2 - Jävla överklassunge

191 12 10
                                    

Jag öppnar mitt skåp och tar ut min jacka, sedan blir jag ståendes ett tag. Det har varit en bra dag, en bra första dag. Så jävla bra. Jag har skaffat mig nya vänner och allt verkar superbra, till och med pappa verkade på bra humör imorse. Jag ler lite för mig själv och stänger sedan skåpet och låser det, fiskar upp mina hörlurar ur byxfickan. Plötsligt dunkar någon till mig i ryggen, det är Aleks. Jag ler mot hans flinande ansikte.
"Vad händer idag då?" Frågar han och lutar sig mot väggen. En annan kille med brunt hår kommer fram och hänger sig på Aleks axel samt stirrar ner i sin mobil. Hans namn minns jag inte men han går i min klass.
Jag slickar mig om läpparna och stoppar händerna i jackans fickor.
"Ska nog bara dra hem antar jag."
Aleks lyser upp. "Får man haka på?"
Jag höjer ögonbrynen. "Till mig?"
Aleks skrattar. "Ja vart fan tror du?"
Jag skrattar med och börjar gå samt slår honom på armen. "Håll käften smilfink så kanske du får följa med."
Aleks skrattar högt. "Smilfink vafan. Aja men jag tar med min hund Hugo."
Killen bredvid honom tittar upp. "Hund? Är jag en jävla hund nu också?"
"Ja, hunden kan följa med, bara han inte skiter ner huset." Flinar jag mot Hugo och Aleks, de besvarar mig med leenden.
"Ska jag vara en hund så är jag en rumsren jävel i alla fall." Säger Hugo.
Vi alla skrattar och går.

Jag låser upp dörren och kliver in i hallen.
"Vafan?!" Utbrister Hugo. "Är du rik din jävel?" Han ser sig omkring i hallen och huset samt ser ut på uppfarten där pappas två bilar står parkerade. Huset var nyrenoverat, det hade pappa fixat en byggfirma till att göra några månader innan vi flyttade in.
Jag flinar mot han medan Aleks stänger dörren. "Gissa."
"Lovar 100% att du är en jävla överklassunge." Flinar Aleks och himlar med ögonen. Han och Hugo ser sig omkring och byter några kommentarer om huset. Jag skrattar men stelnar snabbt till när jag hör ljud. Jag vänder mig om och går längre in i huset,  kikar över axeln på killarna. "Vänta här ett tag, jag ska bara kolla en sak..." Säger jag och rör mig in i huset. Jag går in i köket och möts av pappa.
"Åh, hej pappa. Jag trodde inte du skulle vara hemma än, jag tog med mig två vänner..." sa jag förvånat.
Pappa ser på mig och höjer ögonbrynen. "Jaha." Svarar han ouppmärksamt och skriver på sin mobil.
Jag ser på pappa och granskar han, han är fortfarande klädd i kostym och har en väska i handen. Jag rynkar pannan.
"Ska du någonstanns?"
Han slänger en blick på sin klocka som han bär på vänsterarmen.
"Ja, jag ska iväg på en affärsresa till USA. Vi har köpt upp ett företag där så vi ska skriva på lite papper samt förhandla och så." Svarar pappa mig och låter en aning irriterad.
Jag känner mig tom.
"Men... varför sa du inget tidigare? När kommer du hem?" Frågar jag.
Pappa kollar kalendern på sin mobil. "Ser ut att bli söndag kväll. Senast tisdag. Men du klarar dig väl själv i några dagar?"
Jag står som förstelnad med höjda ögonbrynen och känner mig helt ställd. Pappa ser menande på mig. "Eller?"
Jag ser ner i golvet. "Ja, ja såklart."
Pappa nickar. "Bra, jag swishar dig pengar och mitt kreditkort ligger på köksbänken så du har ifall du behöver. Du vet vad koden är. Jag måste åka nu, men vi ses om några dagar."
Pappa går förbi mig och ut i hallen, jag följer efter han. Aleks och Hugo har precis tagit av sig skorna och hängt av sig jackorna. Pappa hälsar snabbt på dem och försvinner sedan ut från huset. Jag blir ståendes och ser genom fönstret när han backar ut med sin svarta Volvo från uppfarten och kör iväg.
Aleks väcker mig. "Fräsch farsa." Säger han. "Som jag sa, du är en överklassunge." Konstaterar han sedan med ett leende.
Jag ser på han och flackar med blicken men nickar sedan bara och hummar. Hugo och Aleks ser på varandra och sen på mig. "Är det något eller?"
Jag ser snabbt upp på dem igen och förvrider mitt ansikte i ett stort leende.
"Nejdå. Ska ni ha något att dricka?" Svarar jag.
"En öl vore ju något." Skämtar Hugo.
"Ska bli." Svarar jag och försvinner ut i köket.
"Jag skämtade ju bara." Skrattar Hugo och kommer efter mig med Aleks.
Jag öppnar kylskåpet och tar ut tre stycken Norrlands Guld. "Jo men det gjorde inte jag." De stirrar på mig och jag trycker de kalla alluminium burkarna i händerna på dem. Aleks skrattar. "Schysst."
Jag flinar och hoppar upp på köksbänken. "Isak Widh fixar spriten."
Jag knäpper upp ölburken och klunkar i mig två klunkar och ser på killarna.
"Festar ni något?"
De skrattar. "Om vi gör."
Jag ler nöjt och lägger huvudet på sne. "Bra, finns det något i helgen då?"
Aleks ler. "Jajamen, hos Sofia."
Jag klunkar i mig halva ölen och slår handen i bänken. "Då fixar ni in mig så ska jag visa er hur man festar på riktigt."
De båda skrattar. "Du är nog vip redan." Utbrister Aleks.
Jag rynkar pannan. "Huh?"
"Bruden glor ju på dig som du vore nån gud." Fortsätter Aleks menande.
Jag flinar. "Kanske för jag är en gud?"
Aleks sväljer en klunk med öl och skrattar.
"Bra rolig är du i vilket fall." Han ser på mig. "Men ja, på fredag blir det supa skallen hos Sofia."
Jag ler återigen nöjt och häller i mig den sista ölen.
"Perfekt."

Vad tyckte ni om andra delen och vad tycker ni om Isak och hans vänner än sålänge? ;)

IsakNơi câu chuyện tồn tại. Hãy khám phá bây giờ