Kapitel 36

773 24 1
                                    

9 februari 2017
Över en månad hade gått sedan Elsa åkte hem, jag och Marcus höll ihop. Martinus hade varit i en grov desperation över hur kan gjorde mot Tone, men Tone förlät honom och dem har nu vart tillsammans i snart två veckor. Både jag och Marcus hade fått bra kontakt med Tone, vi hängde ofta alla fyra.
Jag och Marcus hade varit osams för någon dag sedan, men bara över småsaker. Mitt humör hade blivit så konstigt. Hade typ PMS men hade inte fått min mens än, och den var redan försenad en vecka. Så jag visste inte vad de var.

Jag satt bredvid Klara i klassrummet när jag kände hur de började bubbla i magen och de kände precis som jag skulle spy.
"Jag måste på toa" sa jag rakt ut och gick ut genom dörren, jag ökade takten och sprang mot toan när jag kände att jag hade spyan i halsen.
Jag kasta mig ner på knä framför toaletten och maten jag åt till lunch flög genom stupen och ut genom munnen ut i toan.
"Usch" sa jag för mig själv innan jag spydde igen och lämnade sedan toan.

Jag gick sakta hem, i skolan fick jag inte vara kvar iallafall.

Jag:
15:32
Hej, vad gör du? Skulle du vilja komma till mig med ett graviditetstest? Före mamma och pappa kommer hem klockan 17😘

Klara:
15:35
Är du gravid?

Jag:
15:35
Läste på en sida om symtom före graviditet och några stämmer in. Kan du?

Klara:
15:35
Är du hemma? Jag kommer över, med ett graviditetstest till dig😘

Jag:
15:37
Ja jag är hemma, tack😘

Klara:
15:38
Kommer om typ halvtimme då

Jag satt hemma i soffan och väntade på Klara när de plingade på dörren.
Jag gick mot hallen och öppnade dörren och mötes av Klara.
"Tack" sa jag och tog emot graviditetstest hon höll fram.
"Ska du fixa de direkt?" Frågade Klara
"Lika bra innan mamma och pappa kommer hem" sa jag och gick upp på övervåningen.
Klara gick bakom mig och svängde in på mitt rum.
Jag satte mig på toaletten och drog ner både byxorna och trosorna.
Jag tog tag i testet med mina skakande händer, jag kollade på de och tog sen testet.

Jag la ner graviditetstestet på handfatet och drog upp trosorna och byxorna igen. Jag kollade på mina händer som skakade som asplöv i vinden och gick ut genom dörren och in på mitt rum.
"Klara du får kolla, jag vågar inte" sa jag och la mig i sängen.
Tårarna rann nu längst mina kinder och mitt hjärta slog alldeles för många slag.
"Jag går och kollar" sa Klara och gick in i badrummet.
Jag låg där tills hon kom tillbaka och testet i handen.
"Eh Vendela..." sa Klara och kollade på mig.
Jag satte mig upp i sängen och kollade på henne, mina ögon var hela vattenfyllda och små tårar rann längst mina kinder.
"Säg bara" sa jag och kollade på henne.
"Positivt" sa Klara och såg ledsen ut.
"Skojar du?" Sa jag och satte ner mina armbågar på mina ben.
"Nej" sa Klara och visade mig testet.
Jag la ner mitt huvud i mina kupade händer och nu rann tårarna ännu mer.
"Jag vill inte, varför? Vi kommer dö, våra föräldrar kommer döda oss" sa jag och tänkte på vad mamma, pappa, Gerd Anne och Kjell-Erik sa då när de fick veta när vi hade legat i början.

"Vendela du är 13 år, och har legat med Marcus, 14 år. De är lag på 15"

"Vi måste, ni kan inte hålla på såhär. Ni är 14, tänk om han skulle råka göra dig gravid"

"Marcus, tänk om hon skulle bli gravid. Ni skulle få ett litet barn, som 15 åringar. Din karriär är över då"

Replikerna våra föräldrar sa till oss då spelades upp i mitt huvud gång på gång.
"Vendela hör du mig" sa Klara och skakade på mig.
"Eh, mm va?" Sa jag och kollade frågade på henne.
"De kommer gå bra" sa Klara och krama om mig.
"Marcus kommer lämna mig, han har en karriär, en hel turné framför sig" sa jag och grinade.
"Han kommer aldrig lämna dig" sa Klara
"Vi kommer inte få umgås" sa jag och replikerna som våra föräldrar sa spelades ännu gång på gång upp i huvudet.

Jag försökte glömma de jag nyss fick reda på och satte uppe som vanligt vardagskvällar och åt middag med familjen sen kollade tv.
Imorgon skulle jag åka med Marcus och Martinus till Sverige. De skulle ha en konsert i Globen. Som 17.000 fans väntat på sedan i augusti när biljetterna till den konserten släpptes.
Och jag vara glider in utan biljetter tillsammans med Marcus och Martinus. Lyx.
Jag skulle heller inte berätta om graviditeten för Marcus före de här, de får vi ta efter hans spelningar.
Han måste satsa på karriären nu.

När klockan var var halv 9 gick jag ner till mamma som satt i köket. Jag behövde prata med henne om att jag var gravid.
"Hej mamma" sa jag tyst och satte mig mitt emot henne vid bordet.
"Hej gumman, hur mår du? Bättre?" Frågade hon och kollade på mig.
"Har inte spytt mer" sa jag och kollade på henne som satt och kollade ner på ipaden som låg på bordet.
"Du... ma-mm-aa...mam-mm...ma" stammade jag fram.
"Vad är de gumman?" Sa hon och kollade oroligt på mig.

---
Duktiga jag laddade upp ett kapitel idag med.

Livet är bara kaos...Where stories live. Discover now