+ sixteen

1.7K 142 2
                                    

[ Dasom pov ]

Woah daebak.. orang yang punya apartment ni confirm kaya. Aku tak pernah masuk apartment semewah ni. Mark tu masih muda tapi dah ada apartment mewah macam ni. Daebak!

Yoonoh: awak dah makan ke?

Aku: belum.

Yoonoh: kalau awak lapar saya boleh masakan.

Aku: lepas apa yang awak buat semalam saya dah tak percayakan awak.

Yoonoh: saya minta maaflah tentang hal tu. Ye salah saya sebab letak kacang kat semua makanan semalam. Siapa suruh awak tolak tawaran lunch saya semalam? Kalau awak tak tolak tawaran saya tu saya takkan buli awak.

Aku: saya tolak tawaran lunch awak sebab saya kena lunch dengan pembantu peribadi saya. Lagipun dia yang ajak saya dulu sebelum awak call.

Yoonoh: awak nak makan ke tak? Kalau nak saya masak. Kalau taknak takpe.

Perut aku lapar.. takkan lah time ni nak jual mahal. Dah kira bagus bila dia sendiri yang nak masak. Yang penting aku kena mengawasi dia waktu masuk. Takut pula dia letak kacang.

Aku: ye saya nak makan. Tapi dengan satu syarat.

Yoonoh: syarat apa pulak?

Aku: saya nak mengawasi awak sepanjang awak memasak. Sebab saya tak percaya kat awak.

Yoonoh: okay jomlah. Makesure awak tak tidur.

Aku: okay.

Lepas masak..

Pelik.. apasal dia nampak macam dah biasa ngan tempat ni. Dia tahu pisau letak kat mana. Piring kat mana. Yang penting semua kedudukan peralatan dapur dia tahu. Dia macam dah dua tiga tahun tinggal kat apartment ni.

Yoonoh: saya dah masak tu makan lah. Awak sendiri yang awasi saya masak. So makan sekarang.

Aku: ye ye saya makan lah ni. Terima kasih.

Yoonoh: lepas ni makan ubat ni. Supaya allergic awak sembuh.

Aku: gomawo.

Yoonoh: hmm..

Aku: sebelum tu.. saya nak minta maaf sebab tinggalkan rumah awak tadi. Kalau saya jaga rumah tu mesti benda tu tak jadi.

Yoonoh: saya bersyukur sangat awak takde dalam rumah waktu kebakaran tu berlaku. Kalau awak ada kat dalam tu saya yakin awak takkan melihat dunia lagi. Saya takut dan risau kalau ada benda buruk yang jadi kat awak.

Aku: maksud awak saya akan mati?

Yoonoh: yeap. Awak takkan dapat keluar dari tempat tu. Sebab semua tempat dah terbakar. Kalau benda tu jadi apa saya nak cakap kat parents awak?

Aku ingat takde orang yang care kat aku. Rupanya ada. Baik juga si selekeh ni. Jahat jahat dia pun, dia sanggup pergi pharmacy sebab nak beli ubat allergic aku ni.

Yoonoh: kenapa orang tu bakar rumah tu? Tulah satu satunya harta ahbeoji yang dia tinggalkan.

Aku: awak. Kalau awak nak saya boleh suruh appa bina rumah baru kat tapak rumah tu.

Yoonoh: rumah baru? Saya taknak menyusahkan sesiapa. Saya dah banyak menyusahkan orang lain.

Aku: patut ke kita bagitahu appa tentang kebakaran tu? Yelah.. esok saya kena pergi kerja then saya takde kereta.

Yoonoh: awak bagitahu jelah kat parents awak. Kalau diorang bawa tinggal kat rumah diorang, bagitahu je kita dah ada tempat tinggal.

Aku: okay. *angguk*

Aku kena ikut cakap dia kalau tak confirm dia akan mengamuk. Lagipun apartment ni nampak mewah. Aku suka sangat. Tinggi jugak taste budak Mark tu. Aku rasa budak Mark tu anak jutawan kut.

Aku: saya pergi call omma.

Yoonoh: *angguk*

On the phone with omma..

Aku: Omma?

Omma: oh Dasom ah? Waeyo?

Aku: saya cuma nak cakap yang rumah Yoonoh terbakar.

Omma: mworago? Terbakar? Gwaenchanayo?

Aku: kitaorang berdua okay je. cuma rumah dan kereta saya yang tak dapat diselamatkan.

Omma: habistu kenapa tak balik rumah omma?

Aku: omma.. saya dan Yoonoh dah ada tempat tinggal sekarang ni. umm omma jangan risau lah.

Omma: betul ni korang okay? ada benda yang omma boleh tolong ke?

Aku: kalau saya ada benda nak minta kat omma dan appa saya akan message jelah. buat masa ni kitaorang okay. tak payah risau. and tempat ni selamat sangat. Nantilah saya ceritakan okay?

Omma: kalau macam tu takpelah. Kalau ada apa apa bagitahu omma.

Aku: okay omma. Jangan risau..

Omma: Yoonoh okay ke?

Aku: tukan rumah ahbeoji dia mestilah dia sedih omma. Kejap lagi dia okay lah tu. saya nak letak phone ni.

Omma: okay okay. jaga diri baik baik tau. and Yoonoh tu tolong tengok tengok kan. Kesian omma dengar tentang berita ni. Tulah satu satunya harta ahbeoji dia.

Aku: ne omma annyeong.

Omma: ne.

Call ended..

[C] Marry Me, Or Not?「jaehyun」Where stories live. Discover now