Jam 10.30, Nisa sudah bersiap. Dililit shawl seperti biasa, tidak menyarung blouse. Hanya t-shirt straight cut pun okaylah. Nisa tidak berubah penampilannya dari dulu, sama saja.
Jeans, t-shirt, shawl, masih juga menyarung sneakers. Cuma ke tempat kerja saja, baru dia sarungkan blouse dan juga heels. Kena nampak ladies sikit. Haha.
Sudah bersiap, melepak sebentar di ruang TV. Sedang scroll Twitter, Puan Rusna muncul dari dapur dan hidangkan sedikit kuih juga jus PeelFresh berperisa oren. "Mana? Dah nak sampai ke?"
Nisa hanya mengangkat bahu, "Mana ada number phone abang Mas pun Angah nak call." Puan Rusna berkerut dahi, "Hmmm, takdek? Angah tak mesej ke tanya macam mana?"
Nisa tutup iPhone dan memandang Ma-nya ini, "Angah mana ada number phone dia, ma. Angah mana pernah borak or contact dengan abang dia pun lepas Angah tidur rumah Mas tahun lepas. Ni tiba-tiba je Mas cakap macam tu. Tu yang Angah musykil jugak ni. Nama abang Mas pun Angah tak tahu, tau."
Puan Rosna diam sahaja, diteguk jus oren. "Hm, takdek apa-apa kot. Angah tu je risau, takut tak bertempat. Pergi jelah, dah abang dia beria nak ambil tu. Ma kan dah kenal family dia. Abang dia ma dah tengok dah. Cuma nama pun ma dah tak ingat jugak. Mak ayah dia pun ma dah jumpa. Okay je semua. Cuma nanti ma nak jumpa lah tanya sendiri."
Nisa mencebik, 'Padahal ma baru jumpa tiga kali ke dua kali.' Nisa teringat tika kenduri doa selamat dan Hari Raya Aidilfitri tahun lepas. Tika itu lah, Ma berkenalan dengan keluarga Mas.
Tiba-tiba Nisa terus memegang tangan Puan Rusna, "Ma tak rasa benda-benda buruk, kan? Rasa tak sedap hati ke?"
Puan Rusna terus menarik tangannya. "Ish, apa kamu ni, fikir macam tu? Orang buat baik, tak baik kita buruk sangka, Ngah. Selama ni, Angah selalu lepak dengan Haris, anak ustaz tu okay je. Takdek pulak nak berdebar tak selesa macam ni," Puan Rusna tersenyum sinis.
Nisa mencebik, "Haris tu lain, ma. Ma kan dah kenal dia. Angah kan kawan dengan dia dah lama. Dari kat Chini tu ha. Lagipun dah biasa dah lepak- lepak dekat warung dengan dia, memang tak segan pun."
Haris, anak Ustaz Ibrahim yang duduk di Chini. Tapi sekarang sudah setahun juga kot dia duduk di bandar Kuantan, dan di perumahan Taman Tas, sama dengan Nisa. Kerana Haris sudah dapat kerja di Kuantan. Alhamdulillah untuk dia. Nisa dan keluarga dulu pun, anak Felda, duduk di Chini. Tapi kerana masalah keluarga, berpindah terus ke Kuantan ini.
Sedang hatinya masih berbolak-balik, tiba-tiba sebuah kereta Honda Civic putih berhenti di depan pagar rumah. Nisa terus kerut kening, dia tak kenal kereta tu. Terus menuju ke pintu, mengintai balik pintu.
Puan Rusna pula mengintai balik tingkap. "Sape tu, Ngah?" Nisa tekun lagi mengintai. Kelihatan seorang jejaka tinggi keluar dari tempat pemandu, dan memandangnya terus. Nisa makin kerut dahi. Dan jejaka itu hanya senyum.
Mata Nisa terus bulat, 'Abang Mas!! Lainnya dia!!' Yelah, dulu masa Nisa bermalam dan menghadiri kenduri, muka abang Mas mana ada reaksi. Garang je, ni boleh pulak main senyum. Segera berbisik pada Ma-nya, 'Abang Mas tu ma!'
'Mana dia tahu rumah ni? Ada Mas ke kat dalam? Kata sibuk,' bisik hati Nisa dengan dia terjenguk-jenguk mengintai ke dalam cermin hitam kereta itu. 'Lah, GPS, Waze semua kan ada.' Nisa masih mengomel, tidak perasan hati jejaka di depan pagar rumahnya itu sudah digeletek lucu melihat kelakuannya.
Nisa menyarung selipar dan dibuka pintu pagar. Dipandang muka abang Mas yang masih dia tidak ketahui namanya itu. Abang Mas memandang tepat ke arahnya, dan lelaki itu tersenyum lagi. Nisa terus memandang kaki sendiri.
YOU ARE READING
Siapa Sangka?
RomanceC O M P L E T E D Only available from Chapter 1-25; incomplete published in Wattpad. Nur Anisa - "Hidup kau macam novel." Semua kenalannya mengatakan begitu. Tidak seunik novel, jika dia sendiri mempunyai trauma, tragedi hitam dalam dirinya masih di...