Bab 21

6.5K 200 2
                                    

Mataku meliar mencari barang yang aku nak. Hmm...kat mana eh? Aku beralih dari satu rak ke rak yang lain. Eh....takkan tak ada jenama tu..? Alah...tak best lah nak makan.

Aku masih lagi ligat mencari kacang yang aku nak. Mata ku liarkan ke arah rak yang dipenuhi dengan segala snek.

Tiba-tiba ada tangan yang menghulur paket kacang yang berperisa tomyam. Yes! Ini yang aku cari!!! Aku lihat gerangan yang memberi aku paket tersebut. Terus mati senyuman ku.

"Tak de terima kasih ke?" Soal Rafiq. Aku terus sentap kacang tu dan terus berlalu bersama bakul yang berisi barang yang dibeli.

Rafiq mengejarku dari belakang. Bahuku direntap kasar. Aku meenepisnya. "Apa lagi awak nak? Tak habis lagi ganggu hidup saya?!" Aku menempelak dirinya. Nasib baik tak ramai orang di bahagian itu.

"Arin, please. Saya rindu awak sangat-sangat. Can't we make up about it? Let's start over, kay?" Rayu Rafiq. "Ah, pergi mati la dengan start over kau!" Panggilan ku sudah bertukar.

Kau jangan main-main eh dengan aku. Aku ni dulu tomboi. Dah terbiasa dengan kekasaran yang dibawa oleh abang aku.

"Arin......" Rafiq terkaku dengan panggilanku terhadapnya. "Sudah la weh. Aku dah penat. Kau dulu dah hilangkan kepercayaan aku. Sudahlah. Better kau cari cinta Ilahi daripada kau terkejar-kejar cinta manusia hina macam aku."

Aku menjinjit bakul yang berisi barang yang ingin dibeli. Terus kaki aku melangkah ke kaunter pembayaran. Aku nak beli barang lagi, tapi jamban tu dah buat mood aku spoil. Deyyyy...gewram je rasa ni!

"Assalamualaikum." Aku memberi salam pada rumah yang tidak berpenghuni. Memang la tak de orang, tapi makhluk lain ada kan?

Aku meletakkan barang yang dibeli di atas meja. Huh. Penat rasanya hari ni. Ingat balik awal, boleh la beli snek sikit ke apa. Lastly, dapat jamban.

Adeh, cakap pasal jamban ni, perut aku memeluas la pulak. Aiyyoo...kau ni memang la perut. Arh, tak tahan cheq! Aku terus meluru masuk ke tandas melepaskan hajat yang menggunung. Maaf. Aku tak senonoh. 😅

"Ai, rin. Dari mana ni? Berpeluh bagai nak rak." Soal Daniel sebaik melihat aku keluar dari dapur. "Berperang." Balasku pendek. Daniel tak dapat menangkap maksudku. Hahah. Tak payah faham la awak...

Terus aku mencapai tangannya untuk dicium dan mengambil briefcase di tangannya. Selalunya Daniel tak lah berpakaian formal pejabat, tapi sebab hari ni dia ada meeting dengan pegawai atasan, nak tak nak terpaksa juga dia pakai.

Merungut juga mulut dia masa sarungkan baju tu. Hahaha. Sampai nak ikat tie pun terbelit.

"Dah. Pergi naik. Rin nak masak. Lambat sikit lah." Aku melipat kot Daniel. "It's okay. Take your time dear. Kang hangit, abang bagi kucing makan." Daniel gelak kemudian meuju ke bilik.

Aku terus saja ke peti sejuk. Nak keluarkan ayam untuk dilembutkan. Dalam nak tunggu ayam tu lembut, aku rebus dulu spageti. Entah la. Tiba-tiba nak makan spageti. Tak nak makan nasi.

Tapi nasi tetap ditanak. Daniel selalu makan nasi untuk makan malam. Tu sebabnya aku masak jugak la ayam masak merah untuk dia. Cukup kot sayur bakcoi(?) goreng untuk dia.

"Sedapnya bau." Daniel melingkar tangannya ke pinggangku. "Dah siap. Abang pergi masukkan ayam ni dalam mangkuk. Rin nak naik. Tak mandi lagi ni." Aku membuka apron.

Selalunya aku tak lah pakai apron, tapi sebab aku still pakai kemeja tadi, tu yang pakai apron. Takut terpercik pulak minyak.

"Eee...busuk." Aku menjelirkan lidah. Eleh. Busuk-busuk pun, badan ni la yang selalu dirindukan.

Mr. Cop Mrs.Doc (Complete)Where stories live. Discover now