Kapitel 31

797 26 2
                                    

30 december 2016
De hade gått några dagar nu sedan julafton och allt de där stressiga. Och imorgon var de nyår. Äntligen.
Har faktiskt längtat.
Jag, Marcus, Martinus, Tone och Elsa ska fira hemma hos Marcus och Martinus sen ska mamma och pappa med Eric fira ihop med Kjell-Erik, Gerd Anne och Emma.
Men vi ska få vara själva.

31 december 2016
Jag vaknade upp i min säng och kollade ner på golvet där Elsa låg på en madrass. Hon sov fortfarande så jag plockade upp min mobil och kollade igenom lite sociala medier. Livet...

Jag och Elsa gick över till Marcus och Martinus efter två tiden, då hade vi liksom duschat och käkat lunch och så.
Men vi hade inte fixat oss inför kvällen ännu. De skulle vi göra senare.
Men nu skulle vi gå över till de och kolla bara vad de höll på med.

Jag knackade tyst på dörren och ingen öppnade.
"Plinga då" sa Elsa som stod där och frös i luvtröja bara. Men hon får skyll sig själv som inte kasta på sig jackan.
Jag plingade och strax öppnade Martinus dörren.
"Hej tjejer, kom in" sa Martinus och vi gick in i hallen.
"Kallt ute?" Frågade Martinus och skratta lite.
"Inte lite heller" sa Elsa och ställde av sig sina skor bredvid mina.

Vi gick upp på övervåningen och in på Marcus rum där han satt framför FIFA som vanligt.
"Hello my princess" sa Marcus och log när jag kom in.
"Hejsan" sa jag och satte mig på Marcus sängkant med Elsa precis bredvid.
Martinus satte sig ner på stolen bredvid Marcus och spelade igen.
"Aja, när ska vi komma ikväll då?" Frågade jag och fick inte en reaktion.
"Marcus" sa jag och suckade.
"Martinus" sa jag eftersom att Marcus var helt döv.
"Men hallå, grabbar. Ni ska vi komma ikväll? När ska vi äta?" Sa jag nu igen och mycket högre, nästintill skrek över hela rummet.
"Vad är de?" Frågade Martinus.
"Vi går hem och kommer tillbaka senare. När ska vi komma?" Frågade jag.
"Kom runt typ 6, halv 7 då så käkar vi då" sa Martinus.
"Ska ni gå?" Frågade Marcus förvånat.
"Aa, ni spelar ju" sa jag och började gå efter Elsa ut.
"Kom får jag en puss då" sa Marcus och kolla på mig och jag kunde inte motstå så jag vände och gick emot honom och gav han en puss innan jag lämnade rummet med tunga steg och gick hem igen.
"Dem två är så muppiga ibland" sa jag när jag och Elsa gick över gatan hem igen.
"Aa" sa Elsa.

Jag och Elsa låg hela eftermiddagen och kollade på serie. De var kallt och bara en tråkig dag. Inget speciellt hände.
Mamma, Eric och pappa hade åkt iväg och skulle handla till kvällen och allt var bara helt dött.

Halv 6 satte vi i locktången i eluttaget och drog på oss våra klänningar, jag satte mig framför min sminkspegel och sminkade mig lite.
"Vill du sminka dig lite?" Frågade jag Elsa, hon brukade inte sminka sig men hon kanske ville ha lite.
"Lite, om du kan hjälpa" sa hon och satte sig på en stol bredvid mig framför spegeln.
Hon fick lite mascara och fixade hennes ögonbryn, sen läppstift sen var typ hon nöjd.
Vi satt på mitt golv framför helkropps spegeln och lockade varandras hår. De tog sin lilla tid att locka våra hår.
"Nöjd?" Frågade jag och log.
"Ja, dudå?" Frågade hon och drog ur kontakten.
"Fint" sa jag och log.

Strax före kvart över 6 lämnade vi mitt hus bort mot Marcus och Martinus led stegen.
"De här kommer bli en toppen kväll" sa jag när vi knackade på deras dörr.
"Ja tack för att ni bjudit min mig så" sa Elsa och log.
"Lugnt, bara kul att du är med. Att du vågar, trodde aldrig att du skulle våga. Du är ju blyg i vanliga fall" sa jag och skratta.
"Man måste våga ibland" sa Elsa och samtidigt öppnades dörren och där stod Marcus.
"Åh hej" sa Marcus och släppte in oss.
"Vad fin du är" sa Marcus och krama om mig. En fjäderlätt kyss placerades på mina läppar och han krama sedan om Elsa.

Vi gick in i köket där Martinus satt med Tone vid bordet.
Vi käkade, prata och skrattade i timmar. Stämningen var bara så bra. Allt var perfekt.

Livet är bara kaos...Where stories live. Discover now