+ ten

1.8K 149 5
                                    

[ Dasom pov ]

Aku anak nelayan dan penjual ikan? Biar betul mamat ni. Ke dia saja nak mereka cerita mengarut macam ni. Aku tak percayalah.

Yoonoh: Ahbeoji dan appa awak sendiri yang bagitahu saya. Saya ada bukti.

Aku: okay mana buktinya?

Yoonoh: *keluar dari bilik*

Bukti yang aku anak nelayan dan penjual ikan? Hahaha~ mengarut lah wei.. tak mungkin lah..

Yoonoh: nah. *bagi satu frame gambar*

Dalam frame gambar tu ada appa ngan Uncle Jung yang sedang memegang ikan besar dan omma dengan apron yang Yoonoh selalu gunakan. And yang seorang lagi budak perempuan yang kira kira umur dia 3 ke 4 tahun. And budak perempuan tu ialah aku.

Yoonoh: tu buktinya awak pun datang dari keluarga yang jijik ni, awak faham tak?

Aku: kau ingat aku senang nak percaya ke?

Yoonoh: waktu tu umur awak 4 tahun. Awak selalu pergi pasar sebab nak teman omma awak jual ikan. Tapi ada satu kemalangan yang jadi kat awak. Awak terjatuh sebab awak berlari lari dikawasan pasar. And kesan dari terjatuh tu kepala awak luka teruk dan menyebabkan awak langsung tak ingat apa apa kejadian sebelum tu.

Aku: *diam*

Yoonoh: lepas kemalangan tu.. appa dan omma awak terus berhenti berkerja jadi nelayan dan penjual ikan. Diorang gunakan duit hasil pendapatan diorang untuk menjalankan business diorang yang sekarang ni dah berjaya.

Aku: tapi kenapa saya tak kenal awak langsung?

Yoonoh: sebab saya sejak lahir lagi tinggal dengan omma saya. Parents saya bercerai selepas saya dilahirkan.

No wonderlah aku tak pernah kenal dia. Rupanya Uncle Jung pernah kawin dan ada anak lelaki yang umur sebaya dengan aku.

Yoonoh: tolonglah hormat kat orang orang yang tinggal kat kawasan ni. Saya tak kisah kalau awak taknak hormat saya asalkan awak hormat orang lain.

Aku: dahlah Yoonoh. Awak keluar jelah. Saya penat. And satu lagi jangan ganggu saya. Saya perlukan masa untuk sendiri.

Yoonoh: *angguk dan terus keluar*

Aku hilang ingatan? So parut yang kat dahi aku ni lah bukti kemalangan tu. Tapi kenapa appa dan omma tak pernah bagitahu aku tentang kemalangan tu?

[ Yoonoh pov ]

Aku sudah melaksana kan amanah bapa mertua ku. Dia minta aku bagitahu Dasom semua tentang kemalangan dia waktu kecil dulu. Sebab bapa dia pun susah hati sebab perangai sombong Dasom semakin menjadi jadi. Dia taknak Dasom menjadi orang yang dibenci kerana sikapnya yang sombong. Lagi lagi selepas ni Dasom akan memegang jawatan CEO di company appa dia tu.

Knock..knock..

Aku: masuk je pintu tak tutup.

?: saya nak borak ngan awak. *berdiri kat depan pintu*

Aku: kat mane?

Dasom: kat luar kut..

Aku: okay awak pergi tunggu saya kat luar.

Dasom: okay then. *tutup pintu*

Nak borak ngan aku? Bukan tadi dia nak sendiri ke? Apa niat dia nak borak ngan aku?

Kat luar..

Aku: *duduk kat kerusi rotan*

Dasom: saya nak tanya awak.

Aku: apa dia?

Dasom: berapa banyak perkara yang awak tahu tentang saya?

Aku: hmm~ tak banyak sangat pun. Cerita waktu awak kecik kecik dulu. Yang suka sangat pegi pasar sebab nak teman omma awak jual ikan. Orang tak suruh pun awak pegi tapi awak degil nak juga pegi. Sebab awak suka main dengan ikan ikan kat pasar.

Dasom: mworago? Ikan?

Aku: yeap. Sejak awak hilang ingatan awak dah tak pegi tempat tu sebab parents awak taknak awak jejak kaki pegi pasar sebab diorang takut kejadian yang sama menimpa awak.

Dasom: macam tu sekali parents saya nak elak kan saya dari kemalangan macam tu?

Aku: yeap. Tu yang diorang ajar awak cara cara hidup mewah sampaikan sekarang ni awak lupa diri dan over bangga dengan apa yang awak ada.

Dasom: yang tu tolong jaga sikit eh?

Aku: saya cakap benda yang betul. Awak tu sombong. Tolong lah ubah sikit perangai tu.

Dasom: yah!

Aku:  dah lah saya nak pegi pasar. Nak bersihkan tempat tu supaya tak berbau.

Dasom: nak ikut?!

Aku: mwo? Ikut? Eh tak payah kut. Puteri sombong macam awak tak layak pergi situ. Tempat tu tak sesuai untuk awak yang high class.

Dasom: savage sangat lah mamat ni. *mumble*

Aku: saya dengar lah.

Dasom: Ramai orang ke kat pasar tu?

Aku: agak agaklah dah lewat ni tempat tu memang cepat tutup sebab jualan laku sangat. Maklum lah barang yang dijual tu fresh dari laut.

Dasom: okay saya ikut..

Aku: sukahatilah~~

[C] Marry Me, Or Not?「jaehyun」Where stories live. Discover now