4.2

503 34 0
                                    

De volgende ochtend sloop de kleuter zachtjes de slaapkamer van haar ouders in. Ze wist dat haar ouders het niet op prijs zouden stellen als ze hun met veel lawaai uit hun slaap zou wekken, dat had ze al vaker ondervonden. Ze kroop vanaf het voeteneind op het bed tussen haar ouders in. Ze lagen dicht tegen elkaar aan, maar dat weerhield de kleuter er niet van zich tussen hun in te wurmen. 'Mama?' fluisterde ze en ze tikte haar moeder zachtjes tegen haar wang. Haar lokken zaten overal op haar gezicht geplakt en Lilly maakte ze los.
'Hé dondersteen,' glimlachte Eva schor. Voor haar gevoel was het nog lang geen tijd om op te staan en vermoeid richtte ze haar blik op de wekker terwijl ze de deken over haar naakte bovenlijf trok.
'Haai mama. Heb jij ook warm als je slaapt?' vroeg de kleuter serieus en Eva knikte.
'Ja heel warm. Wat heb jij uitgeslapen zeg. Het is acht uur!' zei ze, ook al voelde het veel vroeger. Voor de kleuter was dit een hele prestatie.
'Goed hè. Lie hebt het ook best een beetje warm mama,' de kleuter trok gelijk haar slaapshirt uit.
'Het is ook warm hè lieverd, vannacht maar in je hemdje slapen anders.' Die had de kleuter er namelijk ook nog onderaan.
'Ja.' Knikte Lilly. 'Waarom is het warm?'
'Omdat het zomer is, dan schijnt de zon lekker warm.'
'Waarom dan mama?'
'Omdat dat zo is Li,' lachte Eva vermoeid. Een beter antwoord had ze tot teleurstelling van de kleuter niet. Lilly kroop bovenop haar moeder en ging met haar buik op die van haar liggen. Giechelend trok ze gekke gezichten en Eva deed haar na.
'Maar mama?' vroeg Lilly bedenkelijk terwijl ze lachte om de gezichten van haar moeder.
'Ja?' lachte Eva.
'Toen de vorige keer was het toch niet een beetje warm?' ze zette haar ellenbogen tegen de borst van haar moeder zodat ze haar hoofd op haar handen kon leunen.
'Vorige week was het nog niet zo warm. Nu is het zomer, en wel warm. En misschien wordt het nog wel een beetje warmer.' De kleuter zuchtte, bijna dramatisch diep.
'Oké.' Knikte ze en ze bleven zo in stilte liggen. Eva vond het heerlijk om zo samen met haar dochter wakker te worden. De paar bruine ogen die haar stralend aankeken gaven haar een tevreden en zelfs trots gevoel. Het bevestigde haar dat ze het goed had gedaan met Lilly, het bewees dat ze de beste keuze had gemaakt door haar kindje te houden en er voor te gaan. Ze had het in zich om een kindje gelukkig te maken. Blijkbaar was het wél voor haar weggelegd. 'Wat denk je mama?' Eva glimlachte, haar kleuter was zo ontzettend slim en ze had altijd alles in te gaten.
'Ik denk..' Eva liet even een geheimzinnige stilte vallen en gespannen keek Lilly haar aan. 'Dat wij zo boodschapjes gaan doen.'
'Jij ook mama?' vroeg de kleuter verbaast en Eva knikte. 'Jeeh.' Lilly giechelde. 'En papa dan?'
'Papa ook.' Bevestigde Eva en ze zag hoe Lilly haar blik naar haar vader toe wende. Alles in haar gezicht verraadde haar van het feit dat ze een plannetje aan het bedenken was om haar vader te wekken.
'Rustig hè,' waarschuwde Eva haar en Lilly giechelde. Ze klom van haar moeder af naar haar vader en wekte hem op dezelfde manier als ze bij haar moeder had gedaan.
'Goedemorgen eendje,' het was duidelijk aan zijn schorre stem te horen dat hij diep had geslapen.
'Goedemorgen papa!' kwekte de kleuter vrolijk.
'Hoe laat is het?' Lilly haalde haar schouders op.
'Iets over acht.' vertelde Eva.
'Zo zeg, hebben papa en mama even geluk. Mochten we zomaar uitslapen van Lilly.' Lilly giechelde en Eva draaide op haar zij zodat ze hun goed kon bekijken. Ze glimlachte naar hem en hij grijnsde. 'En dat had ik wel even nodig.'
'Lief hè van Lie.' Vond Lilly ook. 'Ik heb héél stil gespeeld,'
'Oh, je was al wakker Lilly?' vroeg Eva en Lilly knikte serieus.
'Al héél lang.' Overdreef ze.
'Wat gaan we eens doen vandaag?' vroeg Wolfs terwijl hij de slaap uit zijn ogen wreef.
'Mama zegt dat we boodschapjes gaan doen.' Vertelde Lilly wat er in ieder geval op de planning stond.
'Echt waar?' glimlachte haar vader en ze knikte.
'Wij allemaal!' zei ze blij. Eigenlijk ging Eva nooit mee met boodschappen doen, het was gebruikelijk dat Wolfs de weekboodschappen samen met zijn eendje deed. Eva waagde zich er niet eens aan, zij had immers toch geen idee wat ze allemaal mee moest nemen voor de avondmaaltijden. Dat zocht Wolfs liever zelf uit en Eva liet dat ook gewoon liever aan hem over. De wensen die zijzelf had qua boodschappen voor de rest van de week wist haar vriend ondertussen wel.
'Gaat mama mee?' vroeg Wolfs lachend, alsof hij dat allemaal nog niet wist. Lilly knikte enthousiast.
'Dan moeten we snel maar een ontbijtje klaar gaan maken, dan kunnen we daarna gelijk boodschappen doen.'
'Ja!' Lilly sprong op waarna ze gelijk de slaapkamer uit rende en de trap af stormde, op weg naar de keuken. 'Kom nou papa!' riep ze ongeduldig. Lachend stapte Wolfs uit bed en hij trok zijn boxer aan.
'Snel douchen jij,' knipoogde hij naar zijn vriendin en hij boog over haar heen voor een kus. 'Dan zorg ik voor een goed ontbijtje.' Eva glimlachte. 'Dan kunnen we er weer tegen aan.' grijnsde hij. Eva proestte waarna ze haar hoofd schudde. 'Voor een dagje dierentuin met twee kleuters bedoel ik dan.' Grijnzend liep hij de slaapkamer uit naar beneden, in de hoop dat de enthousiaste kleuter de boel nog niet over hoop had getrokken. Eva bleef glimlachend alleen in het grote bed achter, denkend aan de fijne afgelopen nacht.

FlashbackWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu