18│aku ada haiqal

23.8K 485 17
                                    


"Nisa..."

Nisa angkat muka. Aini senyum memandangnya. "Kau teringat benda yang sama aku tengah fikir ke?" Nisa tunduk. Dia tahu apa yang Aini maksudkan.

"Apa yang jadi sebenarnya, Nisa?" Aini serius nak tahu. Dia cuma nampak Falah yang memerhati Nisa dari jauh tika zaman sekolah. Tapi lepas tengok scene di Restoran Ayam Penyet tadi, sejarah Nisa dan Falah ni nampaknya lebih dari usha dari jauh begitu.

Muka Nisa, keadaan Nisa, kelihatan sangat takut dengan Falah. Falah dah buat apa pada sahabatnya ni? Apa yang jadi masa Nisa stayback tu ya?

"Nisa, dia ada buat apa-apa pada kau ke?" Nisa diam. "Masa kau stayback tu, apa jadi Nisa?" Tiba-tiba Nisa menangis. Dia teresak-esak. Aini terkejut. Terus dia menuju ke belah sana meja. Dibuka cermin mata Nisa, dipeluk Nisa,

"Shh... Nisa... Takpe, aku ada." Aini tepuk-tepuk belakang Nisa. "Aku taknak ingat dah, Aini. Aku takut. Kenapa dia datang balik? Kenapa dia mesti ada sekarang?" Aini memujuk lembut, "Kau cerita pada aku Nisa. Aku kawan kau, kan? Kita dah lama kawan, kan?"

Nisa memandang Aini, kemudian tunduk. Diceritakan semua, bermula dengan tragedi Falah beraya di rumah mertuanya, juga Falah yang bertindak mesej dia. Dia takut. Dari mana Falah dapat number dia? Sehabis cerita itu, terus dia senyap.

Aini terkedu. Kenapa Falah masih nak ganggu Nisa? Dah lebih 10 tahun, kenapa dia masih tak lupakan Nisa? Difikir, Falah cuma mengusik serupa budak remaja nakal mengusik. Tapi sampai mesej begitu... dan ketakutan Nisa tadi. Betul-betul buat dia pening. Apa yang dah jadi?

"Apa jadi pada masa kau stayback tu, Nisa?" Nisa memandang Aini lagi. Mata Nisa bergenang dengan air mata. Mata itu berkata-kata. Aini perempuan. Dia faham mesej yang dihantar Nisa padanya. Dia faham riak muka itu, riak takut, riak malu, riak sesal semua ada.

Aini terkejut. Dia mula merasa sedih. "Dia buat tu pada kau, Nisa?" Aini bersuara lirih, tak sangka. Nisa tunduk dengan linangan air mata. "Dia hampir, Aini. Tapi dia dah sentuh seluruh tubuh aku." Aini sedih, dia tumpang simpati. Dipeluk Nisa, ditenangkan Nisa.

"Aku malu, Aini. Sebab tu, aku senyap. Sebab tu, aku berubah. Aku kena tu mesti sebab aku lemah sangat. Sebab tu, aku jadi macam tu masa sekolah." Nisa menangis di bahu Aini.

Aini leraikan dakapan, dikesat pipi lembap Nisa. "Haiqal tahu?" Nisa hanya angguk. Kemudian, terus diangkat muka. "Kau jangan bagitahu pada orang lain tau. Jangan bagitahu Epul, Haris, kawan-kawan kita. Semua kau jangan bagitahu, please. Mak aku pun. Kau jangan buka mulut. Please, Aini."

Aini mengangguk-angguk. Dia nampak ketakutan Nisa. Dia nampak betapa tingginya perasaan malu di mata Nisa. Bangsat betul lelaki serupa Falah. Mereka suka suki hidup bahagia lepas buat perbuatan terkutuk itu. Tapi, perempuan yang rasa lukanya, perempuan yang rasa malunya, perempuan yang dapat kesan itu.

"Aku janji, aku takkan bagitahu. Kau jangan risau, ya." Nisa diam dan mula tenang sikit. "Kau jangan takut. Kau ada Haiqal. Haiqal akan protect kau. Dia akan bela nasib kau. Falah takkan berani dekat dengan kau. Aku pun ada ya, Nisa. Dah, kau jangan takut. Dah, takmau dah nangis." Aini senyum, dikesat pipi Nisa.

Nisa angkat muka, "Kau duduk sini tau. Teman aku sampai suami aku balik." Aini senyum dan angguk. "Okay. Tapi bila je aku nampak kereta Haiqal masuk, aku terus keluar. Aku taknak lah tengok korang sweet-sweet nanti depan aku."

Aini dah angkat-angkat kening. Nisa dah buat muka, serentak dengan pipinya merah. Tiba-tiba bau hangit sikit. Nisa mula terlopong. Cepat-cepat dia pergi tengok karinya. Aini tergelak saja dan bangkit sama.

Siapa Sangka?Where stories live. Discover now