4.4

459 32 2
                                    

Na een lange week werken en school is de vakantie eindelijk aangebroken. Lilly had er al die tijd nog geen idee van gehad wat er te gebeuren stond. 'Lilly! Kom eens!' riep Eva haar terwijl ze Wolfs los liet. Ze lagen tegen elkaar gerold op bed, iets wat niet de planning was geweest toen ze de slaapkamer was binnen gelopen. De tassen stond al klaar en ze moest het gaan inpakken, maar niet voordat ze aan Lilly verteld zouden hebben dat ze morgen op vakantie zouden gaan.
'Ja mama?' in enkel haar bikinibroekje kwam Lilly de slaapkamer van haar ouders binnen gestuiterd. Ze was al een tijdje uit het zwembad en lekker aan het spelen op haar kamer, daar was immers het een stuk koeler dan buiten. Ondanks dat had ze nog steeds een oververhit hoofd. Lachend sprong ze bij haar ouders op bed maar voordat ze neer was geploft trok haar moeder haar weer rechtop.
'Is je broek droog?' vroeg ze terwijl ze voelde. Lilly knikte gelijk en goedkeurend liet Eva haar weer los. De kleuter rolde tegen haar vader aan. 'Wat moet ik doen mama?' vroeg ze en Eva glimlachte.
'Nu even niks lieverd.'
'Oh! Waarom moet Lie komen dan mama?' met grote glimmende ogen keek de kleuter haar moeder aan. Wolfs aaide over haar warme rug.
'We moeten jou iets vertellen,' zei hij geheimzinnig en de ogen van de kleuter werden nog groter.
'Krijg Lie ook een broertje net zoals Hessie?!' riep ze gelijk enthousiast en ongelovig keek ze van haar vader naar haar moeder en weer terug. Met even grote ogen als de kleuter had keken de ouders elkaar even aan, ze hadden beiden niet bedacht en verwacht dat hun dochter daar als eerste aan zou denken. Het was natuurlijk helemaal niet hun intentie geweest om de kleuter onnodig blij te maken.
'Nee lieverd, je krijgt geen broertje.' Was Eva degene die zich het snelst herpakte. 'Dat ging papa je niet vertellen.' Ietwat spijtig schudde ze haar hoofd en ze aaide over Lilly haar teleurgestelde gezichtje. Ze wist hoe graag de kleuter het wilde, en nu ze haar dochter zo zag zou ze niets liever willen dan haar een broertje of zusje geven. Maar ze was er zelf echt totaal niet aan toe, nog steeds niet.
'Oh..' beteuterd keek Lilly haar ouders aan.
'Maar wel iets anders heel leuks!' zei Wolfs enthousiast en daarvan klaarde haar betreurde blik gelijk wat op.
'Wat dan papa?'
'Wij,' hij wees van zichzelf naar de kleuter en haar moeder. '..én Hester..' hij liet een stilte vallen, iets wat de kleuter niet aan kon.
'Zeg nou papa!' Lilly voelde de spanning en ze trommelde op zijn blote borst. Haar ouders lachte.
'Wij allemaal,' maakte hij nog eens duidelijk en Lilly sloeg haar handen voor haar hoofd.
'Papa!' lachte ze.
'Zeg nou maar papa,' grinnikte Eva. 'Je maakt het wel erg spannend.'
'Wij gaan morgen op vakantie.' Vertelde Wolfs lachend en hij prikte de kleuter in haar buik.
'Ja?' vroeg de kleuter ongelovig. Haar ouders knikte lachend.
'Ja, vindt je dat leuk?' vroeg Eva en hier hoefde haar dochter niet lang over na te denken.
'Ja!' blij omhelsde Lilly haar moeder. 'Alle kindjes in mijn klasje gaan op vekansie mama! En Lie deed dat niet doen! En nu wel!' Eva lachte om de manier waarop de kleuter het vertelde.
'Echt waar, gaan álle kindjes op vakantie?'
'Ja.' Bevestigde Lilly. Ze liet haar moeder los en liet zich boven op haar vader vallen voor een knuffel. 'Gaan we morgen?' vroeg ze en haar ouders knikte.
'Morgen vroeg, dus vanavond gaan we op tijd slapen.' Waarschuwde Wolfs alvast en in tegenstelling tot normaal knikte de kleuter braaf. Ze hield niet van slapen, en al helemaal niet van op tijd gaan slapen. Ze had het daar eigenlijk altijd veel te druk voor.
'Mama mag ik Hessie bellen!?' Lilly kroop al over het bed naar het nachtkastje om daar de mobiel van haar moeder te pakken.
'Doe dat maar,' grinnikte Eva en ze was niet eens verbaast dat Lilly haar telefoon kon ontgrendelen. Ook het telefoonboek in de telefoon wist de kleuter te vinden maar daarna had ze toch de hulp van haar moeder nodig.
'Welke mama?' Eva scrolde door de lijst en wees aan waar Lilly moest drukken. In stilte wachtte de kleuter af totdat er zou worden opgenomen.
'Haaj papa van Hessie! Met Lielie!' zei ze netjes zoals ze had geleerd maar enthousiast zoals alleen Lilly dat kon. 'Jaa!' jubelde ze al snel in de telefoon. 'Hessie weet het ook mama!' glunderde ze. 'Ik ga even met Hessie bellen.' Zei ze daarna serieus en ze kroop van het grote bed om naar haar slaapkamer te gaan.
'Als je klaar bent met bellen geef je de telefoon gelijk terug hè Li.' zei Eva duidelijk en de kleuter knikte. Ze wist dat ze niet zomaar in de telefoon mocht zitten neuzen. Eva keek haar dochter glimlachend na waarna ze een diepe zucht liet. Ze voelde de handen van haar vriend over haar rug en in haar zij. 'Die had ik niet verwacht..' zei ze zachtjes.
'Dat ze over een broertje begon?' ze knikte en ze voelde hoe haar schouder gekust werd. 'Ik ook niet..' fluisterde Wolfs.
'Ik zou het haar zo willen geven Floris, echt..' zuchtte ze.
'Maar niet nu.'
'Nee.' Bevestigde ze. 'Niet nu.' ze had geen idee wanneer, maar niet nu. 'En ik haat het dat ik haar elke keer teleur moet stellen.
'Lief, Lilly maakt nu heel bewust mee dat Hester een broertje krijgt. Het is niet gek dat zij daar ook naar verlangt denk ik.' Eva knikte alleen maar terwijl hij haar schouders masseerde. 'Dat waait wel over.'
'Of niet.' Schudde Eva haar hoofd.
'We gaan eerst op vakantie Eef, dan zien we wel weer verder.' Wolfs streelde haar lokken uit haar nek en kuste haar daar. Eva glimlachte.
'Ik zei daarstraks al nee, Floris.' Hielp ze hem herinneren toen zijn handen onder haar topje gleden. Ze hoorde hem zachtjes lachen.
'Ik kon het proberen.' Grijnsde hij en hij kreeg een duwtje van haar ellenboog.
'Help me maar met de tassen in pakken.' zei ze terwijl Wolfs weer aan zijn kant van het bed ging liggen.
'Ik geniet nog wel even van dit fantastische matras.' Eva rolde met haar ogen en stapte van bed waarna ze de weekendtassen op bed gooide.
'Je hoeft niet mee hoor.' lachte ze. 'Dan ga ik wel alleen met de meiden. Hoef ik jouw gezeur over dat bed tenminste niet aan te horen.'
'Jij denkt dat ik jou alleen laat gaan?' Eva knikte.
'Waarom niet?'
'Geen denken aan.' schudde Wolfs zijn hoofd waarna hij lachte. 'Ik heb er anderhalve week op de camping wel voor over.' Eva glimlachte.
'Mooi.' Stiekem was ze ook echt niet zonder hem gegaan.

FlashbackWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu