1│abang mas

52.1K 1.3K 26
                                    




Before start, some promotion first ;)

1) SETIAKAH by fisha__

2) That Time Is Love? by SBMISA

______


Nisa menghempaskan badannya ke atas katil, selari dengan satu keluhan besar, lega. Beg tangannya dibiarkan saja tersadai terbuka di sebelahnya. Tiba-tiba iPhone berdering, 'Sape ni?' Dijeling jam, sudah hampir jam 7. 'Nasib baik tengah period'. Dipandang skrin iPhone, 'Mas?'

"Hello, Mas. Ada apa?"

"Kau tengah buat apa, Nisa?"

"Aku baru balik kerja, penat lah. Kenapa, Mas? Cakaplah."

"Ohh... mesti kau penat, kan? Malam karang lepas Isyak aku call balik eh. K bye. Salam."

Nisa memandang skrin iPhone, pelik. Tapi dibuat dek saja. Ditukar baju, hanya dalam tuala dan melangkah pergi mandi.

Malam itu, ketika sedang bergelak ketawa dengan mak dan adik, melayan drama TV3, tiba-tiba iPhone berbunyi. Lagi, daripada Mas. "Hello, Mas. Kenapa, Mas? Ada hal penting ke?" Nisa menjawab biasa dengan sisa gelaknya.

"Kau dekat mana, Nisa?" Ditanya kerana telinganya mendengar ketawa relax Nisa.

Nisa membalas lewa, "Dekat rumah, tengah tengok TV dengan mak and adik aku. Kenapa? Mok nak datang rumah kau lagi ke? Cantik ah, lama dah kita tak jumpa, nak dekat setahun dah. Aku cuti Isnin Selasa nanti."

Nisa menjawab ceria, spontan teringat akan Mok aka Ina (nama sebenar) yang menjaga dia dan Mas, dan juga seorang Indian seperti anak-anak sendiri. Haha, roommate lama di matrikulasi dahulu.

Mas diam. Dan baru disambung, "Nisa, kau masuk bilik kejap. Sebab aku nak bagitahu berita kira suspens jugak ni." Nisa berkerut dahi, "Ha, okay. Jap. Angah masuk bilik dulu, ma." Puan Rusna hanya mengangguk dan terus Nisa masuk ke dalam bilik.

"Aku dah dalam bilik. Kenapa, Mas? Ada masalah ke? Ceritalah aku dengar. Aku tolong mana patut. Aku tolong dengar je lah kalau aku tak boleh tolong. Kalau fasal duit, aku boleh kasi sikit-sikit."

Mendengar Nisa mengarut sampai ke situ, Mas terus tergelak. "Kau ni, Nisa, tak berubah ubah. Sama je macam dulu, bukan fasal tu lah." Mas diam lagi, "Esok Sabtu, memang kau cuti, kan? Ahad pun, kan? Isnin Selasa cuti lagi, kan?"

Nisa cuma membalas ha,ah, dan santai berbaring di atas katil sambil bermain dengan bantal BEASTnya. "Mak aku nak jumpa kau besok, boleh?" Nisa terus gelak, "Lah, boleh lah. Kau ambil aku lah eh, hihi,"

Mas diam, "Abang aku ambil kau esok dekat rumah." Nisa terus tersentak bangun, "Eh, asal abang kau pulak ambil? Kau ke takpelah, mak kau ke. Takpun aku pergi sana sendiri je lah, eh? Tak payah lah suruh abang kau ambil, aku segan lah."

Mas hanya tersungging, "Takpelah, Nisa. Aku busy dekat rumah esok. Mak aku pun busy, abang aku je free. Abang aku ambil kau 11 pagi besok. Kau siap-siap lah. Pukul 11 abang aku datang. Dia jenis tepati masa sikit. Okay, Nisa?" Nisa diam saja, lama diamnya.

"Nisa?"

"Maaaass!!! Asal sampai suruh abang kau ambil? Kau lah ambil aku. Takpun aku naik bas. Lepas tu kau ambil aku dekat simpang Lamir tu, boleh tak? Janganlah suruh abang kau ambil." Nisa sudah merayu.

Mas terus kihkih dalam hati, "Takpelah. Abang aku yang nak ambil kau. Esok pukul 11 tau. Okay, Nisa sayang, muah cikit." Terus Mas tamatkan panggilan.

Siapa Sangka?Where stories live. Discover now