"How your wound?" Soalku pada Daniel. "Kau doktorkan. Takkan tak tau." Selamba Daniel menutur. Aku mengetap bibir. Sentap woo...
"Urm..kalau awak tak keberatan, kenapa awak takut masa Dr. James nak rawat awak? Hari ni ok pulak." Soalku. Daniel terdiam. Terus dia baring dan selimutkan diri sampai ke dada. Matanya dipejam. Dia ignore aku?!
"Kalau awak nak tempat luah, saya boleh." Daniel diam. Aku diam. "Ok la. Saya pergi dulu." Terus aku berlalu pergi. "Aku takut, kalau aku bagitahu kau semuanya, kau akan jadi mangsa." Tutur Daniel dalam kesal.
"Macam mana kau punya pesakit? Sapa nama? Daniel? Hensem kan dia? Aku tengok gambar pun hensem." Aku mencebik dengar kata-kata Chombi. "Tolong la. Meremang bulu kening aku." Chombi gelak.
"Takkan la kau tak minat dia? Dah la polis. Pangkat sarjan tu." Aku pandang Chombi. "Sarjan?" Chombi angguk. "Takkan la kau tak tahu? Noob la kau ni. Tak advance langsung." Sekali lagi aku mencebik.
"Patut la dapat gun shot." Tuturku perlahan. "What?! Gun shot?!Dia ke?" Soal Chombi curious. Aku sekadar mengangguk. "Berapa lama kau nak rawat dia?" Soal Chombi. "Sampai sembuh la. Kau ni macam tak tahu je." Aku mengemaskan mejaku. Sebuah fail terjatuh.
Aku ambil dan membacanya. Macam mana fail pasal Daniel ada kat sini? Ah, James bagi la tu. Aku simpan di dalam laci.
Jam tangan dikerling. Hurm..dah pukul 6. Nasib baik sempat asar tadi. "Kau tak nak balik ke? Aku nak gerak dah ni." Chombi mengambil topi keledarnya.
"Nak gerak la ni. Tapi aku nak tengok si Daniel tu jap." Aku pun mula mengemaskan meja. "Ok la. Aku gerak lu. Bye." Chombi berlalu pergi. Setelah habis mengemas, aku mengambil beg tanganku dan pergi ke wad Daniel.
"Macam mana? Dah ok?" Soal ku pada Daniel yang khusyuk melihat berita. Untung gaji besar. Boleh ambil wad mahal. "Ok apa?" Soalnya balik. Aku mengeluh. "Ok ke luka tu?" Daniel hanya mengangguk tanpa mengalihkan pandangannya dari televisyen.
"Kau dah nak balik ke?" Daniel berarah pada beg tanganku. "Haah. Apa? Ingat doktor tak de life ke asyik terperuk kat hospital? Ada masa jugak nak spend time dengan family." Daniel kerling pada aku.
"Dah tu, patient kat sini ada life ke duduk sini?" Bidas Daniel. Aku mengeluh. "Lantak awak lah. Saya balik dulu. Ubat tu jangan lupa makan." Sempat aku berpesan. Entah si Daniel tu nak dengar ke tidak. Lantaklah situ.
Aku bergerak ke kereta dan memecut ke rumah. "Assalamualaikum. Rin dah balik." Aku menutup pintu rumah. "Abah mana?" Soal ku sebaik melihat abang di sofa sambil melayan henfon. Heh. Layan Nuha Darling ler tu.
"Abah pergi masjid. Nak tolong apa tah." Balas abang. Nak tanya pasal ibu, tau dah ibu pergi mana waktu-waktu macam ni. Mesti pergi perkampungan ilmu dengan kelab rukun tetangga.
Mak ayah aku ni orang yang agak berada tapi tak menujuk sangat. Rumah ni pun turun temurun dari datuk aku yang dulu usahawan yang terkenal. So, aku ni dikira anak orang kaya lah jugak. Bukan nak bajet, cuma nak bagitahu je.
"Penatnya." Aku hempaskan badan ke katil. Tudung awal-awal lagi dah cabut. Aku ambil wayar USB dan sambungkan ke telefon. Usai itu, aku pergi bersihkan diri dan menunaikan solat maghrib.
Kemudian, aku turun ke ruang tamu. Semua ada. Aku menyertai mereka bersantai. "Ok kerja hari ni?" Soal ibu. Aku mengangguk. "Boleh la. Tapi ibu tau la macam mana kerenah patient. Betul-betul patient nak melayan." Ibu senyum sambil mengusap kepalaku.
"Itukan ujian. Nak jadi doktor bukan senang." Ibu cuba memujuk. "Tau tak pe. Tengok abang. Jadi engineer. Senang je." Sempat abang berlagak. Aku mencebik. "Eleh. Engineer bukan minat orang la. Dia minat boleh la citer." Aku membalas.
YOU ARE READING
Mr. Cop Mrs.Doc (Complete)
RomanceAirina Sofea- Doktor psikiatri yang berkaliber. Tidak berapa menyukai lelaki atas sebab tertentu. Daniel Hazif- Polis yang berwawasan. Punyai rupa paras yang maskulin. Kehilangan ibu bapa sekaligus menyebabkan dia dirawat oleh Airina. Saat rawatan...