join telegram channel saya: @apersontimetable kalau tk jumpa, search lah di google
"Nisa dah solat asar?" Haiqal bertanya terus sebaik ternampak Nisa yang sedang menonton Super Spontan. Nisa pusing kiri, teragak-agak mahu menjawab. Terkebil-kebil dia memandang Haiqal.
Mas pula yang rajin nak menjawab di sebelahnya. "Dia period, Long." Nisa terus tepuk kuat paha Mas. "Aduh!!!" Haiqal senyum senget sahaja, "Abang solat dulu. Nanti abang hantar Nisa. Abang nak jumpa mak Nisa sekali. Okay?" Nisa hanya angguk, masih juga terkebil-kebil.
"Kenapa yang kau tengok muka abang aku sampai tak terkeluar suara tu?" Mas mula sibuk di sebelah. Nisa berbisik, "Handsomenya abang kau." Mas terus terbahak-bahak. Terus ditutup mulut, nanti kena marah mengilai macam kuntilanak. "Kau baru sedar ke?"
Nisa angguk-angguk, "Dulu aku tengok manis je. Ni handsome. Janggut sejemput dia win." Nisa senyum ikhlas. Mas sudah menolak-nolak bahu Nisa, "Baguslah handsome. Nanti muka tu lah yang akan peluk kau. Dan muka tulah yang first kau nampak bila bangun pagi." Nisa terus bulat mata, terus tunduk. Pipi dah keluar natural blusher dia.
Mas hanya senyum dan menambah, "Yelah. Dulu mana ada orang nak perasan handsome dia. Sebab muka dia garang je jarang senyum. Sekarang dia dah tak macam dulu. Dia lagi tenang, lagi murah dengan senyuman. Tapi pendiam masih lagi sama." Nisa hanya diam, mendengar saja.
"Padanlah dengan kau, kan? Kau mulut macam tak cukup satu. Dia diam je, hahaha." Nisa terus tampar bahu Mas. Mas hanya sengih, "Tapi, aku doakan korang bahagia hingga akhir hayat. Moga dia syurga kau, dan kau syurga dia. Aminnn." Nisa hanya senyum nipis dengan mata ke riba.
"Aku tahu kau masih tak yakin, masih takut nak kahwin, sebab terlampau tiba-tiba apa semua. Tapi aku tahu kau mampu jaga abang aku baik-baik. Macam mana abang aku akan jaga kau nanti. Kau doa banyak-banyak. Moga dimudahkan, ya?
Memang dengar macam aku cakap senang, sebab aku tak rasa. Tapi aku yakin, bila dipermudahkan semua, aku yakin ini yang terbaik dan suratan terbaik Allah untuk kau. Kau boleh, Nisa. Jangan terlampau rendah diri dan tak yakin. Seru kau dah sampai." Mas senyum lebar, meyakinkan Nisa.
Nisa memandang Mas dalam senyum, "Doakan aku tau." Mas senyum juga, dipeluk Nisa, ditepuk perlahan belakang Nisa, 'Nisa memang budak- budak. Masa zaman matrik pun, dipanggil maknae. Bongsu sangat rupanya padahal anak kedua.'
⁜⁜⁜
Di dalam kereta, Nisa diam saja di sebelah, tak tahu nak cakap apa. Haiqal bermain dengan cerita Angah di dalam kepala.
Angah cakap, Nisa tak pernah jumpa ayah kandungnya. Ayah kandung Nisa seorang warga Thailand. Memeluk Islam kerana mengahwini mak Nisa. Dan Nisa ada seorang kakak lain ayah dan dua orang abang tiri yang sering muncul dalam drama hidupnya.
Jadi, Haiqal mengambil keputusan untuk bertanya, "Nisa memang tak pernah jumpa ayah kandung Nisa, kan?"
Nisa pandang Haiqal, dan hanya menggelengkan kepala, "Tak pernah. Tapi pernah tengok muka. Tapi sekarang dah tak ingat. Tengok muka tu pun dekat surat khabar, sebab makcik tunjuk. Surat khabar tu pun dah lebih 10 tahun rasanya. Last seen dia dekat Terengganu based on surat khabar tu. So, sekarang dah tak tahu dia still hidup or what. Still dekat Terengganu ke apa ke."
Haiqal mengangguk faham. Nisa menambah, "Saya nak jumpa dia sekali je sebab nak tengok muka dia depan-depan. Tapi mak tak bagi cari, sebab mak trauma dengan ayah kandung saya tu."
YOU ARE READING
Siapa Sangka?
RomanceC O M P L E T E D Only available from Chapter 1-25; incomplete published in Wattpad. Nur Anisa - "Hidup kau macam novel." Semua kenalannya mengatakan begitu. Tidak seunik novel, jika dia sendiri mempunyai trauma, tragedi hitam dalam dirinya masih di...