+ thirteen

1.7K 153 4
                                    

[ Yoonoh pov ]

Aku dah agak dia memang taknak lunch ngan aku. Yoonoh yoonoh masih jugak nak berangan. Sebab excited nak ajak dia lunch aku langsung tak pegi pasar hari ni. Aish! Disebabkan perempuan aku jadi macam ni. Apa aku nak buat ni?

Hah! Apa kata aku jumpa mertua aku. And aku nak masak makanan yang dia tak suka. Aku nak cuba buli dia kali ni.

Skip kat rumah mertua..

Dasom sombong sangat. Orang ajak lunch taknak. Takpe aku balas ngan dinner jelah. Dia ingat aku ni tak pandai nak buat jahat ke.

Omma: Yoonoh masuk lah.

Aku: ne. *angguk*

Omma: tak pergi pasar ke hari ni?

Aku: tak rasa macam malas.

Omma: ohh. taknak ajak Dasom lunch ke? Yelah hari ni kan hari pertama dia kerja and hari perlantikan ceo baru.

Aku: dah ajak dah. Omma taukan Dasom macam mana?

Omma: faham sangat dengan perangai dia tu.

Appa: hah yoonoh. *tiba tiba muncul*

Aku: *bow kat appa*

Appa: ada apa datang sini?

Aku: nak melawat mertua.

Appa: ohh.

Aku: so macam mana hari pertama appa cuti?

Appa: well appa rasa macam happy sangat. Dapat rehat dah takde benda lagi yang buat pening kepala.

Aku: bagus lah tu. Saya yakin Dasom pun dapat buat semua apa yang appa buat selama ni.

Appa: appa nak tanya ni.

Aku: apa?

Appa: Dasom dah tahu tentang kemalangan tu kan?

Aku: ye dia dah tahu. Tapi still sama jugak lah. Dasom memang macam tu taknak berubah.

Omma: ni semua salah kita yeobo. Kita yang buat Dasom macam tu.

Aku: omma dan appa jangan risau lah. Saya akan tolong appa dan omma untuk buat Dasom berubah.

Appa: eloklah tu Yoonoh. Kamu tu suami dia. Appa tak kisah pun Yoonoh nak ajar dia dengan cara apa pun yang penting dia berubah.

Aku: *angguk*

Omma: gomawo yoonoh ah?

Aku: hal kecik je. Dasom tu tak lah keras hati sangat. Umm kalau boleh saya tau Dasom tak suka makan apa eh?

Omma: dia suka makan semua benda. cuma dia ada allergic kat kacang.

Aku: ohh.

Malam...

[ Dasom pov ]

Penatnya... baru sehari jadi ceo dah jadi macam ni. Appa memang daebak lah sebab boleh uruskan semua benda ni. Aku nak sangat jadi macam appa. Kena berusaha dengan betul lah jawapannya supaya jadi macam appa.

Yoonoh: dah balik? *senyum lebar*

Apesal mamat ni nak sambut kepulangan aku? Pelik pula tu dengan senyum lebar sampai ketelinga. Dia ni dah kenapa?

Yoonoh: penat eh? dah makan?

Aku: emm penat.

Yoonoh: dah dinner ke belum?

Aku: belum lagi.

Yoonoh: kalau macam tu jomlah makan sama sama. Saya baru je lepas masak.

Ni yang aku lemah ni. Kalau bab bab makanan ni aku memang lemah. Tak kisah lah siapa yang masak. Aku tetap nak rasa jugak makanan tu.

Yoonoh: memandangkan hari ni hari pertama awak kerja plus awak penat saya masak makanan special untuk dinner.

Aku: jomlah kita makan.

Yoonoh: okay jom.

Bila sampai je kat ruang makan. Fuhh~ makanan yang disediakan semua nampak sedap. Perut aku pun mula bergendang sebab dah takde benda lagi untuk dihadam.

Yoonoh: makan lah. *senyum*

Aku: thanks sebab susah susah masak untuk saya.

Yoonoh: tak susah pun. Saya memang suka masak. Lagi lagi untuk orang yang istimewa.

Okay yang tu pelik. aku makan jelah sebelum dia bertambah merepek.

Selepas makan..

Sedap gila masakan dia. Kenyang perut aku. Kawin ngan mamat selekeh ni ada jugak lah untungnya sikit. Sebab dia pandai masak.

Yoonoh: biar saya kemas semua. Awak pergi rehat. Confirm awak penat kan?

Aku: okay. *terus pergi*

Dah orang bagi green light kita on jelah. Tiba tiba badan ku terasa seperti digigit nyamuk. Gatal sangat. Dah lama aku tak rasa gatal yang teruk macam ni. Allergic aku?! Yoonoh ada campur kacang ke?

Aku: awak ada campur apa apa tak kat makanan tadi? *sambil menggaru garu*

Yoonoh: emm tema masakan malam ni semua masakan ada campuran kacang. Tu yang saya campur kacang dalam semua masakan saya.

Aku: mworago?!

Yoonoh: waeyo?

Aku: saya tak boleh makan kacang. Badan saya jadi gatal gatal bila makan kacang.

Yoonoh: ohh. baguslah kalau macam tu. *senyum*

Aku: YAH! awak sengaja ke?

Yoonoh: hmm sebagai balasan awak tolak tawaran lunch saya tadi.

Aku terus masuk bilik tidur. Aku banyak makan masakan mamat tu. Confirm lepas ni badan aku membengkak. Kurang ajar betul lah mamat tu. Takpe.. kau ingat kau je boleh buli aku? Aku boleh buat lebih daripada tu. Kau tunggulah Yoonoh.

[C] Marry Me, Or Not?「jaehyun」Where stories live. Discover now