Pejam celik, pejam celik, dah nak masuk Jun.
Amir pun sudah hampir sebulan di Melaka. Alhamdulillah, ma seronok menceritakan kisah Amir. Amir rapat dengan pensyarah muda di sana, kawan kepada Haiqal yang tua dua tahun dari Haiqal. Amir dilayan seperti adik sendiri oleh Syed Hazmi itu.
Na pun sibuk bekerja part time sementara tunggu jawapan ke mana-mana universiti pilihan. Mas masih lagi bekerja di syarikat audit di mana dia praktikal tahun lepas.
Usia perkahwinan Haiqal dan Nisa pun sudah menjangkau empat bulan. Masih pengantin baru lagi pada mereka berdua. Haiqal sabar melayani perangai Nisa yang kebudak-budakan. Kandungannya sudah menjangkau 13 minggu.
Emosi Nisa pun kadangkala tak okay. Mudah menangis, mudah tersentuh bila menonton Hindustan ke drama Indon ke. Tengok Naruto pun dia boleh menangis beria dari biasa.
Nisa kadang-kadang manja tak bertempat. Lepas tu, garang tak bertempat. Asyik nak marah saja bila Haiqal buat apa-apa. Sentuh sikit Haiqal kena marah, gerak sikit kena marah.
Haiqal sabar saja. Kadangkala ada dia angin juga bila Nisa payah nak dengar kata. Cengeng tiba-tiba. Nak peluk je tak nak lepas. Lepas tu, nak cuit sikit pun dia kena marah tiba-tiba.
Tapi dia kena ingat, Nisa jadi begitu akibat perbuatannya juga. Dia nak marah pun tak jadi sebab Nisa akan jadi budak-budak secara tiba-tiba. Mukanya yang muncung tu memang nampak comel di mata dia. Keseluruhannya, Haiqal bahagia.
Alahan mengandung Nisa pun kadangkala okay kadangkala teruk. Nisa takkan muntah di waktu pagi. Kalau Nisa teruk muntah, akan mula di tengah hari hingga sebelum tidur.
Masa tidur pun, Nisa ada terjaga di tengah malam akibat loya dan mual melampau. Tapi, Haiqal akan terjaga juga dan menggosok-gosok belakang Nisa. Haiqal akan mendodoikan Nisa tidur balik, dan lepas tu terus dia tak tidur mati.
Bila tak muntah, Nisa aktifnya lain macam. Suka gerak sana sini, tak reti duduk diam. Asyik nak mengemas je, siram bunga lah. Tapi dilakukan dalam keadaan terkawal.
Tak angkat berat seperti vacuum cleaner ke, pasu bunga ke, kotak-kotak ke, rak kasut ke, memang dia takkan buat. Setakat kemas majalah, kemas baju, kemas perhiasan, bingkai gambar ke, macam tu lah. Nisa amat menjaga kandungannya.
Kadang-kadang 2-3 pagi, Nisa akan mengejutkan Haiqal kerana lapar. Tiba-tiba nak makan sushi, tiba-tiba nak makan strawberry. Haiqal akan cuba cari di 7 Eleven. Kalau jumpa, Nisa akan makan dan tidur senyum saja peluk Haiqal sampai pagi. 'Hadiah' pun dia bagi sekali pada Haiqal. Tu yang Haiqal seronok.
Tapi kalau takdek, Nisa akan menangis. Lepas tu, Nisa akan jadi bengis, jadi marah-marah. Kadang-kadang dia meraung, kadang-kadang dia menangis dalam tidur. Kan best, kalau aku ada poket Doraemon, tapi malangnya aku takdek, Haiqal pernah mengeluh begitu.
Kalau Haiqal tak jumpa certain-certain kehendak Nisa tu, dia akan cuba pujuk Nisa serupa pujuk budak tadika.
Haiqal akan masakkan spageti atau burger segera atau cereal tambah buah-buah sikit di pagi buta begitu. Haiqal akan buat cucur ke, atau masakan lain untuk Nisa. Esok Haiqal janji akan beli kehendak tiba-tiba tu.
Haiqal nak kurangkan pergerakan Nisa seboleh-bolehnya. Lepas subuh berjemaah je, dia akan suruh Nisa tidur sementara dia pergi ke dapur dan menyediakan semua bahan untuk memasak.
Haiqal akan siang ikan, ayam, daging merah lepas tu potong, basuh siap-siap. Semua sayur-sayuran pun dia potong dan basuh habis juga. Dan dia memang buat sarapan terus setiap hari.
YOU ARE READING
Siapa Sangka?
RomanceC O M P L E T E D Only available from Chapter 1-25; incomplete published in Wattpad. Nur Anisa - "Hidup kau macam novel." Semua kenalannya mengatakan begitu. Tidak seunik novel, jika dia sendiri mempunyai trauma, tragedi hitam dalam dirinya masih di...