20 september 2016
Jag drog på mig ett par svarta jeans, en vit crop top och en grå stickad, längre kofta.
Satte i locktången i eluttaget och satte mig ner vid sminkbordet och sminka mig.
Jag drog sista draget med mascara över mina ögonfransar innan jag satte mig ner på golvet framför helkropps spegeln och lockade några stora lockar i mitt hår.
Jag trädde på mig en guldiga halsband, inte de jag fick av Frida, utan idag tog jag ett annat.
Jag gick ner för trappan och möttes av mamma och pappa som satt vid köksbordet.
"Gumman, jag och Eric ska hem till Stockholm och hälsa på mormor på eftermiddagen. Och blir borta till måndag. Vill du följa med för pappa ska till Oslo och jobba till fredag" sa mamma när hon stoppade ner två mackor i brödrosten till mig.
Jag bara skakade huvudet.
"Jag tänker inte åka till Stockholm, jag vill vara kvar hemma" sa jag argt.
"Men ska du vara hemma helt själv då, ända till fredag"sa mamma och flinade.
"Ja, de funkar nog" sa jag och satte mig ner vid bordet.
"Ska prata med Gerd Anne och Kjell-Erik, men de kanske går bra. Du är ju ändå 14" sa mamma och satte sig bredvid mig.Jag mötte upp Marcus och Martinus utanför huset och Marcus krama direkt om mig och gav mig en lätt puss på munnen.
Martinus bara log, han tyckte de var bra att vi var sams igen. Och ännu bättre att vi var tillsammans också.
Marcus tog min hand och vi vandrade mot skolan. Ända till skåpen höll han i min hand, där släppte vi handen för att kunna plocka ur våra saker.Mamma skrev ett meddelade efter lunch.
Mamma💞:
12:03
Hej, har prata med Kjell-Erik och Gerd Anne nu. De skulle bara vara hemma hela veckan. Du får vara hemma själv till fredag kväll, men då gäller de att du sköter dig. Inge problem eller fest. Gerd Anne kommer hålla ett öga på dig, du fick självklart sova där någon natt också. Även skulle de bjuda på middag om kvällarna så slipper du käka själv. Vi åker nu. Ha så kul, så ses vi nästa vecka, puss😘Jag visade sms för Marcus som satte bredvid mig och ett stort leende spred sig över hans läppar.
"Vi kan bo hemma i ditt hus så har vi ff" sa Marcus och log lite flörtig.
(ff=föräldrarfritt)
Marcus drog i min arm och sprang ur från lektionen. Han drog i mig ända till en toalett och sprang själv in i ett toabås.
Jag hörde hur han spydde där inne och jag bara stod där utanför helt tyst.Han kom ut och vi gick till lektionen. Han fick gå hem direkt när han kom in i klassrummet igen. Då blev jag själv. Men de var bara ungefär en halvtimme kvar. Så de var inte så farligt.
Jag mötte upp Martinus vid skåpet och han berättade att han skulle iväg med några killkompisar till en fotbollsplan. Så jag kunde gå hem och behövde inte vänta på honom.
Jag började gå ner för trappan när jag kände en kraftig putt i ryggen så jag flög ner för trappan.
Jag flög rakt ner på mage i trappan och tappade luften. Jag la mig med benen böjt upp i magen och stönade efter luften.
"Ajj"
"Vad tror du att du håller på med?!" Skrek en röst från början av trappan.
Jag kollade upp och mötte Tindras ilskna blick. Man kan ju undra varför hon var arg, vad har jag gjort henne.
"Såg dig komma till skolan imorse, hand i hand med Marcus. Och en puss på lunchrasten. Nu kommer du med bli sjuk" skrek Tindra när hon kom ner mot mig.
"Tack för att du bryr dig" sa jag och himla med ögonen när jag satte mig upp.
"Bryr mig, han gillar inte dig. Så här höll han på med mig med innan du kom, ditt äckel"
Jag satt bara tyst och kollade ner på mina ben. Men smärta i magen gjorde så ont.
"Du är inte värd han, och han är inte värd ett äckel som dig. Försvinn ifrån honom" skrek hon medan hon hukade sig framför mig.
Hon gav mig en lätt handflata över högra kinden, de sved till i hela sidan av ansiktet.
"Kolla på mig då" ropade Tindra.
Jag kolla upp på henne och direkt när våra blickar möttes så gav hon mig en knytnäve över näsan.
Blodet rann sakta ner för min kind, mer och mer blod rann de.
Hon drog händerna rakt i mot bröst så jag flög bakåt och slog i huvudet.
"Vad är de? Vad vill du mig?" Frågade jag när jag låg över golvet och Tindra stod upp med foten placerad på min mage.
"Vad jag vill, du kom hit tog min bästa vän Klara och min största kärlek Marcus plus att du blir bästa vän med hans tvillingbror. Kunde du göra något värre. Man tjafsar inte med mig" sa hon och tryckte ner foten hårdare i min mage.
"Förstår du, Marcus är min. Han gillar inte dig. Han kommer bara utnyttja dig. Sen lämna dig äckel" skrek hon och tryckte till hårt i magen så jag svalde andan.
Helst ville jag bara skrika och grina, men jag behövde hålla de inne.
Jag rullade över på sidan och kurade ihop mig till en liten boll när hon tagit bort foten från min mage.
"Du håller tyst om de här, annars får du mer och mer och tillslut går jag på Marcus. Så käften" skrek hon innan hon drog en hård spark i magen så jag fick upp lite av magen jag åt tidigare i strupen.
Hon hoppade lätt över mig.
"Du har redan förlorat" skrek hon och lämnade mig liggandes på de kalla stengolvet nedanför en hård trappa.
Jag rullade ihop och tårarna forsade ut över mina kinder.
"Varför mig?" Viskade jag för mig själv.
YOU ARE READING
Livet är bara kaos...
FanfictionVendela är en vanlig 14-åring tjej som bott i Stockholm tills den dagen hon ska flytta till Norge för att hennes föräldrars företag ska flyttas. Hon hade inget emot de, hon var ändå så pass mobbad här i Sverige så hon hade redan haft självmordstanka...