BAB 47

10.5K 62 5
                                    

Dalam masa Azmi sedang duduk di taman permainan bagi menenangkan hati dan fikirannya, dia melihat anak kecil berumur dalam lingkungan setahun 3bulan berlari anak, comel. Dengan ketawe kecil riang yang mendamaikan hatinya. Azmi melihat anak kecil itu dengan senyuman manis, dilihat setiap keletah yang sedang mencuba memanjat tangga gelungsur. Anak kecil itu ditemani oleh ayahnya yang nampak sebaya dengan umur Azmi.

Budak perempuan kecil itu gembira bila ayahnya membantu mendudukkannya bagi memudahkan dia menuruni gelungsur tersebut. Setelah betul posisinya, dia menuruni gelungsur tersebut dengan sorakan girang dan ketawe riangnya. Azmi rasa terhibur, tidak semena terasa ada airmata halus yang mengalir. Dalam hatinya, kalau dia tidak buathal, mesti tak lama lagi dia dapat merasa seperti yang sedang dilihat di hadapannya kini. Hmm Azmi mengeluh.

Dalam masa Azmi melayan perasaan sambil melihat keletah budak perempuan tersebut, tiba-tiba Azmi didatangi oleh lelaki Yang mungkin bapa kepada budak kecil tersebut. Azmi pantas menyeka sisa airmatanya. Pantas diukirkan senyuman manis kepada lelaki tersebut. Lelaki tersebut pantas menghenyak dan mengambil posisi disebelah Azmi. Pantas Azmi mengubah sedikit posisinya ketepi bagi memberi ruang kepada lelaki tersebut.

'Azrul..' lelaki tersebut menghulur tangan tanda salam perkenalan.

'Azmi..' Azmi membalas huluran tersebut dan membalas dengan memberitahu namanya.

'sorry bro, tadi aku nampak kau macam sendu pilu je. Kenape?' Azrul memulakan perbualan.

Azmi terperanjat. 'ehh, dia tak kenal aku dia main aku kau je, style gak mamat ni.' Bisik hati Azmi bila melihat lelaki dihadapannya seperti sudah kenal lama. Layankan jela.

'Hahaha. Nampak sendu sangat ke bro? Takde la, comel anak kau bro. Teringin..' Azmi membalas, malu sebenarnya bila Azrul melihat dirinya yang cengeng menangis ditengah taman permainan.

'Nampak ah sikit sendu tu, siapa comel? Syiffa? Alhamdulillah bro, bebiase je. Anugerah Tuhan bagi tu..' Azrul menguir senyum melihat keletah anaknya yg sedang bermain dengan budak kecil yang lain yang bermain ditaman itu.

'Untung dapat merasa. Aku je yang tak bersyukur dengan anugerah Tuhan dah bagi, aku sia-sia kan. Haihh'.

Azrul pantas mengerling Azmi desebelah. Terdengar keluhan berat dari mulut Azmi. Comfirm mamat ni ade masalah negara. Hm. Bisik hati Azrul.

'Ehh asal bro? Sorry ah kacau emosi kau. Hm kalau boleh tahu, kenape kau cakap kau sia-siakan? Aku tak paham ah?' Azrul sengaja ingin tahu.

'Ehh takde benda la. Aku je emosi. Berat aku rasa masalah aku ni. Haihh entah la. Hm aku kat sini teman bini aku, bini aku malam tadi jatuh, then.. hm dia ketumpahan darah. Teruk jugak. Dan anak aku... dah takde, tak dapat selamatkan..' suara berubah sebak. Sayu. Suasana yang tadi meriah kini seolah hanya ditemani angin yang bersiulan.

'Inalillah, sorry Mi, aku taktau pulak sampai macamtu sekali. Hm sabar la, dugaan manusia ni tak sama. Semua lain-lain. Nak taknak kau kena redha dengan pemergian anak kau tu. Insha Allah lepasni kau boleh lagi kerja keras sikit..'

'Masalahnya wife aku tu sekarang dah taknak pandang aku dah Rul, cemane nak kerja keras pulak. Hm. Aku taktau la nak buat cemane lagi, serabut gila kepala aku fikir. Semua benda jadi sebab aku bro, tu aku rasa aku memang layak kena hukum macamni. '

'Bro, kau kena ingat satu benda. Tuhan tak kan bagi ujian kat setiap hambanya kalau DIA rasa kita tak mampu, sebab DIA rasa kita mampu la DIA hantar kan ujian kat kita. Kau paham kan maksud aku?'

'aku paham, tapi aku tak ready, sekarang aku dah hilang anak aku, aku taknak lepasni aku hilang wife aku pulak. Aku dah takde sesape dah bro..' Azmi sebak, deras airmata laju. Dia tidak malu menangis dihadapan lelaki yg baru dikenalinya.

'Macam aku cakap td, dugaan orang tak sama. Dulu, aku pon pernah rasa macam ape yang kau easa sekarang. Aku jatuh terduduk bro. Aku hilang mak ayah, tak lama tu aku hilang anak, wife aku gugur sebab kami bergaduh besar. Tak lama tu, hm wife aku meninggal sebab kena langgar lari. Aku down gila, hampir gila aku rasa. Aku takde tempat mengadu nasib, tempat bermanja. Semua takde bro, aku luah perasaan aku dekat doa setiap sujud akhir aku. Tu je dapat tenangkan aku. Satu hari tu, aku jumpa sepasang suami isteri ni, ebtah cemane aku boleh ngam dengan diorang. So diorang la mak ayah angkat aku sekarang. Tak lama tu, aku jumpa perempuan yang aku tak sangka boleh terima baik buruk aku, dan sekarang.. Syiffa tula hasil cinta kami berdua. Aku dapat semula apa yang aku hilang dulu. Percaya lah bro, aku tahu kau kuat. Mintak pada Allah benda yang baik-baik, inshaAllah. Wife kau pon aku rasa marah kejap je, kau tunjuk sikit effort kau. Mesti okay balik nanti, tapi mungkin makan masa sikit la. So kau kena kerja keras. Ok?' Panjang lebar Azrul menceritakan serba sesikit kisah hidupnya. Sebak. Azmi mendengar pon sayu hatinya, begitubtabah seorang lelaki dihadapanya sekarang.

'Hm thanks bro, inshaAllah. Aku harap aku kuat macam kau. Aku taktau kenapa aku lembik sangat jadi lelaki. Aku taktau la kalau aku tak jumpa kau, mesti aku lagi down. Sorry sebab ingat kan kau benda lepas. ' azmi menggosok lembut bahu Azrul disisnya.

'Ehh takde benda la, sampai benila pon aku akan ingat siapa yang pernah datang dalam hidup aku, mereka yang dah takde la sebagai penguat akau sekarang. Haha'.

'Thanks beb, tak sangka pulak duduk kat taman ni dapat jumpa counselor terjun. Haha'. Azmi bergurau. Hilang segala kesedihan bila mendapat kata semangat dari lelaki yang baru dikenalinya.

'Ahh kau, tak masal je counselor bagai. Haha beb, ni kad aku. Papehal roger ah, manetau boleh lepak minum ke kan. ' kad sudah bertukar tangan. Tiba-tiba anak kecil Azrul datang berlari anak dengan keadaan berpeluh di hadapan mereka.

'Papa, cippa penat. Nak cucu..' syiffa dengan suara serak basah, mengadu penat.

'Alalala anak papa gedik ni, mehh jom kite g tempat mama ye. Main lari-lari lagi. Padan muka.' Satu hadiah ciuman manja melekat diipi anak perempuan itu. Azmi tersenyum bahagia.

'Bro, aku gerak dulu, ade masehallo hallo ea. Take care bro. Ingat pesan aku. Assalamualaikum..' Azrul sempat meninggalkan pesan, sebelum beredar.

'ok bro, thanks ea. Take care juga wehh. Waalaikumsalam. Kimsalam bini kau..' azmi sempat mencium pipi syiffa anak Azrul.

Azmi duduk semula dan menikmati keindahan laman tersebut, diingati semula pesanan Azrul, tak sangka sempat berkenalan dgn lelaki yg datang entah dari mana. Azmi tersenyum semula.

'Terima kasih Ya Allah kau telah menemukan aku dgn seseorang yg baik hatinya..' Azmi seMpat berdoa. Setelah puas menenangkan hatinya, pantas Azmi bangun untuk melihat isterinya memandangkan dia sudah lama meninggalkan isterinyA seorang diri.

BAHAGIA MILIKKUWhere stories live. Discover now