BAB 11

10.2K 57 2
                                    

kring! kring!

deringan nyaring minta di angkat mematikan lamunan Azmi. Azmi mengucap. Fuh!

'ehem!' Azmi berdehem membetulkan suara.

'Assalamualaikum B..' suara riang di hujung talian, tak lain tak bukan, isterinya.

'Waalaikumsalam sayang, ada ape ni tetibe je?'

'Saje, nak ingatkan B jangan lupe makan.'

'Iye syg, B tak lupe okay. Syg tu yang jangan lupe makan. Malam kite jumpe ye.'

'Syg takda selera nak makan, nanti B belikan asam jeruk boleh?' rengek suara dihujung talian.

'Boleh syg, anything for you. Take care ye. B nak sambung buat kerja ni. Bye syg..' Hambar Azmi bersuara. Fikirannya masih menerawang ke ingatan sebentar td.

'Thanks b, take care too. Love you..'

Azmi menjawab balasan ucapan isterinya sebelum menamatkan panggilan tersebut.

haih! keluhan kuat dari Azmi. Seperti melepaskam suatu beban berat yang menghempap.

Kenapa lah fikirannya masih susah mahu melupakan peristiwa hitam tersebut. Peristiwa yang membuat Azmi terasa tiada maruah, kerana sanggup merampas mahkota  sepupunya sendiri. Ya! salah Azmi kerana tewas dgn godaan Farah, Azmi tidak dapat menahan dari desakan nafsu serakahnya sendiri. Azmi malu.

'Arghhhhh! sial!' Azmi seperti orang kerasukan. menjerit tak tentu pasal.

Nak dijadikan cerita, Azmi mahu bertanggungjawab atas kelakuannya kepada Farah, tetapi..

*flashback*

'Farah! ape U dah buat kat I Farah?!!!!!' Azmi menengking Farah, Azmi memegang bahu Farah untuk menghadapnya bagi memudahkan Farah menerangkan apa niat sebenarnya.

'Apa I dah buat? Patutnya I yang tanya U, what you've done to me! What you've done to me Azmirul????!!!!!' Farah membalas soalan dgn soalan sambil menangis seperti orang mati laki.

'U yang letak something kat minuman I kan? ape niat u haa?!?' Azmi takmau mengalah.

'U jangan nak salahkan I, U dah musnahkan life I, Mirul. You've ruined everything. I hate U! I hate U! U mesti bertanggungjawab apa U dah buat!!' Farah seperi orang tidak keruan, Menangis. Walaupun ini adalah agendanya tersendiri.

'Okay! kita kawin next month! muktamad!! I akan bertanggungjawab, tapi segala benda ni, rahsia kita. Family kita tak boleh tahu benda ni. Can U?'

'Okay, I will..'

hanya itu yang Farah mampu sampaikan, dalam hatinya melonjak, segala jantung hati limpa dan paru-paru di rasakan sedang berjoget sakan. 'aku menang.' bisik Farah seraya tersenyum sinis.

***
Kedua belah keluarga terperanjat dengan keputusan Azmi dan Farah yang tiba-tiba berhasrat untuk berkahwin bulan hadapan. Ibu bapa mama yang tidak mahu melihat kebahagiaan anak-anak, mereka berpakat dan bersetuju menjalankan permintaan anak-anak mereka walaupun mereka sedia tahu talian persaudaraan mereka adalah kuat.

setelah menyampaikan hasratnya untuk bertanggungjawab ke atas Farah, Azmi runsing. Azmi tahu dia telah curang di belakang Ifah yang sedia tahu mereka mempunyai hubungan istimewa dan Azmi pernah berjanji untuk menjadikan Ifah sebagai isteri bila kewangannya sudah stabil, memandangkan mereka baru 6bulan habis belajar di peringkat Degree.

'awak, sudikah awak menjadi suri dalam hidup saya satu hari nanti?' Azmi melutut di depan Ifah.

'Auch! awak jangan lah gini. Bangunlah, malu kat orang awak buat gini..' Ifah malu dilamar ditaman permainan oleh Azmi. Dia bukan tidak mahu, tapi dia belum sedia.

'Saya tak kan bangun selagi awak tak terima saya Ifah. Please..' Azmi merayu.

'Iye, saya setuju, but! not now. Bagi saya jalankan tanggungjawab saya sebagai anak. Boleh?- Ifah bercadang.

'Thanks awak! thanks so much! okay, saya bg awak masa. tolong jaga hati awak untuk saya..' Azmi bangun dan terus memeluk Ifah secara spontan. Berubah rona wajah Ifah. Kemerahan seperti meetball di curah sos.

'Sorry awak, tak sengaja..' Azmi tersengih menunjuk barisan gigi yang tersusun.

BAHAGIA MILIKKUWhere stories live. Discover now