Bab 16

7.6K 242 10
                                    

"Rin, bangun sayang. Dah pukul berapa ni?" Daniel menggoncangkan bahuku. Aku tersedar dan memisat mata. Cahaya silau menyimbah retina ku. Sakit woh.

"Rin masih cuti kan hari ni?" Daniel duduk di birai katil. Aku yang keadaan mamai mengangguk. Memang aku cuti. Jap. Cuti apa ni?

"Cuti kerja ke?" Soalku separuh sedar. "Haah. Takkan lah cuti solat pulak. Tu abang dah lama tau." Aku sekadar mengangguk. Aku minta cuti seminggu tanpa gaji.

"Dah. Pergi mandi. Abang dah siapkan sarapan." Aku mengangguk dan mencapai tuala kemudian meloloskan diri ke dalam bilik air.

"Abang masak apa hari ni? Sorry sebab tak bantu abang masak." Kataku kemudian duduk di meja pulau.

"Its okay sayang. Tak nak ganggu Rin tidur. Semalam kan kita balik lambat beli barang dapur." Aku senyum. Untung dapat suami yang memahami.

"Nah. Abang masak simple je. Nasi goreng ikan masin. Takut Rin tak makan makanan berat pagi-pagi, abang buat roti bakar ni." Daniel tunjuk pada riti bakar di atas pinggan.

Aku terharu sangat dapat suami macam ni. Husband goals! "Sebagai ganti,tengah hari Rin kena masak makanan feveret abang." Aku pandang Daniel.

"Apa dia? Jangan nak over mintak nye. Rin baru belajar ok?" Daniel senyum. "Tak susah pun. Ketam berlada dengan ayam cili padi." Terangkat keningku.

"Serius la? Takkan nak makan dua tu sekali gus? Ambil je la salah satu jadi makanan utama." Daniel geleng seraya menyuap nasi goreng ke dalam mulutnya.

"Nak vugak vua-vua." Kata Daniel dengan mulut yang penuh. "Apalah abang ni. Habiskanlah dulu makanan dalam mulut tu." Daniel tersengih.

"Abang cadang nak honeymoon kat Paris. Minggu depan. 5 hari." Aku pandang Daniel. Tak kesah sebenarnya kat mana tapi..

"Kenapa minggu depan? Kan boleh minggu ni?" Daniel menggelengkan kepala. "Tak nak la minggu ni. Tak rasa macam honeymoon pun. Sayang kan cuti." Aku senyum mendengar jawapan Daniel.

"Ok. Ikut suka hati abang lah. Rin ikut je." Daniel mencubit pipiku. "Good girl you sweetheart." Aku sengih.

"Hari ni tak pergi mana-mana ke?" Soalku setelah lama menyepi. "Entah. Rin nak jalan ke?" Soal Daniel. Aku berfikir. Nak jalan ke? Sumpah aku rasa malas sangat nak keluar.

"Pergi IOI la. Dah lama abang tak jalan sana." Kata Daniel setelah lama menunggu jawapan aku. "Hmm...boleh gak."

"Dah siap ke?" Soal Daniel ketika masuk ke dalam bilik. "Like seriously, Rin? Asal tak siap lagi ni? Tak nak pergi ke? Tak nak sudah. Abang pergi dengan awek lain." Kata Daniel bila nampak aku masih bergolek atas katil.

"Berani lah. Hesy, tak kata nak pergi sekarang. Mana la orang tahu." Aku terus turun dari katil dan ke almari pakaian. "Keluar la. Orang nak tukar baju." Kataku sambil mencari baju yang sesuai.

Daniel senyum nakal. "Alah. Biarlah. Suami sendiri kot. Takkan nak malu?" Mukaku memerah. Selamba badak je dia cakap macam tu.

"Hesy...keluar je lah." Aku menolak Daniel keluar dan mengunci pintu. Bahaya kalau dapat suami yang merenyam macam Daniel ni. Daniel pula sudah ketawa di luar pintu.

"Sayang marah lagi ke? Alololo...jangan la macam tu..tak comel la. Sorry ok?" Kata Daniel memujuk. Aku masih berdiam diri. Ketika itu kami sudah dalam kereta dalam perjalanan menuju IOI.

"Jangan lah macam ni sayang. Nanti abang belanja aiskrim." Mataku terus bersinar. Aku bab manisan memang diutamakan. "Promise?" Aku buat muka comel depan Daniel. Daniel tergelak.

"Promise." Kata Daniel kemudian mencuit hidungku. Kami masuk ke dalam mall sambil berpegangan tangan. Aku tak selesa tapi sebab Daniel ni nak, aku ikutkan saja.

Mr. Cop Mrs.Doc (Complete)Where stories live. Discover now