Bab 24

5.7K 224 1
                                    

Pejam celik pejam celik, hari ni adalah hari terakhir Daniel di sini. Esok, sudah berangkat ke Afghanistan. Kenapa cepat sangat hari berlalu? Aku pandang Daniel yang sedang melihat telefon bimbitnya. Makin sibuk dia. Maklumlah. Dah nak ke sana.

"Esok abang nak pergi dah...." Aku melingkarkan tangan ke leher Daniel. Ah, pasti aku akan rindu pada Daniel!

Daniel memegang tanganku. "Meh duduk sini." Arah Daniel. Aku yang tadi di belakang sofa melangkah ke sebelah Daniel. Daniel peluk aku. Aku memeluk Daniel.

"Abang tak boleh buat apa, sayang. Cuma abang harap, sayang sentiasa doakan keselamatan abang." Daniel mencium ubun-ubunku.

"Well, memandangkan hari ni hari last abang kat sini, nak jenjalan tak?" Soal Daniel. Aku mengangguk. Janji aku dapat luangkan waktu sepenuhnya dengan dia.

"Now, pergi bersiap." Aku senyum dan bangun. Terus aku ke bilik untuk bersiap.

"Kita nak ke mana ni?" Soalku yang entah berapa kali. "You'll know soon darling." Kata Daniel. Hesy, penat aku macam ni.

Kereta Daniel masuk ke satu simpang. Hmm...tempat apa ni? Ada padang yang luas. Tasik pun ada. Taman ke? Asal aku tak tahu?

"Ok, we're here." Daniel matikan enjin kereta dan keluar. Aku turut keluar. "Tempat apa ni?" Soalku. Daniel memautkan tangannya dengan tanganku.

"Tempat ni kawan abang punya. Reserved landlot. Abang nak kita nikmati saat kita. Cuma kita di sini." Kata Daniel. Aku terharu dengan Daniel. Bukan apa. Cuma bukan selalu Daniel buat seperti ini. Bawak ke tempat seperti ini.

"Jom." Daniel tarik tangan aku ke arah satu meja di bawah pokok. Memang cantik scene dekat sini. Ada tasik, ada taman bunga. Paling best, ada itik sekali kat tasik. Comel je itik-itik tu berenang dengan anak-anaknya. Anak? Hmmm......

Aku nampak ada makanan yang sudah terhidang di atas meja. Wah...ni yang rasa lapar. Padahal baru makan tadi pagi. Aku duduk di bangku tersebut. 

"Maaf lah. Abang tak reti nak buat sweet² macam kat tv tu. Ni je yang mampu abang buat." Kata Daniel. Aku menggeleng. Ini pun sudah dari cukup!

"Abang, apa-apa dari abang Rin terima. Malah suka. Rin cuma harap yang abang mampu bersama dengan Rin." Kataku perlahan. Daniel menunduk.

Alamak! Apa aku cakap ni? Dah la esok dia nak bertolak, ku boleh pulak cakap macam tu. Aigooooo.......

"Erkk....jom lah makan. Kang da sejuk tak sedap." Aku mula menjamah makanan. Not bad. Spaghetti carbonara. My favourite.

"Maaf sebab tak dapat tunaikan hajat sayang tu. Abang janji abang akan pulang dengan selamat. Keep my word." Kata Daniel. Aku senyum dan mengangguk.

Selesai makan, Daniel mengajak aku untuk berjalan di sekeliling tasik itu. "Ah, sekejap. Nak kunci kereta." Tangan dihulur. Daniel berkerut.

"Nak buat apa?" Soalnya. "Alah, bagi je lah." Daniel dengan ragu-ragu memberikan juga kunci kereta. Aku terus ke kereta. Setelah beberapa minit, aku kembali dengan Camy yang terlilit di leher.

"La, ambik kamera je? Kan boleh guna kamera abang." Kata Daniel sebaik aku memulangkan kunci. "No. Tak best la kamera abang. Kamera henfon. Lagipun, Camy ni lah yang menyimpan kenangan kita." Kataku.

Memang kamera ni menyimpan banyak kenangan aku dengan Daniel. Kenangan di Paris, dan semuanya. Hilang kamera ni, ibarat hilang kenangan aku dengan Daniel. Boleh anggap Camy ni ibarat husband kedua aku. Gehehe...😅

"Iyalah." Aku senyum dan rangkul lengan Daniel. Daniel memeluk pinggangku. Aku menangkap segala kelakuan Daniel. Paling best, Daniel ada beli belon sebelum tu. Cantik jugak gambar kami main dengan belon warna-warni tu.

Mr. Cop Mrs.Doc (Complete)Where stories live. Discover now