"Ak-aku kat mana ni?" Aku bangun dari pembaringan. Aku sentuh kepalaku. Sudah tiada helmet. Rifle pun tak ada.
Adakah aku dah jatuh ke tangan musuh? Aku lihat sekeliling. Aku rupanya dalam penjara. Aku tak tahu aku buat apa kat sini. Dan macam mana aku boleh sampai sini?
Aku sandarkan diri ke dinding. Kaki dibuka bagi dapatkan keselesaan. Aku rasa letih yang teramat.
Aku lihat ada seorang lelaki yang berdiri menghadapku di sebelah luar penjara. Aku angkat muka. Siapa ni?
"Kau siapa?"
Lelaki itu diam.
"Who are you?" Aku tanya pula dalam bahasa inggeris. Kot-kot dia tak paham melayu.
Dia duduk mencangkung berhadapanku.
"Kau sekarang dalam pengawasan Cordia. Jangan cuba buat benda bodoh. Kalau tak kau tak dapat tengok lagi isteri comel kau."
Dia bingkas bangun dan berlalu pergi. Aku pula hanya menghantar pandangan hairan. Pantas aku keluarkan gambar Rin dari dalam poket.
Gambar Rin aku tatap.
'Rin, abang janji abang akan balik dengan selamat.'
Aku dengar bunyi tapak kaki berjalan ke arah aku. Aku menyimpan semula gambar Rin. Lelaki itu senyum sinis padaku.
"Aw, siannya dia. Dah kena tangkap. Itulah. Bodoh. Nama je ketua tapi bodoh. Ingat ye. Extreme methods. Ah, tak sabarnya!"
Aku meludah pada Cordia yang dekat dengan mukaku. Dia senyum sinis. Dia keluarkan pisau.
Aku cuak. Dia mendekatkan pisau tersebut pada badanku kemudian memotong sebahagian kecil baju askarku. Cebisan tersebut dia lap pada ludah aku tadi. Usai lap, dia mencampakkannya pada mukaku.
"Shit always happen. Because shit is shit. They always shitting." Cordia meninggalkan aku sendiri.
Hampir 2 bulan aku berada di penjara itu. Macam-macam aku kena seksa. Cordia memang bangsat. Langsung tak berhati perut.
Dan baru aku tahu, sebenarnya lelaki yang aku jumpa pertama kali adalah pesakit yang pernah berada di bawah seliaan isteriku, Nang.
Dialah yang banyak membantuku sepanjang aku di sini.
"Aku tolong kau atas balasan baik isteri kau kat aku je. Tak lebih. Aku harap kau tak bagitahu Cordia benda ni."
Aku diam dan menggeleng. Nang senyum. Aku pandang Nang.
"Isteri kau tu, kelakar." Aku pula yang senyum.
"Tahu. Itu sebab aku sayang dia."
Nang pandang aku dengan pandangan yang sukar ditafsirkan.
Dia bingkas bangun dari bersandar pada besi-besi penjara.
"Aku pergi dulu. Ingat pasal plan tu. Get ready. Kalau tak, kau mati kat sini. Tak jumpa anak bini kau."
Aku terdiam. Anak bini??
"Eh kejap! Kenapa kau beria nak tolong aku? Kan kau orang bawahan Cordia?"
"Aku tak suka cara dia. Dan aku ada plan nak tinggalkan group ni. Aku nak balik kampung nak jaga mak aku."
Aku senyum. Baik betul.
"Aku doakan kau." Nang senyum dan berlalu pergi.
SEPERTI yang dirancang, hari ni aku datang lagi ke bilik Cordia. And of course, dia nak seksa aku.
"Well, well. Welcome back, Daniel. Have a seat."
Orangnya menarik aku untuk duduk. Nang merupakan orang yang in charge untuk torture aku hari ni.
"Hari ni aku nak buat kelainan. Tak nak lah nak cucuk-cucuk kau. Tak best. Kau lawan lah hari ni. Dengan Nang."
Aku diam. Menjeling Cordia. Dan Nang. Dia mengangguk kecil. Pantas dia membuka ikatan pada tanganku.
Aku bangun dari kerusi. Nang berbisik padaku.
"Attack."
Aku angguk. Aku pandang Cordia. Dia memandang kami berdua sambil menghisap cerut.
Dengan pantas, aku mengambil pisau rambo yang ada dan berlari ke Cordia. Pantas aku lilitkan tanganku pada lehernya dan menghiris sedikit lehernya.
Cordia kelihatan terkejut. Dia meronta. Aku menahan. Cordia menjerit pada Nang. Nang hanya membuat simbol 👎.
"Biar aku habiskan dia."
Nang mengambil rifle dan menembaknya beberapa kali. Setelah beberapa saat, Cordia dah mati.
Aku melepaskan peganganku. Nafas dihela lega. Alhamdulillah, segalanya dah berakhir. Rin, abang berjaya.
"Jom, aku bawak kau balik."
"Balik? Macam mana?"
Nang hanya berlalu pergi. Aku mengikutnya saja. Rupanya Nang sudah sediakan helikopter. Of course bukan dia punya, Cordia.
"Kau tahu nak bawak ke?"
"Don't judge a book by its cover."
"Oh, pandai eh kau."
Nang sengih. Aku senyum gembira.
"Kau hantar aku balik base camp atau negara aku?"
"International Airport Army dulu. Masa tu, kau langsaikan semuanya. Sampai situ je aku hantar kau. Malas nak jaga kau lama-lama."
Aku gelak. Pandai buat lawak jugak eh kau.
Lepas dua jam, aku sampai ke IAA. Aku berterima kasih pada Nang. Dia sekadar mengangguk.
Aku pun mula melaporkan diri. Rupanya pergolakan itu telah berhenti bila sebulan aku berada di tangan Cordia. Dan aku juga sudah diisytiharkan terkorban. Aku senyum. Pasti keluargaku terkejut dengan kemunculanku.
IAA berhubung dengan TDM. Mereka juga terkejut dengan keberadaanku. Dan mereka sudah bersedia untuk menyambutku pulang.
Aku memberitahu IAA mengenai Cordia dan pihak polis antarabangsa akan menguruskannya. Rupanya Cordia bukan hanya bermusuh denganku tetapi dengan banyak negara. Dia adalah penjenayah the most wanted international police. Hebat betul.
Aku selamat pulang ke tanah air. Kawan-kawanku semua terkejut melihatku. Aku hanya mampu tersengih. Dan general yang sebelum ni ketat je, tiba-tiba memelukku sambil menangis. Penghormatan yang tak ternilai!
Aku menghubungi ibu. Sebelum itu aku membersihkan diri dahulu. Sekarang ni pukul 5 pagi. Agaknya ibu tidur lagi ke tak?
Ibu juga sudah diberitahu akan kepulanganku. Dia menerimanya dengan hati yang terbuka.
Sewaktu panggilan, ibu bagitahu yang Rin sedang berada dibawa ke hospital untuk bersalin. Aku terkedu. Aku.....dah jadi bapa?
General tawarkan helikopter untuk aku ke hospital tersebut. Tanpa banyak kata, aku masuk dalam helikopter dan ke hospital.
Helikopter mendarat atas tempat mendarat yang ada. Aku tanpa berlengah terus mencari keberadaan Rin.
Bila aku jumpa bilik pembedahan Rin, aku terus masuk. Ada nurse yang menghalangku tapi doktor yang sedang mengendalikan Rin terus beri ruang padaku membuatkan nurse itu terdiam. Aku pantas mengambil tugas doktor tersebut.
Saat keluarnya bayi, aku senyum. Air mataku merembes keluar. Allahu, anakku. Aku bawa pada pandangan Rin.
"Our son.."
Rin terus menutup mata. Aku tunduk mencium dahinya. Terima kasih sayang sebab dah lahirkan anak kita. Aku terus mengazankan dan mengiqamatkan anakku.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
Fuh. Nak patah tangan menaip. Yey! Dah nak habis! Tak kuasa sis nak buat citer lagi. Huh. Keep voting and reading tho!
YOU ARE READING
Mr. Cop Mrs.Doc (Complete)
RomanceAirina Sofea- Doktor psikiatri yang berkaliber. Tidak berapa menyukai lelaki atas sebab tertentu. Daniel Hazif- Polis yang berwawasan. Punyai rupa paras yang maskulin. Kehilangan ibu bapa sekaligus menyebabkan dia dirawat oleh Airina. Saat rawatan...