'cilake punye perempuan.. argghhh! sial!' Azmi menghentak stereng, melepaskan geram.
'tapi takpe, bagus jugak kantoi depan mata aku, so aku takyah la kawin dgn dia..' Azmi cakap seolah ada peneman yg sedang mendengar luahan ketidakpuashatiannya. Azmi terus membelah jalan yang lengang menuju ke rumah papanya.
***
pagi itu semasa Azmi menuruni tangga untuk ke ruang tamu, suara mama dan papanya riuh di ruang makan. 'inilah time sesuai aku nak cerita' bisik Azmi.'Morning Pa, morning Ma..'
'Morning Mirul, awalnye bangun, kerja ke hari sabtu ni? Tegur Datin Azimah yang sedang menuang air teh o panas ke cawan Azmi.
'Takda lah ma, terbangun. Bau nasi goreng sampai ke bilik, tuangkan ma..' merengek seperti anak kecil meminta permainan.
'Ish, ada-ada saje kamu Mirul. Dah besar panjang pun masih manja dgn Mama..' Dato' Helmi bersuara sambil membaca surat khabar.
Mamanya hanya tersenyum dgn kerenah anak tunggalnya itu sambil mencedokkan nasi goreng ke pinggan Azmi.
'Biarlah bang, bila lg nak manja-manja, lepasni dah ada bini manja dgn bini jela. Mama pun entah dapat manjakan lg ke tidak..' suara mamanya seperti menjauh. sayu.
'Alaa ma, leklu.. Mirul tak jadi lah nak kawin dgn perempuan tu.. hm' Azmi berhenti suapannya.
Dato' Helmi dan Datin Azimah saling berpandangan. Terkejut dgn apa yang baru saje disebut anaknya itu.
'Kamu jangan buat pasai naa Mirul, tinggal 3minggu je lagi majlis kamu. Mama malas nak jawab dekat Pak Ngah kamu tu, leceh..' Datin Azimah memujuk.
'hmm betul maa, Mirul nak jumpe Pak Ngah la ni ingatnya tengahari nanti, mama dgn papa ikut ea.. Mirul taknak kawin dgn perempuan tu.. Please Pa.. Ma?? hm?' Merayu Azmi minta simpati.
Dato' Helmi dan Datin Azimah bersetuju, dan mengangguk serentak tanda setuju.
'Baik lah, nanti kita pergi rumah PakNgah kamu. Tapi kenapa tetiba Mirul?' Tegur Dato' Helmi inginkan kepastian.
'Hehehe, Papa dgn Mama mesti excited kan? Lgpun bukan Mirul taktau, mama dgn papa bukan nak sgt pun dak Farah tu jadi menantu mama dgn papa kan?' Azmi tersenyum nakal.
'Eh? memandai je kamu ni kan Mirul..tp cemane kamu tahu kami tak suka? Hahaha..' Terburai ketawa Dato' Helmi bila rahsianya sudah pecah dgn anak terunanya sendiri.
'Mirul dah agak, mesti lah tahu pa, Papa kan papa mirul. Bapak borek anak rintik. betul kan pa?' Ketawa Azmi masih berbaki.
'Betul my son! goodboy!' Dato' Helmi menepuk bahu Azmi perlahan.
riuh ruang makan pd pagi itu. Azmi bahagia, dia dapat melupakan masalahnya sebentar mengenai Farah. 'kau tunggu Farah, semua akan kantoi dpn Pak Ngah.' bisik Azmi. nekad.
'Mama jgn nak senyum2, suapkan Mirul lg, tak kenyang lagi ni.' Usik Azmi kpd Datin Azimah yg tersenyum simpul sorang.
'Banyak lah kamu, meh sini mama suap. So lepasni mama boleh manjakan kamu tiap hari lah. kan Bang?' Datin Azimah mencuit suaminya yg sedang menghabiskan gigitan terakhir roti bakarnya.
Dato' Helmi mengangguk kepala seperti tidak mahu berhenti.
Selesai sarapan, mereka bersiap-siap untuk pergi menyelesaikan agenda mereka sendiri. Setelah semua siap, Azmi, Dato' Helmi dan Datin Azimah terus bergerak menuju ke rumah keluarga Dato' Seri Mansur untuk menyelesaikan misi Azmi.
***
korang bayangkan, diorang pergi nak selesaikan misi dgn pakai, pakaian seragam askar, bawak senapang, pastu diorang dok p calit benda hitam buat 3 line kat pipi dan dahi. mau terkejut family Farah. kihkih.stay tuned gais. gimme five! eh. ada pape tinggal komen taw! saje nak tengok tempat komen tu penuh. huhu
YOU ARE READING
BAHAGIA MILIKKU
Romancedi sebalik senyuman. pastikah ada bahagia? setelah kebahagiaan hampir dikecapi, dugaan datang menimpa. siapakah pilihan Azmirul Hayyad Dato' Helmi? Shariffah Emelda Nordin seorang gadis biasa, lemah lembut ataupun Farah Nabiha Dato' Seri Mansor? m...