi rasanya dia saja nak menyeksa aku.
“Euria,” panggilnya.
“Apa?”
“Macam mana kehidupan kau lepas jadi ejen?”
Pertanyaan Zryan buatkan aku berfikir seketika. Sambil itu aku lihat orang ramai yang sedang bersenam dan lalu-lalang. Kesemuanya sedang melakukan hal masing-masing dan leka dalam kehidupan sendiri.
“Seronok. Kehidupan aku rasa lebih baik. Aku tak rasa lagi keseorangan. Seakan-akan diri aku yang dulu hidup semula.”
Kalau dulu, lepas habis kerja aku terus pulang ke rumah. Tiada apa yang menarik. Pergi kerja, balik kerja. Hari cuti duduk rumah. Memang membosankan. Lebih-lebih lagi bila ibu dan ayah dah tiada.
Tapi setelah aku bersetuju untuk berkhidmat dalam organisasi ni, kehidupan aku semakin membaik.
“Cantikkan aturan Allah? Dia buat aku lalui ujian yang sangat mencabar, akhirnya aku dapat hidup dengan kehidupan yang sangat bahagia.” Aku menghirup udara lalu dihela perlahan.
“Kau hidup di mana semua orang boleh terima anugerah yang ada dalam diri kau.”
“Betul.” Aku setuju dengan Zryan.
Tangan Zryan ingin mencapai air mineral yang aku letakkan di atas rumput. Melihatkan itu, segera aku merampas.
Wajah dia berubah tak puas hati. “Sikitlah!”
“Aku punya, kenapa tak beli dua?”
“Kau tak sayang aku dah eh?”
Keningku terangkat. “Aik, sejak bila aku sayang kau?”
“Hari aku suruh kau tinggalkan aku tu. Kalau sayang aku, pergi tinggalkan aku,” ujar Zryan bersama senyumannya.
Detak jantungku berubah. “Aku tinggalkan kau sebab nak selamatkan diri. Kalau tak, matilah aku.” Aku beralasan.
Zryan senyum sinis. “Ya? Bukan sebab kau sayang aku?”
“Tak.” Aku cuba kawal riak wajah. Ish, berani betul Zryan cakap pasal ni.
“Jadi, aku bertepuk sebelah tanganlah ni?”
“Kenapa? Kau sayang aku ke?” soal aku berani.
“Sayang.”
Serentak itu terus berona merah wajah aku. Gila. Zryan ni demam ke apa?
“Sikit,” sambungnya lagi.
Terus tanganku mengawal batu kecil yang berada tidak jauh dariku lalu dibaling ke arah Zryan.
“Gilalah kau ni,” gumamku perlahan lalu bangkit mendekati tasik.
Dari jauh terdengar gelak tawa Zryan. Seronoklah tu kenakan aku.
Kini dia sudah berdiri di sisi aku sambil melemparkan pandangan ke arah tasik yang luas itu.
“Aku suka tengok kau sekarang,” komen lelaki di sebelah aku. “Kalau dulu muka selalu muram je. Susah gila nak tengok kau senyum. Aku yang perhatikan pun bosan.”
Aku naikkan bebola mata ke atas. Zryan cerita, sejak dulu lagi dia sudah perhatikan aku untuk pastikan keselamatan aku selamat daripada pihak musuh.
“Terima kasih sebab jaga aku dulu,” ucapku sekali lagi.
“Sama-sama kasih,” balas Zryan sambil ukirkan senyuman.
Kalau sebelum ni aku mahukan hidup yang normal seperti ada keluarga bahagia, kawan-kawan, hidup tanpa fikirkan cara nak sorok kebolehan aku ni dan bermacam lagi.
Tapi kini, kehidupan aku lebih bahagia daripada dulu. Lebih tenang, lebih mendamaikan, dan lebih... mencabar.
Itu barulah erti kehidupan yang sebenar. Tiada kehidupan seseorang tanpa cabaran dan ujian yang berat.
Semuanya sudah tertulis. Hanya kita yang perlu nikmati setiap detik kehidupan kita. Dan setiap kehidupan seseorang, semuanya adalah normal jika kita yang laluinya.
Tamat.
YOU ARE READING
target
Science FictionMenjadi buruan. Rahsia terbongkar. Semuanya berlaku dalam sekelip mata. "Jangan beritahu siapa-siapa tentang apa yang ada dalam diri kamu."