"Ada apa datang sini?" Soalku malas. Aku ketap bibir bila teringat balik masa malam tu. Malu. Muka dah tebal berinci ni.
"Dah sihat?" Soal Daniel. Aku angguk perlahan. Daniel duduk disebelah aku tapi aku tak endah. Aku sambung makan.
Seorang gadis berlari tergopoh gapah ke arah kami. "Doktor Kayla, emergency! Datang operating room sekarang." Kata Mila merangkap jururawat.
"Hah? Ok. Saya datang. Sorry Rin, tak dapat temankan kau sampai habis. Aku pergi dulu. Daniel, jaga Rin ok?" Chombi bangun dan pergi berlari mengikut Mila.
Aku cebik. Ingat aku budak kecik lagi ke kena jaga? Aku sambung makan. Aku jeling Daniel. Tersenyum-senyum pandang aku. Dah pahal mamat ni?
"Awak tak de kerja ke? Masalah awak dah selesai belum?" Soal ku pecah kesunyian. Terus senyuman Daniel hilang. Mukanya serius.
"Saya masih cari." Katanya. Aku mengangguk. Krik krik. Tak tau nak cakap apa.
"Awak tak de kerja ke? Tak tangkap orang? Tak selesaikan kes?" Soalku lagi. Pelik juga Daniel ni. Dia ni kerja polis yang macam mana?
"Saya ni dari unit khas. Alphs. Nanti bila ada kes yang perlukan team kitorang, baru kitorang ada kerja." Terang Daniel.
"Takkan la tak buat latihan ke apa?" Daniel senyum. "Awak dah terima saya eh?" Aku kerut dahi.
"Eh? Bila pulak saya kata?" Daniel tergelak kecil. "Dah awak nak tahu semua tentang saya. Falling in love with me already?" Aku buat muka toya. Urgh..tak cukup oksigen aku.
"Saya dah habis makan. Thanks sebab teman. Saya ada kerja lepas ni. Pergi dulu." Aku bangun sambil mengelap mulut. Daniel turut bangun.
"Saya ikut boleh?" Soal Daniel. Aku buat muka pelik. "No and never. Please Daniel. Boleh tak stop kejar saya? Tolong lah faham."
"No and never. Saya cintakan awak. Tolong la faham." Aku terkedu. Kali kedua dia meluahkan rasa hatinya.
"Tak. Saya tak faham. Tak de sebab awak nak suka saya dan saya pun tak de sebab nak sukakan awak? So? What the motive Daniel? Prank?" Kataku kemudian berlalu pergi. Nasib baik tak ramai orang.
"Saya suka awak sejak pertama kali awak rawat saya. Masa dengan Dr James. Saya ingat itu hanya perasaan saya yang kosong tapi tidak. Makin kuat perasaan tu. Lagi-lagi masa saya terpeluk awak. Sejak tu, saya sedar yang saya tak boleh tinggalkan awak. Saya rasa tak tenang bila awak tak jenguk saya. Saya nafikan perasaan ni, sebab takut awak akan terlibat dengan masalah saya. Tapi lama kelamaan, saya sedar. Masalah saya boleh diselesaikan. Tapi kalau awak jadi milik orang lain, saya tak pasti saya boleh hidup atau tidak." Luah Daniel. Matanya penuh kejujuran.
Langkahku terhenti. Aku pusing lihat Daniel. Apa aku kena reaksi ni? "Maaf, saya faham perasaan awak tapi saya tak mampu balas. Pergi dulu." Terus aku atur langkah ke hospital. Meninggalkan Daniel yang kecewa di kafeteria.
AKU lap rambut paras bahuku yang basah dengan tuala. Aku duduk dibirai katil. Kata-kata Daniel seakan-akan berkejaran dalam minda ku.
Apa perasaan aku terhadap dia? Suka? Benci? Aku pun tak tahu. Jujur, aku rindu sejak dia keluar dari hospital. Tapi tu tak bermakna aku suka dia.
Pening betul la. Aku baring atas katil. Empuk rasanya. Aku perlu kawan untuk bercerita. Nak call abang, sekarang mesti dia ada class memandangkan kat sana sekarang pagi.
Chombi? Busy dah sekarang. Nak siapkan perkahwinan dia. Ibu? Huih. Minta la dijauhkan. Jujur ibu memang boleh mendengar masalahku ini. Tapi, aku kurang keyakinan nak bercerita padanya.
Kesudahannya, aku cuma memendam masalah itu seorang. Telefonku bergetar. Keningku terangkat bila lihat nama panggilan. Farisz?
"Hello?"
YOU ARE READING
Mr. Cop Mrs.Doc (Complete)
RomanceAirina Sofea- Doktor psikiatri yang berkaliber. Tidak berapa menyukai lelaki atas sebab tertentu. Daniel Hazif- Polis yang berwawasan. Punyai rupa paras yang maskulin. Kehilangan ibu bapa sekaligus menyebabkan dia dirawat oleh Airina. Saat rawatan...